چرا عربستان با وجود اتهام زنی به ایران، تاکنون تهران را مستقیما متهم حملات به آرامکو معرفی نکرده؟

    کد خبر :613478

رای الیوم نوشت: مشخص نیست چرا ریاض در اعلام رسمی طرف مسئول حملات ارامکو، تاخیر می‌کند. آیا به این دلیل است که هنوز در این باره اطمینان ندارد یا اینکه محاسبات دیگری را مد نظر دارد؟

در ادامه این مطلب آمده است: ریاض شکی ندارد که نیرو‌های یمنی عامل این حملات بوده اند؛ بویژه آنکه صنعاء به صورت رسمی اعلام کرد که سلاح هوایی آن، این عملیات را انجام داده است؛ اما اعلام این مطلب از سوی سعودیها، با سیاستی که از زمان آغاز حمله به یمن تا به امروز، در قبال نیرو‌های یمنی و حوثی ها، در پیش گرفته اند، در تعارض است.

از همان ابتدا، سیاست سعودی‌ها مبتنی بر آن بود که پایداری و مقاومت یمنی‌ها را ضعیف جلوه داده و به جهان اینگونه بفهمانند که در واقع در یمن، در حال مبارزه با ایران هستند. از این رو، در تمام حملاتی که متوجه داخل عربستان می‌شود، همواره ایران را متهم می‌کنند. ریاض به دنبال آن است تا از هر ضربه‌ای برای تحقق اهداف سیاسی و بسیج کردن جامعه بین الملل علیه ایران استفاده کند.

تهران هم به نوبه خود از حمله یمنی‌ها انتقاد نکرده و پاسخ دادن آن‌ها به تجاوز سعودی‌ها را حق مشروع ایشان می‌داند. در حقیقت، حرف مشترک تهران و نیرو‌های یمنی آن است که برای توقف حملات به عربستان، سعودی‌ها باید جنگ یمن را متوقف کنند.

سوال آن است که آیا عربستان به حمله رسانه‌ای و سیاسی علیه ایران اکتفا می‌کند؟ یا از این حد فراتر رفته و اعلان جنگ می‌کند؟

به نوشته انتخاب ،از زمان تاسیس جمهوری اسلامی، سیاست سعودی‌ها مبتنی بر تحریک دیگر و بویژه دولت‌های مختلف آمریکا علیه ایران بوده است و با توجه به اینکه رئیس جمهور فعلی ایالات متحده شدیدترین تحریم‌ها و فشار‌ها را علیه ایران إعمال کرده است، نیازی به تحریک سعودی‌ها ندارد؛ بنابراین، ریاض تلاش می‌کند ترامپ را به سمت آغاز جنگی علیه ایران سوق دهد؛ که البته به نظر نمی‌رسد در شرایط فعلی رئیس جمهور آمریکا نیتی برای این مهم داشته باشد.

ریاض قاطعانه اعلام کرد که در دفاع از امنیت و منافعش هرگز تردید نمی‌کند، اما بخوبی می‌داند که اگر تصمیم به جنگ با ایران بگیرد، هیچ طرفی با آن نخواهد بود و ترامپ، اولین کسی است که سعودی‌ها را رها می‌کند؛ از این رو، اتخاذ چنین تصمیمی، یک قمار بزرگ خواهد بود که مشخص نیست به کجا ختم می‌شود. علاوه بر اینکه تهران بار‌ها اعلام کرده است که در پاسخ دادن به تجاوز‌ها درنگ نمی‌کند.

به این ترتیب، ریاض در یک تنگنای سیاسی شدید قرار دارد؛ نه می‌تواند رسما اعلام کند که ایران عامل حمله به آرامکو بوده است؛ چرا که این مساله نیازمند پاسخ دادن به ایران است و همزمان، سعودی‌ها نمی‌توانند اذعان کنند که نیرو‌های یمنی این حمله را ترتیب داده اند. بنابراین، احتمالا عربستان به همبستگی با برخی دولت‌ها اکتفا می‌کند؛ در حالی که بخوبی می‌داند این همبستگی و بیانیه‌های مربوط به محکومیت این حمله، هیچ فایده‌ای ندارد؛ ولو اینکه به شورای امنیت برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید