ریاض و تل آویو به خط پایان نزدیک می‌شوند

    کد خبر :615643

بررسی سخنان اخیر دبیر کل حزب الله لبنان درباره اینکه عربستان به پایان عمر خود نزدیک می شود بیانگر وجود شباهتهایی میان سیاستهای رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی است.

سخنان اخیر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در خصوص اینکه عربستان و رژیم آل سعود در مراحل پایانی عمر خود به سر می برد باعث شده تانگاه تحلیل گران و کارشناسان و افکار عمومی مجددا معطوف اوضاع داخلی این کشور و سیاستهای ریاض در قبال منطقه و جهان شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه ای با بیان اینکه عربستان در پایان عمر خود به سر می‌برد، اظهار داشت که اکنون رژیم سعودی پیر شده است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند. وی افزود: عربستان سعودی از ابتدای انقلاب اسلامی ایران با این کشور دشمنی کرده است. سعودی‌ها دشمن جنبش‌های مقاومت بوده و هستند و این مساله هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.

به گزارش مهر،سید حسن نصرالله اعلام کرد که اعلام جنگ عربستان علیه یمن به دستور محمد بن سلمان، تاثیر بدی روی آینده رژیم آل سعود خواهد گذاشت. وی به این نکته اشاره کرد که برای اولین بار است که فریاد «مرگ بر آل سعود» را در بیش از یک کشور عربی (خارج از عربستان) می‌شنویم.

سخنان سید حسن نصرالله در خصوص اینکه عربستان در پایان راه خود قرار دارد و خاندان آل سعود بیش از این نمی توانند با اتخاذ سیاستهای کنونی به حیات خود ادامه دهند یاد آور سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص رژیم صهیونیستی است. رهبر انقلاب اسلامی پیش از این اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید و در مسیر فروپاشی در حرکت است.

در اینجا باید به نکات مشترک میان رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی که باعث شده در نظر رهبر انقلاب و دبیر کل حزب الله لبنان به پایان عمر خود نزدیک شوند اشاره کنیم.

ماهیت مقاومت ستیزی و مقابله با آرمان فلسطین

رهبران آل سعود با وجود آنکه در ظاهر خود را پایبند به مبانی فلسطین و معتقد به آرمان فلسطین نشان می دهند اما در باطن با تقویت روابط خود با رژیم صهیونیستی در مسیر از بین بردن مسأله فلسطین حرکت می کنند.

موافقت پشت پرده ریاض با طرح آمریکایی معامله قرن که درواقع برای محو مسأله فلسطین ارائه شده یکی از این نمونه ها است؛ طرحی که اکثر کشورهای اسلامی و گروه های مقاومت فلسطین مخالفت شدید خود را با آن اعلام کرده اند.

محمد بن سلمان ولی عهد عربستان نیز شخصا روابط نزدیکی با مقامات صهیونیست داشته و در مصاحبه های خود بر ضرورت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرده که این مسأله در میان افکار عمومی جهان اسلام و عرب بسیار جنجال برانگیز شد.

مبارزه با جبهه مقاومت در منطقه

سیاستهای ریاض در مقابله با جبهه مقاومت بر هیچ کسی پوشیده نیست. اقدامات خصمانه عربستان در قبال حزب الله لبنان و تحریک دولت این کشور و مقامات آن به ویژه سعد حریری نخست وزیر لبنان برای مقابله با حزب الله و سنگ اندازی در مسیر فعالیت این حزب و همراهی با آمریکا برای تحریم حزب الله یکی از این نمونه ها است.

دشمنی با هر گروهی که مبانی عقیدتی آن بر پایه جبهه مقاومت و دربرابر رژیم صهیونیستی و آمریکا باشد جزو لاینفک سیاستهای عربستان به شمار می رود. یکی از این گروه ها که در جریان مبارزات عراقی ها علیه عناصر تروریست داعش به وجود آمد نیروهای بسیج مردمی و یا همان حشد شعبی محسوب می شود. سخنان مقامات سعودی علیه اقدامات این گروه که تمام توان خود را برای مبارزه با داعش به کار گرفتند در کنار استفاده از بازوهای رسانه ای ریاض برای سم پاشی و انتشار اخبار دروغ علیه حشد شعبی در همین راستا صورت میگیرد.

جبهه گرفتن عربستان در برابر سوریه و همراهی کردن با تروریستها در این کشور از آغاز جنگ در سوریه نیز یکی دیگر از این نمونه ها است. حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان از تروریستها در سوریه به قدری آشکار و پررنگ بود که عربستان رسما به عنوان مهد آموزشی و تربیتی تروریستها در میان افکار عمومی جهان شناخته می شود.

باتلاقی به نام یمن

شاید بتوان گفت که تجاوز عربستان به یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون که به فجیع ترین بحران انسانی در عصر حاضر انجامید تیر خلاصی بر پیکر نیمه جان خاندان آل سعود به شمار می رود. باتلاقی که عربستان با تجاوز خود به یمن ایجاد کرده و چندین سال است که در آن گرفتار شده یکی از مهم ترین اشتباه های خاندان آل سعود و شخص بن سلمان در کوتاه کردن عمر رژیم این کشور است. حمله به یمن که تاکنون تعداد زیادی قربانی برجای گذاشته باعث شده تا افکار عمومی جهان و حتی برخی کشورهای غربی در برابر ریاض جبهه بگیرند و انتقاداتی علیه این کشور مطرح کنند تا جاییکه برخی کشورهای غربی گرچه در ظاهر از قطع صادرات سلاح به عربستان سخن بگویند.

اوضاع حقوق بشر در داخل عربستان و سرکوب مخالفان

حمله نیروهای امنیتی سعودی به مناطق شیعه نشین در عربستان به ویژه منطقه القطیف و سرکوب هر گونه تظاهراتی در این کشور در کنار بازداشت گسترده سران مخالف و اعدام آنها باعث شده تا عربستان به یکی از کشورهایی تبدیل شود که حتی در نظر غربی ها کارنامه سیاهی در خصوص حقوق بشر داشته باشد.

اعدام شیخ نمر در میان مخالفت های گسترده تنهابه دلیل مخالفت مسالمت آمیز وی با اقدامات و سیاستهای رژیم حاکم در عربستان و هم چنین ترور جمال خاشقجی منتقد نظام سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول که پرونده آن هم چنان در میان افکار عمومی باز است از مهم ترین نمونه های اخیر این اقدامات به شمار می رود.

مقایسه این نمونه ها با نمونه های مشابه در رژیم صهیونیستی نشان می دهد که ریاض و تل آویو در یک خط مشخص حرکت می کنند و هر دو به پایان عمر خود نزدیک می شوند. اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها، حملات صهیونیستها علیه حزب الله لبنان و حشد شعبی در عراق، سرکوب اعتراضات داخلی در اراضی اشغالی و اقدامات تبعیض آمیز علیه یهودیان اتیوپی تبار ساکن اراضی اشغالی و هم چنین مواضع خصمانه رژیم صهیونیستی در قبال ایران از نقاط مشترک میان دو رژیم است.

عربستان و شخص بن سلمان باید به این نکته توجه کنند که اگر سیاستهای کنونی خود را در قبال منطقه و جهان ادامه دهند درواقع حیات سیاسی خود را کوتاه تر خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید