تکمیل فاز دوم تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی دولت از امروز

    کد خبر :614901

مدیرعامل بورس انرژی از تکمیل فاز دوم تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی دولت در بازار مشتقه بورس انرژی خبر داد و گفت: عرضه اولیه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام آغاز می‌شود.

بورس انرژی از امروز چهارشنبه ۳ مهرماه ۹۸، مرحله دوم تامین مالی بزرگ دولت را از طریق عرضه اولیه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی در بازار مشتقه بورس انرژی ایران آغاز می‌کند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های بورس انرژی، این اوراق قرار است که در روز های چهار شنبه سوم مهرماه و شنبه هفتم مهرماه سال جاری، تحت عنوان «اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و از طریق نمادهای «سنفت ۲۹۹۱»، «سنفت ۲۹۹۲»، «سنفت ۲۹۹۳»، «سنفت ۲۹۹۴»، «سنفت ۲۹۹۵»، «سنفت ۲۹۹۶» و «سنفت ۲۹۹۷ » در بازار مشتقه بورس انرژی ایران عرضه عمومی شود.

سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو بامهر با اشاره به تامین مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی دولت از بورس انرژی، گفت: کمتر از یک ماه قبل نیز دولت از طریق عرضه اولیه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد مبتنی بر نفت خام در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، موفق به تامین مالی از طریق این بازار شده بود و به این ترتیب، با اجرای فاز دوم این تامین مالی از امروز، پازل تامین مالی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی دولت در بورس انرژی ایران تکمیل می‌شود.

وی افزود: مجموع قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی که از امروز عرضه اولیه خواهند شد، بالغ بر ۳ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۶۲ قرارداد است که به قیمت اسمی هر قرارداد ۷۱۴ هزار و ۷۸۳ تومان و به روش حراج ناپیوسته به عموم سرمایه گذاران عرضه می شود.

به گفته حسینی، متعهد پذیره نویسی تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۲۲۰ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان که امروز از طریق نماد «سنفت۲۹۹۱»عرضه اولیه می شوند، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمند خواهد بود؛ ضمن اینکه ۹۷۹ هزار و ۳۱۸ قرارداد از این اوراق به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در نماد «سنفت۲۹۹۲» در امروز چهارشنبه، از سوی صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی تعهد پذیره نویسی خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین طی این روز صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کیان متهد پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومان از حجم تامین مالی مذکور با عرضه اولیه ۲۷۹ هزار و ۸۰۵ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام در نماد «سنفت۲۹۹۳« شده و در نهایت تامین سرمایه سپهر در این روز متعهد پذیره نویسی ۲۷۹ هزار و ۸۰۵ قرارداد به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

به گفته حسینی، در روز شنبه ششم مهر ماه ۱۳۹۸ نیز تعداد ۲۰۹ هزار و ۸۵۳ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان در نماد “سنفت ۲۹۹۵” عرضه می شود که بانک خاور میانه متعهد پذیره نویس آن است. ۲۰۰ میلیارد تومان از قرارداد های مذکور نیز در نماد “سنفت ۲۹۹۶” عرضه اولیه می شود که از سوی صندوق سرمایه گذاری اندوخته پایدار سپهر ، تعهد پذیره نویسی آن انجام می شود .همچنین ۲۵۰ ملیارد تومان از این قرارداد ها در نماد “سنفت ۲۹۹۷” عرضه خواهد شد که متهد پذیره نویس آن شرکت تامین سرمایه کاردان است.

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی ۱۳ ماهه است.

این اوراق منضم به اختیار خرید و فروش تبعی است و مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر سه روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود.

تامین مالی موفق دولت از طریق انتشار اوراق سلف نفت خام نشاندهنده ظرفیت های بالای بازار سرمایه ایران برای تامین مالی طرح های توسعه ای نفت و گاز حتی با وجود تحریم های ظالمانه غربی است.

اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای کارآمد در حوزه تامین مالی اسلامی محسوب می‌ شود که از آن می‌توان برای تجهیز منابع موجود در بازار سرمایه با هدف توسعه صنایع نفت،گاز و برق بهره برد.

در این راستا بورس انرژی ایران تلاش کرده با تقویت بازار مالی کشور از طریق بستر سازی و تعریف ابزار های مالی مختلف ضمن فراهم کردن امکان تامین مالی موثر بنگاهها و واحد های اقتصادی از بازار سرمایه به افزایش سهم تامین مالی بلند مدت در اقتصاد کمک کند.

از سوی دیگر، بورس انرژی ایران در آخرین روزهای شهریور ماه امسال نیز میزبان عرضه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومانی اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی بود. این اوراق درتاریخ۲۷/۶/۹۸ و تحت عنوان اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان که از مجموعه شرکت های فرعی صندوق بازنشستگی کارکنان نفت محسوب می شود، به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نمادهای “سمیعا ۹۹۱” عرضه اولیه و با موفقیت در مدت زمان کوتاهی تامین مالی شد.

در این عرضه اولیه در مجموع ۷۶۰ هزار و ۱۳۲ قرارداد سلف موازی استاندارد میعانات گازی شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان با هدف تامین مالی طرح توسعه جامع و تکمیل فازهای ۱۱ الی ۲۴ پارس جنوبی و به قیمت عرضه شش میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۰ ریال برای هر قرارداد و طی یک روز کاری پذیره نویسی شد.

این عرضه اولیه بخشی از تامین مالی ۱۵۰۰۰ میلیارد ریالی شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان است که طی یکسال و در سه مرحله انجام خواهد شد.

مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی یکساله یا به عبارتی یکسال پس از شروع دوره عرضه اولیه با نرخ سود روز شمار ۱۷.۵ درصد بوده و اوراق مذکور از طریق شرکت های کارگزاری دارای مجوز معاملات سلف موازی استاندارد عرضه شد.

تاکنون مجموع ارزش عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی ایران به رقم ۱۴۳ هزار و ۶۵۵ میلیارد و ۳۹۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۴ ریال بالغ شده است.

بر این اساس تا کنون ارزش عرضه اولیه انواع اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس انرژی ایران بالغ بر۱۰۱ هزار و ۶۴۴ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۹۵۴ ریال شده است و علاوه بر آن ارزش معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه نیز بالغ بر ۴۲هزار و ۱۱ میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۱۳۰ ریال است.

گفتنی است از سال ۱۳۹۴ تا کنون ، صنعت برق کشور توانسته است از طریق بورس انرژی ایران با انتشار و عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد، بالغ بر ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال منابع مالی را جذب نماید.این در حالی است که پتانسیل بالای تامین مالی در بازار سرمایه و حضور سرمایه های مردمی می تواند برای وزارت نیرو و توانیر برای برخورداری از آن از جمله عرضه مستمر برق و یا انتشار گواهی ظرفیت نیروگاه ها موثر و اجرایی باشد.

همچنین با راه اندازی صندوق سرمایه گذاری پروژه نیروگاه پرند میلغ یک هزار میلیارد ریال منابع مالی برای گروه مپنا در بورس انرژی فراهم و انجام شده است.

صنعت نفت و گاز ایران نیز تا کنون توانسته از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر روی فرآورده های مختلفی همچون نفت خام ، نفت کوره ، گاز مایع و بنزین در بازار مشتقه بورس انرژی اقدام به تامین مالی ۹۲ هزار میلیارد ریالی نماید.

شفافیت در بازار سرمایه نه تنها به همه ذینفعان بلکه به قانون‌گذار، سیاست‌گذار و دولت نیز در برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و ایجاد شفافیت مالیاتی کمک می‌کند و این در حالی است که تامین مالی کم‌هزینه و بلندمدت توسط تولیدکنندگان بخش انرژی در بازار سرمایه می تواند طیف وسیعی از کالاها در بورس انرژی را قابل تصور و منطقی سازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید