برگزاری نمایشگاه آثار موزه باستان‌شناسی اسپانیا در موزه ملی ایران

    کد خبر :613323

آثار موزه باستان‌شناسی آلیکانته از امروز تا 26 فروردین سال‌ آینده در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می‌شود.
از امروز تا 26 فروردین ماه سال 99 میراث باستان‌شناسی اسپانیا که گزیده‌ای از موزه باستان‌شناسی آلیکانته در موزه ملی ایران برگزار می‌‌شود.

در این نمایشگاه 300 اثر فرهنگی، تاریخی از موزه باستان‌شناسی آلیکانته در والنسیای اسپانیا از دوران پارینه‌سنگی تا دوره معاصر به نمایش گذاشته می‌شود که به نوعی تأثیرات همجواری با دریای مدیترانه را می‌توان در این اثرها مشاهده کرد.

در نشست خبری این موزه محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها، جبرئیل نوکنده مدیرکل موزه ایران، محمدرضا طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور، ادواردو لوپز سفیر پادشاهی اسپانیا در ایران، جوزف آلبرت کورتس مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته و جورج سولر دیاز مدیر نمایشگاهی موزه باستان‌شناسی آلیکانته و مانوئل اولسینا دومنیک مدیر فنی موزه باستان‌شناسی آلیکانته حضور داشتند.

در ابتدا جبرئیل نوکنده مدیرکل موزه ملی ایران اظهار داشت: یکی از رسالت‌های موزه ملی معرفی فرهنگ آن سرزمین به دیگر فرهنگ‌های کشور است.

وی ادامه داد: در همین خصوص نمایشگاهی با فرهنگ ایرانی و در 196 اثر در هلند به نمایش گذاشته شد و همکاران موزه باستان‌شناسی آلیکانته از نمایشگاه ایران در هلند بازدید و اعلام آمادگی برای برگزاری نمایشگاه ایران در آلیکانته کردند.

نوکنده ادامه داد: مدیرکل موزه باستان‌شناسی ایران از موزه آلیکانته بازدید کرد و بعد از بررسی‌های لازم مقدمات برگزاری نمایشگاهی از ایران مهد تمدن در آلیکانته فراهم شد.

مدیرکل موزه ملی ایران بیان داشت: در حال حاضر نمایشگاه آلیکانته با 300 اثر از 350 هزار سال پیش برگزار شده است و این اولین تصویر باستان‌شناسی در ایران از حوزه دریای مدیترانه است و دوره قرون وسطی، رُم و مدیترانه را به تصویر می‌کرد.

نوکنده افزود: اولین کتاب باستان‌شناسی اسپانیا نیز به زبان فارسی منتشر شده است و ما شاهد باستان‌شناسی جدیدی از قعر دریای مدیترانه در کشور خواهیم بود.

وی تأکید کرد: این نمایشگاه در روزهای دوشنبه تعطیل است و ورودی آن نیز 5 هزار تومان است و برگزاری نمایشگاه متقابل برای هر دو موزه بسیار سخت بوده و این کار به خاطر همت و دوستی دو موزه بوده که اتفاق افتاده است.

نوکنده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بیمه اشیای تاریخی برای ارسال به کشورهای دیگر به چه نحو است، گفت: آثاری که برای نمایشگاه‌های خارجی از کشور خارج می‌شوند قطعاً بیمه خواهند شد و در تمام خطرات تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند ولی ما در کشور بیمه آثار تاریخی و هنری نداریم و در حال حاضر بیمه‌های ما توسط کشورهای اروپایی انجام می‌شود و به صورت کاملاً تخصصی بسته‌بندی می‌شوند.

در ادامه جوزف آلبرت کورتس مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته اظهار داشت: این نخستین نمایشگاهی است که با این عظمت و بزرگی برگزار می‌شود و به یاد خواهد ماند.

وی افزود: این دستاورد محصول همکاری محصول مشترک بین موزه اسپانیا و ایران است و موزه ملی ایران یکی از بزرگترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود که آثار مطرح شده در آن به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش فارس، مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته گفت: یکی دیگر از اثرهای برگزاری این نمایشگاه دوستی و پیوند ناگسستنی است و ما اهداف، احساسات و نگرانی‌های مشترکی با هم پیدا کرده‌ایم.

وی بیان داشت: یک اعتماد قابل اتکایی ایجاد شده است و موزه ملی ایران به موزه باستان‌شناسی آلیکانته تبدیل شده است.

مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته گفت: نمایشگاه ایران مهد تمدن در 5 ماهی که میزبان آن بوده‌ایم یکصد هزار بازدیدکننده داشته است که این نشان می‌دهد که استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفته است.

وی گفت: معماری و هنر باعث شد که این فاصله‌ها را بپیماییم و با کشور بزرگ ایران آشنا شویم و امروز این امکان برای بازدیدکنندگان فراهم شده است که با فرهنگ کشور اسپانیا نیز بیشتر آشنا شوند و مطمئن هستیم که این اتفاق با برگزاری موزه آلیکانته رخ می‌دهد.

آلبرت کورتس گفت: در این نمایشگاه و موزه اشیای باستانی، وسایل جنگی، بقای بدن انسان‌ها و غیره را می‌توانید مشاهده کنید که محصول تقابل و جنگ میان ملت‌ها بوده که به شکل صلح‌آمیزی به نمایش در آمده است.

مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته بیان داشت: موزه‌ها فضایی برای گفت‌وگو، صلح و تفاهم هستند و همچنین امکان لذت و کنجکاوی را نیز فراهم می‌کند که تجارب خوبی را در این حوزه خواهیم داشت.

وی گفت: موزه‌های عمومی برای همگان بدون هیچ محدوده‌ای از نظر مذهب، جنسیت و سواد باز هستند.

در ادامه محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها بیان داشت: همکاری ایران و اسپانیا نشان می‌دهد که کشورهای صاحب تمدن هستند که در دنیا تأثیرگذارند و جریانات سیاسی و نظامی خیلی سریع می‌گذرند و تنها گفت‌وگو بین تمدن‌ها باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که ایران در تحریم‌های مختلف آمریکا است، همکاری‌ها برای ما بسیار بااهمیت است و نشان می‌دهد که فرهنگ در موزه‌ها در گفت‌وگوی فرهنگی فراتر از اتفاقات سیاسی پیش می‌رود. بنابراین امیدوار هستیم که همکاری‌ها تداوم پیدا کند و موزه ملی پایدار باشد.

در ادامه محمدرضا طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: سیاست‌های ما برگزاری نمایشگاه‌های دوجانبه و چندجانبه است و با همکاری دو موزه این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: امروز موزه‌ها مرکز تجلی اندیشه و احساسات انسان‌ها هستند و بخشی از هویت و میراث فرهنگی را معنا داده‌اند و بسیار مؤثر بر موضوع صلح هستند.

طالبیان گفت: با این نگاه و رویکرد نمایشگاه دوجانبه از 5 سال پیش شروع شده و این ششمین نمایشگاهی است که از آلیکانته شاهد آن هستیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: امروز ما 690 موزه داریم که به زودی به مرز 700 موزه خواهیم رسید و بسیاری از موزه‌ها در بخش خصوصی واقع شده است و این نگاه جدیدی که جامعه ما به موزه‌داری پیدا کرده است.

وی گفت: این دو دیپلماسی فعال فرهنگی باعث شده که با کمک موزه‌ها کارنامه خوبی داشته باشیم و در آینده نزدیک خبر خوبی را ارائه دهیم که ما نه فقط در برگزاری نمایشگاه بلکه همکاری در موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی نیز خواهیم داشت.

در ادامه ادواردو لوپز سفیر پادشاهی اسپانیا در ایران گفت: از اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران تبدیل به وزارتخانه شده است خوشحال هستیم چرا که یک اتفاق مهم و فرخنده است.

وی گفت: ایران با این گستره تنوع میراث فرهنگی و گردشگری و با تاریخ و تمدن قدیمی که دارد باید تبدیل به یک وزارتخانه می‌شد و در حال حاضر روابط دوجانبه ایران و اسپانیا در سطح خوبی قرار دارد و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روابط خوبی داریم.

سفیر پادشاهی اسپانیا در ایران گفت: موزه ملی ایران اهمیت جهانی دارد، انعطاف بالا، ظرفیت و پتانسیلی که این موزه دارد واقعاً قابل تحسین است و جابه‌جایی این قطعات ارزشمند برای نمایش گذاشتن آن در دیگر موزه‌ها کاری است که باید به آن تأکید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید