قاسمی: اقدام کویت قابل سرزنش است

    کد خبر :61569

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت، اقدام کویت در کاهش تعداد دیپلمات‌های ایران در آن کشور، اقدام زیبایی نبود و قابل سرزنش است.

بهرام قاسمی، در نشست خبری خود که امروز برگزار شد در خصوص اخراج دیپلمات‌های ایرانی از کویت گفت: انها اخراج نشدند و در واقع یک کاهش دیپلمات داشتیم. به سفیر ما اطلاع دادند که بهتر است تعدادی از پرسنل نمایندگی کاهش یابد و به اختیار خود نماینگی ظرف یک ماه و نیم کاهش یابد. ما روابط خوبی داشتیم و این اقدام زیبایی نبود که قابل سرزنش است و ما میتوانیم همچنان گفتگوها را داشته باشیم. سفیر ما خواهد ماند ولی چنین انتظاری نداشتیم اگرچه شرایط را باید گاهی در نظر گرفت.

ایران حق اقدام متقابل در برابر کویت را برای خود لحاظ می‌کند

وی افزود: ما حق اقدام متقابل را برای خود لحاظ می‌کنیم اما تعداد دیپلماتهای آن‌ها بیشتر از ایرانی‌ها در آن‌جا نیست.

کشورهای گروه 1+5 با اقدامات عهدشکنانه آمریکا همراه نیستند

سخنگو در خصوص اقدام امریکا علیه برجام و احتمال همراهی یا مخالفت گروه 1+5 با این کشور گفت: برجام یک تفاهم چند جانبه است و ما مواضع کشورهای اروبایی را می‌دانیم. آن‌ها متعهد به برجام هستند و با رقتارهای عهد شکنانه آمریکا همراه نیستند. مواضع چین و روسیه در این خصوص شفاف و روشن است.

قاسمی در خصوص روابط ایران و عراق گفت: روابط دو همسایه دیرینه و با قدمت زیاد است. ایران و عراق با مجموعه مسائل منطقه و روابط دو جانبه ظرفیت‌های زیادی دارند لذا تماسهای دو کشور در این خصوص را داشته‌ایم. ما زمینه‌های زیادی را در حوزه کاری مشترک داریم. روابط ما با عراق به کسی ارتباط ندارد که درباره سطح آن صحبت کنند.

بحث تلاش ترامپ برای خروج از برجام چیز جدید نیست

وی در خصوص تلاش ترامپ برای خروج از برجام و انگیزه‌های آن گفت: رفتار و کردار همواره یکسان نیست. این هم در ادامه مباحث قبلی است و (چیز) جدید نیست و از دوران فعالیت انتخاباتی ترامپ تحلیل‌ها و مطالب مختلف دریافت می‌شود. اینکه در آینده وزارت خارجه امریکا چه نقشی در سیاست خارجی امریکا خواهد داشت، باید منتظر بود و دید. برای ما کردار مهمتر از گفتار است اما رفتار آمریکا در رصد ماست و با حساسیت بالا این موضوع در دستور کار ماست.

موضوع سفر هنیه به تهران هنوز از طریق کانال‌های رسمی منتقل نشده است

سخنگو درباره سفر اسماعیل هنیه به تهران گفت: این نوع صحبت‌ها در سطح رسانه‌ها مطرح است و ما در عمل چیز مشخصی را از کانالهای رسمی دریافت نکردیم.

قوه قضاییه با اقتدار به دنبال حفظ امنیت کشور است/ تهدید ترامپ تأثیری بر مقامات ایرانی ندارد

قاسمی در خصوص تهدید آمریکا برای آزادی شهروندان آمریکایی گفت: یک فرد آمریکایی که تحت پیگرد بوده و دستگیر شده است. تهدید زبان درستی نیست و دوره آن گذشته و برخی اظهار نظرها مصداق مداخله در امور ماست. ایران دموکراسی دارد که در آن قوای سه‌گانه بوده و سیستم قضایی با اقتدار خود اقدامات لازم را برای حفظ امنیت کشور دنبال کرده و این نوع اظهارات هیچ تاثیری بر مقامات ایران نخواهد داشت. آنها باید زبان خود را تغییر داده و با زبان دیگری سخن بگویند.

تغییر مسیر شناورها در خلیج فارس بر اثر شرایط خاص جوی طبیعی است

سخنگو در خصوص برخوردهای ایران و عربستان در خلیج فارس و توقیف چند شناور از سوی طرفین و احتمال تبادل زندانیان اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران کاهش تنش است که به طور مرتب (آن را) پیگیری می‌کنیم و با تعامل و سعه صدر با کشورهای پیرامونی برخورد می‌کنیم. در کشورهایی در موقعیت ایران و عربستان این نوع اتفاقات به صورت طبیعی وجود دارد و چه بخش قایق‌های نظامی و غیرنظامی در اثر شرایط خاص جوی تغییر مسیر می‌دهند که تا حدی طبیعی و قابل تعامل و گفتگو است و نمی‌توان (این مسئله) بهانه‌ای قرار داد که از آن نتیجه وضعیت غیر‌طبیعی گرفت. ما با عربستان روابط سیاسی نداریم و در برخی مواقع از طریق کانال‌های دیگر پیام‌های خود را دنبال می‌کنیم.

خواب همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به این‌زودی‌ها تعبیر نمی‌شود

وی درخصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان گفت: این یک خوابی است که تا تعبیر شود زمان زیادی می‌برد. مواضع ما در خصوص این همه‌پرسی گفته شده است، ما خواهان تمامیت ارضی عراق هستیم و هرگونه بحث در این زمینه در منطقه را به ضرر منطقه می‌دانیم که می‌تواند عاملی برای ورود بیگانگان به آن باشد. در شرایط کنونی همه باید برای تمامیت ارضی عراق و حفظ حاکمیت ملی تلاش کنند که به سود همه است.

خبرگزاری تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید