هشدار در مورد پیامدهای پنهان بارش‌های پاییزی

    کد خبر :614171

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب و فروریزش‌های ناگهانی زمین درپی بارش‌های پاییزی هشدار داد.

علی بیت الهی درباره خطرات جانبی و تاثیرات ثانویه سیلاب‌های پاییزی بر شهر تهران اظهارکرد: با فرا رسیدن پاییز و آغاز بارش‌های این فصل، تهران در معرض احتمال جاری شدن سیلاب قرار خواهد گرفت و به همین دلیل لازم است تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود و دستگاه‌های مسئول اقداماتی را برای پیشگیری از وقوع سیلاب و نیز بهره مندی از آبهای جاری شده انجام دهند، چرا که با استفاده از فرصت همین آب‌های جاری می توان از پیامدهای فرونشست زمین جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در هنگام وقوع بارندگی در تهران احتمال سیلابی شدن هفت رود دره و حوزه آبریز بزرگ مثل فرحزاد، درکه، دارآباد، گلابدره و… وجود دارد، گفت: تداوم بارش‌ها در تهران منجر به نفوذ آب‌های بارندگی در آبرفت‌های شهر تهران و تغذیه آب قنات‌ها شده و همین امر سرعت و حرکت آب‌های زیرزمینی در زیر آبرفت‌های‌ تهران و نیز رشته قنات ها را تشدید می‌کند.

بیت الهی با تاکید بر اینکه جریان آب‌های زیرزمینی، خطر آب‌شستگی در آبرفت‌های سست و با چسبندگی ضعیف را تشدید خواهد کرد افزود: این امر سبب فروریزش ناگهانی زمین به ویژه در مناطقی مانند ۱۲، ۱۷، ۱۹ و مناطق جنوبی تهران خواهد شد بنابراین می توان گفت که خطر ثانویه بارش‌های پاییزه در سیلاب، فروریزش زمین است.

وی با اشاره به پیامد مثبت این بارش‌ها نیز گفت: گرچه این بارش‌ها می‌تواند ریسک سیلاب و فروریزش زمین را افزایش دهد، اما اگر بتوان به درستی این آبها را مدیریت کرد، اندکی از میزان خطر فرونشست زمین کاسته خواهد شد. برای این منظور ما باید بتوانیم این روان آب ها را به دشت های شهر تهران تزریق کنیم.

به گزارش ایسنا،دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی ادامه داد: به عبارتی دیگر بارش‌های پاییزه احتمال فروریزش‌های موضعی به صورت نقطه‌ای، نظیر فروریزش‌های خیابان مولوی را افزایش، اما خطر فرو نشست را کاهش می‌دهد. البته کاهش خطر فرونشست فرآیندی است که باید طی مدت زمان اتفاق بیفتد، چرا که دهه‌های خشکسالی طولانی مدتی را سپری کردیم و آب زیرزمینی افت محسوسی پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: باید تمهیداتی در انتهای آبراهه‌های شهر تهران در قسمت جنوبی، خارج از شهر تهران اندیشیده شود که این آب‌ها به جای هرز رفتن تجمع پیدا کنند تا زمین بتواند از آب زیر زمینی تغذیه کنند.

به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، در حال حاضر چنین مکانیزمی به صورت قابل توجهی در تهران اجرایی نشده است اما باید در فصولی که بارندگی زیاد است و نیاز کشاورزی کم است به این موضوع به طور ویژه توجه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید