چرا ممکن است فعلا نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه شود؟

    کد خبر :615460

یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد رهبر ائتلاف آبی وسفید قصد دارد از حق خود برای اولین نفر بودن در نخست‌وزیری گردشی رژیم صهیونیستی انصراف دهد تا نتانیاهو با شکست مجدد در تشکیل کابینه، از رهبری حزب لیکود برکنار شود.

بعد از کشمکش‌های فراوان در رژیم صهیونیستی برای تعیین نخست‌وزیر جدید و مامور تشکیل کابینه، اکنون خبر می‌رسد که «بنی گانتز» رهبر ائتلاف آبی‌وسفید که یک کرسی بیشتر از رقیب خود یعنی «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود در انتخابات هفته پیش کسب کرده بود، قصد دارد از حق خود برای نخست‌وزیری بگذرد.

روزنامه «هاآرتص» به نقل از منابعی در ائتلاف آبی‌وسفید گزارش داد که دلیل تصمیم گانتز برای گذشتن از حق خود برای اینکه اولین کسی باشد که در کابینه فراگیر نخست‌وزیر می‌شود، این است که نتانیاهو ابتدا مامور تشکیل کابینه شود و به دلیل اینکه مانند شش ماه پیش احتمال ناتوانی وی در این کار وجود دارد، مجددا شکست بخورد.

این تصمیم گانتز در حالی است که قرار است او و نتانیاهو امشب با «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی برای برون رفت از این بحران دیدار کرده و وبگاه «تایمز اسرائیل» نیز گزارش داده بود که احتمالا بعد از این دیدار نتانیاهو مامور تشکیل کابینه شود.

بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی از سوی کمیته مرکزی انتخابات و مشخص شدن عقب بودن یک کرسی حزب لیکود از ائتلاف آبی‌وسفید بود که ریولین تعیین مامور تشکیل کابینه را به تعویق انداخت.

هاآرتص که از این تصمیم گانتز عصبانی به نظر می‌رسد، در گزارش خود نوشت: «[او] به حمایت ائتلاف لیست مشترک [اعراب] از خودش به عنوان گزینه نخست‌وزیری بی‌اعتنایی کرده و این در حالی است که بدون آنها هیچ شانسی برای تشکیل ائتلاف ندارد. او از شنیدن خواسته‌های لیست مشترک نیز امتناع کرد… گویا نمی‌خواهد کسی باشد که به رای شهروندان عرب ضد صهیونیست نیازمند است».

به گزارش فارس ،بر اساس نتایج رسمی منتشرشده از سوی کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی، ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتز» توانست با مجموع ۲۵.۸۱ درصد کل آراء، تعداد ۳۳ کرسی از پارلمان را به خود اختصاص دهد. حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نیز با مجموع ۲۵.۰۹ درصد آراء توانست ۳۲ کرسی را در کنست کسب کند.

نتانیاهو چند روز پیش با انتشار یک پیام ویدئویی، ضمن پذیرش شکست در تشکیل ائتلاف راست‌گرا، از گانتز دعوت کرد تا امروز با هم ملاقات جدی برای تشکیل کابینه فراگیر داشته باشند . گانتز اما در آن زمان با رد پیشنهاد رهبر حزب لیکود مبنی بر نخست‌وزیری چرخشی و ائتلاف برای کابینه فراگیر، گفته بود خودش باید ابتدا مامور تشکیل کابینه شود.

از طرفی روزنامه «جروزالم پست» امروز به نقل از منابع نزدیک به رئیس رژیم صهیونیستی گزارش داده بود ریولین قصد دارد تا آخرین روز مهلت قانونی برای تعیین مامور تشکیل کابینه، که چهارشنبه آینده است، صبر کند؛ روزی که قرار است بعد از مدت‌ها جلسه قرائت کیفرخواست دادستانی کل رژیم صهیونیستی علیه نتانیاهو برگزار شود.

در هر صورت اگر امشب نتانیاهو از سوی ریولین به عنوان مامور تشکیل کابینه انتخاب شود نباید تعجب کرد، زیرا در آن صورت صحت گزارش هاآرتص و تلاش گانتز برای کنار زدن نتانیاهو از رهبری لیکود تایید می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید