دولت دوازدهم بهتراست در مسیرجایگزینی نفت با فناوری های برتر گام بردارد

    کد خبر :61547

استاد گروه کنترل صنعتی دانشگاه امیرکبیر در مورد اولویت های کاری دولت دوازدهم، گفت:دولت آقای روحانی بهتر است در مسیر جایگزینی نفت و گاز با فناوری های برتر ( های تک ) گام بردارد .

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری قرار است 14 مرداد ماه پس از انجام مراسم تحلیف ، کابینه دوازدهم را به مجلس معرفی و پس از کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، کار را به شکل رسمی آغاز کند ، در چنین شرایطی، از دید فرهیختگان و استادان دانشگاه باید اولویت های اقتصادی طوری طراحی شود که به گفته آنان «حلقه تحقیقات تا تولید» را تکمیل کند.
این دولت باید با توجه به شرایط کنونی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی اولویت هایی برای خود تعیین کند تا در چهار سال آینده در پی تحقق آنها باشد.
در همین پیوند استاد تمام گروه کنترل دانشگاه صنعتی امیرکبیر 12 اولویت اقتصادی را برای دولت برمی شمارد و می گوید: باید حلقه ای که از تحقیقات به تولید می رسد به ارزش افزوده بیشتری منجر شود و دولت دوازدهم برای دستیابی به این هدف تلاش دوچندان داشته باشد.
«مسعود شفیعی» امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: عاملی که باعث پیشرفت کشورها و تامین رفاه بیشتر برای شهروندان می شود، علم و فناوری است. دهه گذشته ایران در زمینه علمی پیشرفت خوبی کرد و با توجه به انتشار مقاله های بین المللی (با رتبه آی.اس.آی) به رتبه شانزدهم و هفدهم دنیا رسید اما از نظر فناوری جایگاه خوبی ندارد.
وی یادآوری می کند: البته در فناوری هایی مانند نانو و بایو اتفاق های خوبی افتاده است اما در بخش های دیگر شاهد تغییر چندانی نیستیم.
* جایگزینی نفت وگاز با فناوری های برتر (های تک)
شفیعی ادامه می دهد: باید فناوری های برتر (های تک) را جایگزین نفت وگاز کنیم و به جای فروش نفت خام با صنایع پتروشیمی طیف گسترده تری از محصولات را به دست آوریم و جایگاه علمی و فناورانه خود را تثبیت کنیم.
به گفته وی، در زمان تحریم هم امکان دستیابی به های تک را نداشتیم و هم نفت ایران را نمی خریدند؛ در صورتی که برای جلوگیری از تحریم باید در صنایع های تک جایگاه بالایی کسب کنیم.
«متاسفانه شعار تبدیل ایده به محصول شکل نگرفته و بسیاری از تولیدات علمی بدون استفاده باقی مانده است».
نویسنده کتاب «راهبرد توسعه ملی» ادامه می دهد: از سوی دیگر، در کنار چاپ مقاله باید به شاخص دیگری توجه کنیم که ثبت اختراع است. اگر در این زمینه تحولی رخ دهد هم فناوری رشد می کند و هم درآمد ناشی از اقتصاد دانش بنیان افزایش می یابد.

* ارتباط صنعت و دانشگاه
این استاد دانشگاه راه اندازی مرکزهای تحقیق و توسعه (آر اند دی) در کارخانه ها و حمایت از توسعه پارک های فناوری و مرکزهای رشد برای دستیابی به فناوری های نوین را 2 اولویت ضروری برای دولت دوازدهم توصیف می کند و می افزاید: ما هنوز در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه مشکل داریم و متولی خاصی این موضوع را پیگیری نمی کند.
«البته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری تلاش هایی می کنند اما کافی نیست و این ارتباط به طور مستمر و قوی برقرار نشده است».

* تامین امنیت شغلی و جذب سرمایه خارجی
به گفته نویسنده کتاب «ارتباط صنعت و دانشگاه: آینده‌ای تابناک، پیشینه‌ای تاریک»، باید سیاست های تشویقی دولت، به رشد امنیت شغلی و امنیت سرمایه گذاری منجر شود تا سرمایه خارجی بیشتری به کشور بیاید.
وی اولویت اقتصادی بعدی دولت را توجه به کاربرد میان رشته ای ها مانند رباتیک در بخش های پزشکی، صنعتی و … اعلام می کند.
«سرمایه گذاری در زمینه آب و انرژی بویژه انرژی های تجدیدپذیر مانند نور خورشید، تبدیل آب اقیانوسی به آب شیرین و… از دیگر الزام های دولت جدید است».

* توجه تربیت نیروی انسانی و نخبگان
استاد نمونه کشوری در سال 1383 توجه به تربیت نیروی انسانی و «نسل مغزافزارانه» را یکی از مهمترین وظایف دولت دوازدهم می داند.
شفیعی می گوید: باید به گونه ای رفتار کرد که نخبگان شرایط خوبی داشته باشند و در کشور بمانند و حتی اگر مهاجرت می کنند، دستاوردهای خود را در خدمت کشور خود بگذارند.
نویسنده کتاب «دولت الکترونیکی» به دولت دوازدهم پیشنهاد می کند به آموزش های مهارتی توجه بیشتری شود زیرا شمار زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در لایه های مختلف از لیسانس تا دکترا، بیکارند که این امر به اقتصاد و توسعه کشور آسیب می زند.
وی ادامه می دهد: حمایت از شکل گیری دانشگاه ها فنی- حرفه ای و علمی- کاربردی، نیروی خلاق ایرانی را که از درجه هوشی بالایی برخوردار است، به نیروی کارآفرین تبدیل می کند.
استاد تمام گروه کنترل دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید می کند باید کارشناسان فنی و حرفه ای تربیت کنیم تا با مهارت خود در زمینه های مختلف به فعالیت بپردازند و شکاف ها را پر کنند.
به گفته وی، «دانشگاه ها باید از حالت عرضه محور به تقاضامحور تبدیل شود و بر پایه خواست و نیاز کشور، پذیرش و تربیت نیروی متخصص در دستور قرار گیرد».
به گزارش ایرنا, به گزارش ایرنا، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه, تمرکز بر تربیت نیروی انسانی کارآمد و موثر و توسعه فناوری های برتر از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392، ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید