تحریم بانک مرکزی صرفا جنبه تبلیغاتی دارد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ ۸:۲۵
    کد خبر :613460

كامران ندری گفت: تصور می‌کنم که تحریم اخیر آمریکا شرایط را به میزان زیادی متفاوت نمی‌کند و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته خبر از تحریم بانك مركزی ایران داد. او در میانه دیدار با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، گفت كه این شدیدترین تحریم‌هایی است که تابه‌حال انجام‌شده. بعد از اعلام این خبر، وزارت خزانه‌داری آمریكا با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد، بانك مركزی ایران، صندوق توسعه ملی ایران و شركت اعتماد تجارت پارس را تحریم كرده‌ است. این موضوع در حالی است كه بانک مرکزی ایران، درگذشته هم در فرایند کارزار تحریمی علیه ایران، پیش از شکل‌گیری جدی مذاکرات هسته‌ای و در سال‌های دولت دهم نیز تحریم شده بود اما برخلاف مرتبه پیشین، این بار بدون همکاری و مذاکره با متحدان این کشور، سازمان ملل و به‌خصوص کشورهای اروپایی، آمریکا به‌تنهایی تحریم را اعلام کرده‌ است و گویا این تحریم مربوط به موضوع تأمین مالی تروریسم نیز می‌شود.

کامران ندری، اقتصاد دادن باور دارد كه تحریم اخیر آمریكا علیه بانك مركزی ایران وجه عملی ندارد و برای استفاده تبلیغاتی وضع‌شده است. او در تشریح ابعاد این تحریم به نامه‌نیوز گفت: «بانک مرکزی از قبل هم تحریم بوده است و آمریکا تنها در تحریم جدیدش این بانک را متصل کرده است به موضوع تأمین مالی تروریسم و می‌خواهد دامنه فعالیت‌های بانک مرکزی ایران را با بانک‌های مرکزی دیگر کشورها محدودتر از گذشته کند. ذخایر مالی ایران به شکل دلاری نیست که دچار مشکل شود اما ممکن است در پس این تحریم به‌سختی بتواند با بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف ارتباط داشته باشد. درمجموع تصور می‌کنم که تحریم اخیر آمریکا شرایط را به میزان زیادی متفاوت نمی‌کند و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد».

این استاد دانشگاه درباره نقش بانکی چین و آمریکا در دور زدن تحریم‌ها توسط ایران گفت: «چین و روسیه اعلام کرده بودند که علی‌رغم تحریم‌های آمریکا ارتباط بانکی خود را با ایران حفظ می‌کنند. روسیه به علت آنکه نمی‌تواند از راه ارتباطی سوئیفت استفاده كند توافق كرد كه با استفاده از راه سپام كه در ایران طراحی‌شده است به مبادلات بانكی خود با ایران بپردازد. اگر این موضع از سوی روسیه بعد از تحریم اخیر آمریكا هم وجود داشته باشد می‌تواند كمك مهمی به سیستم مبادلات بانكی ایران كند. البته هنوز معلوم نیست كه آیا با توجه به تحریم اخیر آمریكا بازهم چین و روسیه می‌خواهند به ارتباط بانكی خود با ایران ادامه دهند یا خیر؟ به‌هرروی حتی اگر تحریم بانك مركزی ایران توسط آمریكا منجر به محدودشدن ارتباط بانكی ما با سایر كشورها شود، بازهم تغییر چندانی در مناسبات ایجاد نمی‌شود زیرا بانك مركزی درگذشته هم تحریم بوده است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید