اکران سینما‌ها در هیچ دوره‌ای برنامه‌ریزی ندارد

    کد خبر :616081

سعید خانی مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» معتقد است سینمای ایران برنامه‌ریزی برای اکران فیلم‌ها ندارد و به همین دلیل است که آثار سینمایی به یک‌باره با هم اکران می‌شوند و می‌سوزند.

سعید خانی مدیر شرکت پخش خانه فیلم درباره فروش تابستانه فیلم‌های سینمایی گفت: ما چند فیلم بفروش داشتیم که همه آنها را به یکباره در بازه‌های زمانی مشخص به نمایش گذاشتند. البته این موضوع نشان داد که سینمای ما نیاز دارد که هر ماه فیلمی به نمایش دربیاید که بیش از ۱۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد اگر فیلم‌هایی که پیش از این به نمایش درآمدند، مدیریت می‌شدند و همگی آن‌ها در یک بازه زمانی مشخص اکران نمی‌شدند، وضعیت بهتری بر سینما حاکم بود. با این وجود به نظرم اگر فیلم‌هایی مثل «دینامیت» یا «زیر نظر» اکران شوند، می‌توانند سینما را از این شرایط خارج کنند.

وی افزود: متاسفانه سینمای ما برای هیچ دوره‌ای برنامه‌ریزی ندارد. سال گذشته فیلم سینمایی «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی در تابستان سال گذشته به نمایش درآمد و با یک فروش خیره‌کننده مواجه شد در این هنگام همه فکر کردند برای اکران آن برنامه‌ریزی شده بود اما اینطور نبود و صاحبان آن فیلم خودشان چنین شرایطی را پیش آوردند. در صنف پخش‌کنندگان همیشه بحثی که ما داریم این است که هیچ پیش‌بینی برای اکران نداریم، برای مثال سال آینده دیگر مثل امسال ۲ دوره طلایی یعنی اکران دوم نوروز و اکران عید فطر را نداریم چون این ۲ بازه زمانی با یکدیگر تقارن دارند برای همین باید از امسال برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

ما باید از قبل می‌دانستیم که در اکران دوم عید نوروز امسال به دلیل همزمانی با آغاز ماه مبارک رمضان صاحبان آثار تمایلی به اکران فیلم هایشان نخواهند داشت اما اساساً برای این موضوع پیش‌بینی‌ای نشد و برنامه‌ریزی ناصحیح شورای صنفی نمایش، سینما را به این روز درآوردخانی اظهار کرد: ما باید از قبل می‌دانستیم که در اکران دوم عید نوروز امسال به دلیل همزمانی با آغاز ماه مبارک رمضان صاحبان آثار تمایلی به اکران فیلم هایشان نخواهند داشت اما اساسا برای این موضوع پیش‌بینی‌ای نشد و برنامه‌ریزی ناصحیح شورای صنفی نمایش، سینما را به این روز درآورد. ما همیشه می‌دانیم که در ماه محرم و صفر نمی‌شود فیلم‌های کمدی به نمایش گذاشت اما می‌شد این خلا را با اکران فیلم‌های ملودرام خوب پر کرد.

مدیر شرکت پخش خانه فیلم گفت: برخی از فیلم‌های اکران عید نوروز به گونه‌ای بودند که اگر در بازه زمانی دیگری به نمایش گذاشته می‌شدند فروش بهتری می‌کردند، برای مثال فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» از همین دسته از آثار بود. اگر ما همه فیلم‌های بفروش را به یکباره اکران نمی‌کردیم هم سینمادارن دچار ضرر نمی‌شدند هم همه فیلم‌ها با فروش خوبی مواجه می‌شدند.

وی با اشاره به اکران فیلم‌های کودک عنوان کرد: فصل اکران فیلم‌های کودک از مهرماه به بعد است، اما به شرط اینکه فیلم‌های خوبی باشند تا بتوانند به فروش مناسبی برسند. در فصل تابستان فیلم سینمایی «تپلی و من» به کارگردانی حسین قناعت اکران شد که نتوانست به فروش خوبی برسد چون مخاطب کودک امروز که به فیلم‌های خوب جهان دسترسی دارد، نیاز دارد که با فیلم‌های باکیفیت وطنی رو به رو شود. با این وجود اگر تنوع ژانر داشتیم و اکران آن‌ها را مدیریت می‌کردیم با وضع بهتری رو به رو بودیم.

خانی توضیح داد: شرایط به این گونه است که متاسفانه همه فیلم‌ها در سه چهار ماه با هم اکران می‌شوند و می‌سوزند. شهریور امسال به لحاظ فروش کم فیلم‌ها، در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است و به نظرم سینماها در مهرماه هم فروش خوبی را تجربه نمی‌کنند. البته به نظر می‌رسد در آبان و آذرماه چند فیلم کمدی خوب به یکباره اکران شوند و فروش خوبی کنند البته همین موضوع هم عدم برنامه ریزی را نشان می‌دهد چراکه ما در برهه‌ای فیلم‌های زیادی داریم که سانس ندارند و یک برهه مثل الان با نبود فیلم بفروش مواجه می‌شویم.

وی در پایان اظهار کرد: هرچند خبرهایی از افزایش فروش ۶ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته منتشر می‌شود، اما سینما به لحاظ آمار مخاطبان، افت کرده است؛ ما با بهار خوبی مواجه بودیم و تابستان ضعیفی به لحاظ فروش داشتیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید