بنگاهداری به سبک بانک ملی؛ از پتروشیمی تا مسکن+سند

    کد خبر :615259

بانک ملی به عنوان دومین بانک کشور، به واسطه شرکت های متعدد تابعه در حوزه های مختلف اقتصادی فعالیت دارد.

دومین بانک کشور که به جهت قدمتش باید اشراف بیشتری به قوانین بانکداری داشته باشد و از این حیث باید سرلوحه بسیاری از سازمانهای مالی قرار گیرد از این متر و معیار فاصله گرفته است. این بانک در حالی حضور پررنگی در عرصه بنگاهداری دارد که بنگاهداری بانک ها بارها مورد انتقاد کارشناسان و حتی رهبر معظم انقلاب بوده است.

شرکت های”داده ورزی سداد، پارس تکنولوژی سداد، پرداخت الکترونیک سداد، چاپ و نشر بانک ملّی ایران، گروه توسعه ملّی، کارگزاری بانک ملّی ایران، صرافی ملّی ایران، توسعه سرمایه پیشگامان پویا، مدیریت طرح و توسعه آینده پویا” 9 شرکت اصلی این بانک هستند که برخی از آنان دارای شرکت های زیرمجموعه نیز می باشند.

به طور مثال گروه توسعه ملی که 63.18 درصد سهام آن متعلق به بانک ملی است خود دارای شرکت هایی از جمله”بین الملل ساختمان و صنعت ملی، صنعتی و معدنی توسعه ملی، سرمایه گذاری توسعه ملی، سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان، توسعه صنایع بهشهر و پتروشیمی شازند” می باشد.

از نکات قابل توجه در این گروه پراکندگی و تنوع فعالیت و سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد است. در سال 1397، در حدود 50 درصد سرمایه گذاری این گروه مربوط به حوزه ماشین آلات، دستگاه های برقی و محصولات پتروشیمی و 6 درصد نیز مربوط به بخش مسکن بوده است. با این حساب باید گفت که بانک ملی به واسطه این گروه در حوزه های مختلفی از جمله مسکن سرمایه گذاری کرده است.

در جدول زیر می توان میزان و درصد سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در سال 97 را مشاهده کرد:

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید