وزارت خارجه ورود به مذاکرات درباره برنامه موشکی و دفاعی را قویاً رد کرد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۷:۰۳
    کد خبر :614804

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رد و محکومیت بیانیه سران سه کشور اروپایی بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید و رد ادعای غیرمسؤولانه روسای سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در ارتباط با حمله نیروهای مسلح دولت یمن به تاسیسات سعودی، تاکید می‌کند وارد آوردن اتهام مسؤولیت به یک دولت ثالث در خصوص حمله‌ای که در جریان یک جنگ تمام عیار میان طرف سعودی و یمنی انجام شده و طرف یمنی رسما انجام آن را بر عهده گرفته است، به خودی خود یک اقدام تحریک آمیز و شدیدا مخرب است؛ چه رسد به اینکه این اقدام پیش از هرگونه تحقیقات و بدون ارائه هرگونه دلیل و مدرک و صرفا بر اساس این استدلال مضحک صورت گرفته باشد که « توضیح محتمل دیگری وجود ندارد.»

این گونه اظهارات و اقدامات مخرب تنها به تشدید آتش ویرانگر جنگ یمن و احتمال فراگیرتر شدن آن منجر خواهد شد. متهم سازی سفارشی دولت‌ها با اهداف سیاسی و به دور از واقعیات میدانی در کنار سایر سیاست‌های حمایتگرانه نسبت به رژیم کودک کش عربستان سعودی به ویژه از طریق صادرات انبوه تسلیحات به این کشور، یک روند خطرناک است و مسؤولیت تبعات آن بر صلح و ثبات منطقه‌ای، بر عهده سه کشور صادر کننده این بیانیه خواهد بود.

همچنین موارد قید شده در این بیانیه در خصوص برجام و لزوم مذاکره مجدد پیرامون برنامه هسته‌ای ایران که به شکلی صریح تر و خطرناک‌تر در اظهارات آقای بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس مطرح شده است، نقض صریح متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ همانگونه که در عنوان آن نیز قید شده است، توافقی «جامع» است که به عنوان راه حلی نهایی برای بحران ساختگی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مذاکره و نهایی شده است. زمانبندی‌های صریح و دقیق موجود در برجام شاهد دیگری برای این امر است. کشورهای طرف برجام در این سند که تایید اجماعی شورای امنیت را نیز دارد، تصریح کرده‌اند که پس از دوره پیش بینی شده در برجام، با برنامه هسته ای ایران همانند هر کشور دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز فراتر از این را نخواهد پذیرفت.

جمهوری اسلامی ایران مجددا تصریح می‌کند که برنامه موشکی و دفاعی ایران، براساس توان بومی، مبتنی بر سیاست بازدارندگی و متوازن با تهدیدات موجود بوده و اقدامات در خصوص توسعه آن کاملاً مسئولانه و منطبق با قوانین و مقررات بین‌ا‌لمللی است. موضوع آزمایش‌های موشکی ایران در قالب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حل و فصل شده و این امر نیز به کرات مورد تصریح مقامات طرف های مذاکراتی قرار گرفته است؛ از جمله در اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا که –البته در انتقاد از برجام- صراحتا اذعان داشت آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران «مجاز» است. ایران هرگونه ورود به مذاکرات در خصوص این موضوعات را قویاً رد می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران مکرراً بر لزوم مشارکت کشورهای منطقه در گفتگو و تعاملات برای ایجاد سازوکارهایی جهت ارتقا صلح و امنیت در منطقه و پایان بخشیدن به بحران یمن تاکید کرده و با حداکثر نگرانی نسبت به فجایع انسانی که این جنگ برای مردم یمن به همراه داشته، مجدداً آمادگی خود را برای این امر اعلام می‌دارد.

به گزارش فارس، سران سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بیانیه‌ای آن هم در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با این ادعا که همچنان از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حمایت می‌کنند، از ایران خواستند تا به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگشته و خاطرنشان کردند: «زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی مدت درباره برنامه هسته‌ای، موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.»

این سه کشور تنها به این مورد بسنده نکرده و در ادعایی بی پایه و اساس مدعی دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان شده و ایران را مسؤول حمله به این تأسیسات خوانده و عنوان کردند: «این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید