انتقاد از برنامه‌های مناسبتی تلویزیون

    کد خبر :614198

روزنامه شرق در یادداشتی با انتقاد از تولید برنامه‌های مناسبتی در صداوسیما نوشت:درحالی‌که چند ماه به هفته دفاع مقدس مانده هیچ شبکه‌ای نمی‌داند تهیه‌کنندگان چه باید بسازند و بر اساس چه پژوهشی جلو بروند، این امر نشان می‌دهد که در کار تولید، برنامه‌ریزی منسجم و قدرتمندی وجود ندارد.

به تهیه‌کننده می‌گویند که فلان برنامه مناسبتی را روی آنتن ببر. او باید در یک ۷۲ ساعت، دکور و آیتم بسازد و مجری برنامه را انتخاب کند! و کاش برنامه‌های مناسبتی، از پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی کافی برای تولید برخوردار می‌شدند زیرا در وضع موجود آنها می‌توانند تأثیر منفی هم با خود حمل کنند.

در وضع فعلی، برای ساخت برنامه‌های مناسبتی، عادت شده چند نفر را به استودیوی تلویزیونی دعوت می‌کنند و با آنها به گفت‌وگوی خشک رادیویی می‌پردازند. این شیوه انتقال مفاهیم نمی‌تواند ارتباط مؤثری با بیننده برقرار کند.
امسال مانند سال‌های گذشته دست به پخش فیلم و سریال‌های تکراری زده‌اند. درحالی‌که ساخت برنامه ملی مناسبتی، با فهم نیاز مردم به تاریخ معاصر، امکان ظهور می‌یابد. با این درک تازه، تولید هم شکل علمی و جدیدی به خود می‌گیرد.

برنامه‌های فعلی، تا با آداب کلیشه‌ای، تکراری و مبتنی‌بر تحریک احساسات تولید می‌شوند و از شناخت معرفتی از تاریخ و نسل امروز بی‌بهره هستند، هیچ تأثیر بنیادی‌ای بر جای نخواهند گذاشت. رسانه باید به تحقیقات بها بدهد و متناسب با تکنیک‌های هنری روز پیش برود و شیوه‌های مؤثر بیانی را به کار گیرد تا بتواند از این وضعیت به درآید. رسانه ملی با رسیدن به یک رسانه الگو، فاصله‌ای بسیار دارد. یک شوک مثبت می‌تواند رسانه فراگیر را از خواب طولانی بیدار کند اما حقیقتا چگونه می‌توان به خوابگاه امن مدیران رسانه دست پیدا کرد؟ این یک قصد خیر است، کسی نگران نشود!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید