الحاق ۲ بانک اروپایی به اینستکس

    کد خبر :614067

مدیرعامل شرکت ساز و کار مالی ایران و اروپا از تعیین یک بانک اروپایی برای تسویه مبادلات مالی اینستکس خبر داد و اعلام کرد که دومین بانک نیز در شرف انتخاب است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، «علی‌اصغر نوری» در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اعلام این خبر، گفت: با توجه به تحریم فروش نفت ایران از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، امکان تامین منابع مالی صندوق اینستکس از محل فروش نفت تقریباً غیرممکن است بنابراین به دنبال آن هستیم تا از منابع ارزی دیگری از جمله درآمدهای ناشی از صادرات غیرنفتی به این صندوق تزریق شود که دو طرف در حال بررسی راهکارهای آن هستند.

نوری افزود: راهکار دیگری که روی میز مذاکرات با مقامات اروپایی اینستکس قرار داده‌ایم، تامین منابع مالی اینستکس از محل فروش نفت به کشورهای غیراروپایی از جمله چند کشور آسیایی است که بتوان در شرایطی که فروش نفت ایران به خریداران اروپایی متوقف شده‌، با ایجاد ساز و کارهایی درآمد ناشی از فروش نفت به کشورهای دیگر را به این صندوق تزریق و زمینه اجرایی شدن سریع‌تر این ساز و کار مالی را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه مقامات اروپایی اینستکس با جدیت تمام، پیگیر راه‌اندازی سریع‌تر اینستکس هستند، به سفر هفته گذشته میشائیل بوک، مدیرعامل اینستکس، به تهران اشاره کرد و افزود: آقای بوک در این سفر از نشانه‌های مثبتی خبر داد که به زودی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه به ساز و کار مالی ایران و اروپا تزریق خواهد شد. با این حال به گفته وی، باید تنش‌های سیاسی میان ایران و ایالات متحده آمریکا را نیز مدنظر داشت.

مدیرعامل شرکت متناظر اینستکس در ایران با اعلام اینکه هزینه تبادلات مالی و پولی تجار و بازرگانان دو طرف از طریق اینستکس، به مراتب کمتر است، افزود: در حال حاضر بسیاری از صادرکنندگان اروپایی که با ایران مراودات تجاری دارند، به مقامات اینستکس و نیز دولتمردان فرانسه فشار می‌آورند که این ساز و کار مالی هرچه سریع‌تر راه‌اندازی و عملیاتی شود، بنابراین شرکت‌های ایرانی نیز باید در این زمینه همراه شرکت‌های اروپایی شوند.

همچنین به گفته نوری، در حال حاضر هفت بانک ایرانی جزو سهامداران شرکت متناظر اینستکس در ایران هستند.

وی در عین حال، این پیشنهاد را مطرح کرد که این دفتر با همکاری اتاق بازرگانی تهران نسبت به شناسایی صادرکنندگان غیرنفتی ایران که در تعامل با اروپا هستند اقدام کند تا زمینه تامین منابع مالی اینستکس از طریق درآمدهای ارزی از این محل، فراهم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید