دو روایت از آنچه بر سرِ “شهر قلعه‌ها” آمده

    کد خبر :61309

همه‌چیز از سال ۸۴ و تصویب طرح احداث خیابان در نزدیکی کوشک عزت‌آباد آغاز شد، تا این که پس از ۱۲ سال بالاخره درخواست برای لغو این طرح در حریم کوشک و قلعه عزت‌آباد ابرکوه در استان یزد ارائه شد، هرچند قدم‌های بزرگی برای احداث جاده و کشیدن لوله فاضلاب در حریم بنا برداشته شده‌، به گونه‌ای که شاید بتوان گفت «عزت را از ابرکوه گرفتند»

به گزارش ایسنا، شهر تاریخی ابرکوه یا به زبان محلی ابرقو، در مسیر جاده ابریشم را یکی از کهن‌ترین شهرستان‌های استان یزد می‌دانند که آثار تاریخی دوره‌ی اسلامی از ساسانی تا چند دوره‌ی تاریخی نزدیک‌تر یعنی پهلوی را در خود جای داده، اما از دو – سه سال گذشته تیزیِ لودر برخی طرح‌های عمرانی بی‌ضابطه روی یکی از محوطه‌های تاریخی چندهکتاری در ورودی این شهرستان چنگ زده و در نخستین قدم میان دو بنای تاریخی کوشک و قلعه تاریخی عزت‌آباد فاصله انداخته و علاوه بر آن‌ها مدیریت شهری، لوله‌کشی فاضلاب شهری را نخست از میان این محوطه‌ی بدون ساکن و بی‌آب و علف آغاز کرده است!

تعمدا به کوشک و قلعه عزت‌آباد ابرکوه توجه نکردند

محمد فلاح‌زاده، دوستدار میراث‌فرهنگی و بومی شهرستان ابرکوه در استان یزد درباره‌ی وضعیت کنونی این محوطه‌ی تاریخی به خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد.

او نخست به ثبت ملی کوشک عزت‌آباد در سال ۸۶ و قلعه تاریخی آن در سال ۹۴ اشاره می‌کند و می‌گوید: بافت تاریخی شهرستان ابرکوه نه توسط مسئولان استانی یزد و شهرستان ابرکوه، بلکه با همت مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کشور مرداد سال ۹۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی کوشک عزت‌آباد شامل کوشک و باغ‌های اطراف آن و یک قلعه را محوطه‌ای تاریخی می‌داند که در صورت توجه به آن، پتانسیل تبدیل به مکانی مانند باغ جهانی دولت‌آباد یزد را دارد و می‌گوید: با توجه به همه هشدارها، درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌های دوستداران میراث فرهنگی نسبت به وضعیت نامناسب این بنای تاریخی به نظر می‌رسد این کار – جلوگیری از ساخت‌وساز و هر اقدام خلاف ضوابط در این محدوده – تعمدا و شاید با انگیزه‌های مالی پیگیری نشده است.

او با اشاره به این‌که در فاصله ۱۰۰ متری کوشک عزت‌آباد جاده‌ی اصلی قرار دارد، ادامه می‌دهد: از چند سال گذشته افرادی زمین‌های اطراف کوشک را تصرف کرده‌اند و با طراحی نقشه شهرک برای آن، کار گودبرداری و نخستین قدم‌ها برای ایجاد شهرک که مشخص نیست استعلامِ میراث فرهنگی را دارد یا خیر در دست انجام دارند، از سوی دیگر طرح جاده‌ای برای این منطقه تهیه کرده‌اند که دقیقا از وسط کوشک می‌گذرد و حتی بخش‌هایی از این طرح را تا امروز اجرا کرده‌اند.

اجرای مانور در عرصه کوشک عزت‌آباد / ۱۳۹۴

این بومیِ شهرستان ابرکوه با بیان این‌که چهار سال گذشته این اقدامات با مخالفت مسئول میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه مواجه و مدتی کارها متوقف شدند، اظهار می‌کند: به دنبال آن مخالفت برخی افراد با آتش زدن لاستیک‌های کهنه ماشین‌های سنگین در داخل کوشک و به دنبال آن به بهانه حضور ماشین آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش، بخشی از دیوار قلعه را  تخریب کردند که این اتفاق راه را برای تخریب کوشک باز کرد و در ادامه عملیات زیرسازی کوشک مانند لوله‌کشی فاضلاب برای ایجاد منطقه گردشگری نیز آغاز شد.

فلاح‌زاده‌با اشاره به نامه‌نگاری‌هایی که بارها در طول دست‌کم دو سال گذشته از سوی میراث فرهنگی استان یزد برای توقف این اقدامات انجام شده، بیان می‌کند: هر چند تا حدود دو سال گذشته جلوی اقدامات برای این کوشک گرفته شد، اما متأسفانه امروز جلوی کار در کوشک و قلعه عزت‌آباد گرفته نشده و روند ساخت‌وساز ادامه داشته است، حتی هر بار به بهانه یک اتفاق مانند برگزاری مانور یا آتش‌سوزی تخریب بخش‌هایی از این محوطه از سر گرفته می‌شود، به اندازه‌ای که تا امروز طرح ورودی خیابان را نیز تهیه کرده و نقطه‌بندی زمین‌ها نیز برای ایجاد شهرک در منطقه مشخص شده است.

وقتی دیدند طرح‌شان لو رفته، به فاضلاب شهری روی آوردند

وی ادامه می‌دهد: پس از آن یک نامه از سازمان میراث فرهنگی مبنی بر توقف کار رسید، شهرداری و شورای شهر نیز وارد این بحث شدند اما هیچ‌کس با میراث فرهنگی همکاری نکرد و از سوی دیگر زمانی که دیدند جاده‌کشی یک طرفه لو رفته است، به بهانه طرح فاضلاب شهری از زیر کوشک عزت‌آباد لوله‌کشی را رد کردند.

به گفته‌ او، این اقدامات در حالی انجام می‌شوند که در این محوطه هنوز هیچ بررسی مطالعاتی و کاوش باستان‌شناسی انجام نشده و در واقع اقدامات‌شان بدون مجوز از میراث فرهنگی انجام شد؛ از سوی دیگر با توجه به وجود یک خیابان در فاصله کمتر از ۱۰۰ متر در منطقه نیاز به ایجاد خیابان جدید نیست.

دوستداران میراث فرهنگی پیگیر همه تخلفات در مجموعه تاریخی «عزت‌آباد» هستند

فلاح‌زاده در ادامه با اشاره به نامه‌نگاری مختلف دوستداران میراث فرهنگی ابرکوه در حدود شش ماه گذشته به میراث فرهنگی استان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌افزاید: دوستداران میراث فرهنگی قصد دارند تا زمان رسیدن به یک نتیجه مطلوب، به طور دائم از این قضیه شکایت کنند. تا امروز نیز مدیرکل دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی  و برخی دیگر از مسئولان استان در نامه‌های جداگانه به استان یزد دستور توقف پروژه را داده‌اند، اما گویا هنوز کار آن با آخرین توان انجام می‌شود.

او با بیان این‌که تنها بخشِ میراث فرهنگی که دوستداران میراث فرهنگی برای نجات کوشک عزت‌آباد توانستند به آن دسترسی پیدا کرده و جواب بگیرند دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است، نه مسئولان استانی و شهرستانی، ادامه می‌دهد: از سوی این دفتر _اداره کل ثبت آثار تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی _ مسئول عرصه و حریم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بررسی  وضعیت کوشک به ابرکوه فرستاده شد و او نیز در نامه‌ای به معاونت میراث  فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در همان روز یعنی کمتر از دو ماه پیش اعلام کرد که همچنان عملیات بدون مجوز میراث فرهنگی در این منطقه تاریخی در حال انجام است.

اجرای عملیات خیابان‌کشی در حریم کوشک عزت‌آباد ۱۳۹۶

دوستداران میراث فرهنگی ابرکوه قصد دارند تا زمان اعلام مشخص مقصران اصلی تجاوز  به عرصه و حریم کوشک و قلعه عزت‌اباد شکایت‌های خود را پیگیری کنند

این دوستدار میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه با بیان این‌که در آخرین اقدام و پس از اعلام نظر مسئول مشخص از سازمان میراث فرهنگی، معاونت میراث فرهنگی نیز هیچ جواب دیگری پس از آن اعلام نظر منتشر نکرده است، می‌گوید: حدود ۱۰۰ نفر از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه از مسئولان میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی درخواست کرده‌اند تا همه کسانی که دست به این کار زده‌اند، محاکمه شوند.

گفتند نامه را از دفتر معاون رئیس جمهور پیگیری کنید

او حتی به پیگیری‌هایی که برای پاسخ نامه از دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته، اشاره می‌کند و می‌گوید: در پاسخ به تماس ما با دفتر حقوقی این سازمان گفتند بهتر است این اتفاق را به طور مستقیم از دفتر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیگیری کنید، بنابراین به نظر می‌رسد معاونت میراث فرهنگی نیز توان برطرف کردن این مشکل را ندارد که کار را به معاون رئیس جمهور واگذار کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان قنات‌های ابرکوه که در سال ۱۳۴۳، حدود ۳۶۵ چشمه قنات داشته و در سال ۱۳۶۵ این تعداد چشمه قنات به ۱۵۰ عدد رسیده و امروز فقط پنج قنات از آن تعداد چشمه باقی مانده است، می‌گوید: برخی از مالکان شخصی قنات‌ها با توجه به موقعیت ملک و براساس مصالح شخصی خود اقدام به پر کردن برخی از چشمه‌های قنات کرده‌اند، بنابراین به نظر می‌رسد زمانی که زندگی مردم اهمیت نداشته باشد، قطعا مسئله میراث فرهنگی بسیار جزئی‌تر از آن است و البته نباید فراموش کرد که ابرکوه امروز قُلک استان یزد شده است.

فلاح‌زاده با بیان این‌که ما  به عنوان دوستداران میراث‌فرهنگی شهرستان ابرکوه از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواهیم که پیگیری‌های ما را پاسخ دهند، اظهار می‌کند: ما پیگیر هستیم که مقصران این اتفاق که تا امروز به عرصه و حریم کوشک عزت‌آباد تجاوز کرده‌اند، محاکمه شوند. از سوی دیگر قطعا باید براساس قوانین و ضوابط میراث فرهنگی لوله‌های کشیده شده، از زیر محوطه کوشک جمع‌آوری شود.

جانمایی برای ایجاد شهرک در پشت قلعه عزت‌اباد/ ۱۳۹۶

سال ۸۴ کمیسیون ماده ۵ طرح خیابان کشی را تصویب کرد

در همین حال، «فاطمه دانش‌یزدی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد روز یک‌شنبه (یکم مرداد) درباره‌ی این بنای ثبت شده در فهرست میراث ملی به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد.

او می‌گوید: یک طرح در کمیسیون ماده ۵ استان یزد در سال ۱۳۸۴، طرح توسعه شهری داشت که در آن خیابانی در نزدیکی کوشک «عزت آباد» دیده شده بود، در آن طرح به هر نحو توجهی به کوشک نشده و مصوب کرده بودند تا این خیابان کشیده شود، از سوی دیگر نیز شهردار وقت گفته بود برای توسعه شهری باید این خیابان‌کشی انجام شود.

وی با تاکید بر این که در سال ۱۳۸۴ کوشک عزت‌آباد در فهرست میراث ملی به ثبت نرسیده بود، ادامه می‌دهد: بنابراین در طرح خیابان‌کشی، احداث یک بلوار از کنار کوشک و نزدیکی حریم بنا نه در عرصه‌ی آن مطرح و در سال ۸۴ مصوب شد و نهایتا چند سال پیش بحث زیرساخت‌های مورد نیاز آن انجام شدند.

دانش‌یزدی با بیان این که در نهایت در بحث فاضلاب شهری یکسری اقداماتی را انجام دادند، تاکید می‌کند: با ارسال نامه‌ای با امضای محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به استاندار یزد و تاکید بر ثبت ملی بودن این بنا، درخواست توقف کار شد که نهایتا انجام گرفت، و هیچ گونه دخل و تصرفی در کوشک رخ نداد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در ادامه با اشاره به برخی صحبت‌ها و انتشار تصاویری از آتش زدن لاستیک‌های کهنه ماشین در عرصه کوشک یا تخریب بخشی از دیوار قلعه بیان می‌کند: این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که زاویه عکس‌های گرفته شده به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد لاستیک‌های آتش زده شده در داخل کوشک هستند، این در حالی است که بیرون کوشک این اتفاق رخ داده و بخش تخریب شده دیوار نیز متعلق به حدود هفت سال پیش است، این اتفاق نیز جدید نیست.

دانش‌یزدی همچنین با اشاره به اختصاص هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیون تومان برای مرمت کوشک در سال گذشته ادامه می‌دهد: ادامه مرمت این بنا در دستور کار است.

او ابرکوه را با توجه به تعداد قلعه‌هایش، معروف به «شهر قلعه‌ها» می‌داند و می‌گوید: این اهمیت دارد که با توجه به ظرفیت‌های کوشک و قلعه عزت‌آباد که در مسیر جاده اصلی قرار دارد، به عنوان یک مکان گردشگری انتخاب و به منطقه موقعیت مناسبی به منطقه بدهد.

از استانداری خواستیم رای سال ۸۴ ابطال شود

دانش‌یزدی با اشاره به نامه‌ طالبیان به استاندار یزد برای توقف کار در کوشک عزت‌آباد، بیان می‌کند: در نامه‌ای دیگر از سوی این اداره‌کل به استانداری، درخواست کردیم تا با توجه به این که طرح سال ۸۴ مصوبه کمیسیون ماده ۵ را دارد، در آن یک تجدیدنظر شود، بنابراین معاون عمرانی استانداری نیز نامه را برای سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده ۵ استان فرستاد و آن‌ها نهایتا در نامه‌ای به شهردار ابرکوه نوشتند تا هرچه سریع‌تر در این زمینه نظر دهند و آن رای ابطال شود.

او با تاکید بر این که در این چند ماه گذشته این اقدام انجام شده تا تجدیدنظر کمیسیون ماده ۵ برای این طرح گرفته شود، می‌افزاید: در این پروسه نهایتا نامه باید به شهردار ارسال شود و از طریق شهرداری نظرات مطرح و طرح ارائه شود تا ابطال کمیسیون ماده ۵ با توجه به ثبت ملی بودن این بنای تاریخی گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با اشاره به بازدید حدود یک ماه گذشته معاون میراث فرهنگی استان یزد از مجموعه عزت آباد ابرکوه، ادامه می‌دهد: بر اساس اعلام آن بازدید هیچ‌گونه ساخت و سازی انجام نمی‌شد، ما نیز یک نامه در حدود یک ماه و نیم پیش به کمیسیون فرستادیم تا تجدید نظر و در نهایت ابطال نظر قبلی بررسی و اعلام شود.

او در ادامه با صورتجلسه‌ محمدمهدی شرافت، مدیرکل سابق میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در دوره‌ی مدیریت او در این اداره‌کل اشاره می‌کند و می‌گوید: همه‌ی سوابق آن موجود است که هرگونه ساخت و سازی قرار است در حوزه بافت تاریخی ابرکوه باشد، باید با توجه به بحث ثبت مجموعه بافت تاریخی ابرکوه نیز باشد، از سوی دیگر در هر ساخت و سازی باید استعلام از میراث فرهنگی گرفته شود و شهرداری ملزم به گرفتن نظر میراث فرهنگی است.

وی همچنین درباره‌ی بحث لوله‌کشی فاضلاب در این منطقه ادامه می‌دهد: این اقدام شخصی است و هیچ‌گونه تصرفی نیست که بگویند داخل کوشک واقع شده است. در حریم درجه یک کوشک نیز رخ نداده است، بحث امروز کوشک وجود قلعه و برج و باروهای کوشک است که در محدوده ثبتی قرار دارد که طبیعتا در این محدوده هیچ ساخت‌وسازی نباید رخ دهد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این زمینه محکم می‌ایستد.

نامه نگاری‌هایی که به نظر می‌رسد به نتیجه نزدیک می‌شوند

به گزارش ایسنا، به دنبال آغاز اعتراضات از سوی دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه، ۱۶ اردیبهشت محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای به سید محمد میرمحمدی، استاندار یزد درخواست دستور توقف فوری احداث خیابان در عرصه و حریم کوشک و قلعه عزت‌آباد ابرکوه را داشت.

او در نامه‌ی خود بعد از اشاره به ثبت ملی، ارزشمند بودن بنا و یادآوری قوانین تعزیرات اسلامی پس از انجام قانون‌شکنی در بناهای تاریخی و همچنین نامه‌نگاری‌هایی که در مهر سال ۹۵ و ۱۷ فروردین امسال نسبت به درخواست توقف کار در این محوطه‌ی تاریخی به استان فرستاده است، نوشت؛ «پیشتر به شهردار محترم ابرکوه غیرقانونی بودن احداث خیابان در عرصه و حریم اثر تاریخی کوشک قلعه عزت‌آباد اعلام شده و توقف ادامه احداث خیابان مورد نظر در خواست شده بود. علیرغم مکاتبات و هشدارهای مکرر به شهردار محترم ابرکوه ادامه عملیات احداث خیابان ادامه یافته است، لذا خواهشمند است باقید فوریت دستورفرمائید عملیات احداث خیابان متوقف شود و آثار تخلف و تصرف از عرصه و حریم رقع شود و عاملان تخلف جهت پیگرد قانونی به مراجع قضائی معرفی شوند.»

رونوشت این نامه نیز به معاون معماری و شهرسازی، مشاور رئیس سازمان و مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد بازرسی و پاسخگویی به شکایات، مدیر دفتر حقوقی و املاک، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی، مدیر دفتر حفظ و احیاء، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد و شهردار ابرکوه فرستاده شد.

عملیات عمرانی در عرصه و حریم کوشک و قلعه عزت‌آباد/ ۱۳۹۶

در ۲۶ اردیبهشت نیز یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیر کل امور حقوقی  و املاک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ در نامه‌ای به فاطمه دانش یزدی، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد، با اشاره به نامه طالبیان به این استان مبنی بر «دستور توقف فوری عملیات احداث خیابان در عرصه و حریم کوشک و قلعه عزت‌آباد در شهرستان ابرکوه» نوشت؛ «با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، خواهشمند است دستور فرمایئد با قید فوریت از مرجع ذی‌صلاح، صدور دستور موقت توقف عملیات احداث خیابان مذکور درخواست و درصورت وقوع هرگونه تخلف احتمالی، نسبت به تعقیب حقوقی و قضائی متخلفان اقدام و از نتیجه اقدامات این اداره کل را نیز مطلع نمایند.»

رونوشت این نامه به معاون امور مجلس و حقوقی و استان‌ها، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و کارشناس امور حقوقی فرستاده شد.

از محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی تا مدیر کل دفتر معماری وطراحی شهری و مدیر کل دفتر عملکرد بازرسی و پاسخویی به شکایات سازمان میراث فرهنگی همه اعلام کردند که باید هر چه زودتر کار در عرصه کوشک و قلعه عزت‌اباد متوقف شود

از سوی دیگر فرزانه صادق مالواجرد، مدیر کل دفتر معماری و طراحی شهری در یکم خرداد امسال در نامه‌ای به نقصان محمدی، مدیر راه و شهرسازی استان یزد، «درخواست توقف فوری احداث خیابان در عرصه و حریم اثر تاریخی کوشک قلعه تاریخی «عزت‌آباد» شهر ابرکوه را داد و در نامه‌ی خود نوشت؛ «با توجه به  آن‌که براساس مفاد بند ۳-۲ مصوبه ۳۰ شهریور ۹۴ شورای‌عالی شهرسازی و معماری، (دستورالعمل نحوه تعیین آستانه مغایرت‌های اساسی طرح‌های توسعه و عمران شهری)، هر گونه تغییر در نقش و عملکرد و عرض شبکه معابر و بازگشایی  معبر جدید یا حذف معابر موجود در بافت‌های تاریخی مغایرت اساسی است، لذا خواهشمند است دستور فرمائید ضمن ممانعت از هرگونه اقداک اجرائی تا تعیین تکلیف موضوع، نسبت به ارسال مدارک و مستندات مصوبات خیابان مذکور در اسرع وقت به این دفتر اقدام شود.» رونوشت این نامه به محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز فرستاده شد.

از سوی دیگر دوم خردادماه، محمدرضا روشنائیان، مدیر کل دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای به مدیر کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان یزد، درباره‌ی «احداث خیابان در عرصه و حریم کوشک و قلعه عزت‌آباد» هشدار داد.

در این نامه خواسته شد؛ «در خصوص احداث خیابان در عرصه و حریم کوشک و قلعه عزت‌آباد، با توجه به این‌که اثر مذکور به شماره ۳۱۳۲۳ در تاریخ ۳۰ شهریور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و احدلث خیابان موجب تخریب و مخدوش شدن اثر مذکور شده است، خواهشمند است دستور فرمائید با قید فوریت از نتیجه به عمل امده این اداره کل را مطلع کنند.»

فاطمه دانش‌یزدی هشت روز بعد یعنی دهم خرداد، در پاسخ به نامه‌ی روشنائیان نوشت؛ «در بازدید به عمل آمده عملیات زیرسازی و احداث خیابان فوق با فاصله بیش از ۲۰ متری کوشک عزت‌آباد در سال ۹۴ به پایان رسیده و ادامه عملیات تکمیل آن از حدود یک سال و نیم گذشته متوقف بوده است. اقدامات اخیر در محدوده فوق نیز مربوط به ایجاد زیرساخت‌های فاضلاب‌های شهری بوده که توسط یگان حفاظت  شهرستان متوقف شده  است. با توجه به تصویب طرح خیابان مجاور قلعه و کوشک عزت‌اباد در طرح جامع شهر ابرکوه مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری و همچنین کمیسیون ماده ۵ استان، لازم به ذکر است از طریق اداره کل استان و معاونت عمرانی استانداری با دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ شهرداری ابرکوه به منظور بازنگری و ابطال مصوبه قبلی مکاتبه صورت گرفته است و مراتب آن به معاون میراث فرهنگی اعلام شده است.» این نامه هیچ رونوشتی نداشت.

۲۰ روز بعد از اعلام توقف کارها در ابرکوه، یک مسئول از معاونت میراث فرهنگی کشور به چشم خود می‌بیند که هنوز لودرها در عرصه کوشک عزت‌اباد در حال فعالیتند!

اما به گفته‌ی فلاح‌زاده، ‌دوستدار میراث‌فرهنگی شهرستان ابرکوه، در حالی دانش‌یزدی به روشنائیان پاسخ داده که ۲۰ روز بعد از این پاسخ؛ یعنی در ۳۰ خرداد مسئول عرصه و حریم سازمان میراث فرهنگی برای بررسی وضعیت به ابرکوه رفت و خود شاهد بود که لودر و بلدوزر و کارگرها مشغول کشیدن فاضلاب شهری هستند.

تخریب دیواره قلعه عزت‌آباد به بهانه حضور ماشین آتش‌نشانی

او به گزارش کامل مسئول دفتر عرصه و حریم میراث فرهنگی به معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: این گزارش کاملا خلاف صحبت‌های ۲۰ روز قبل این بازدید از سوی مدیر کل میراث‌فرهنگی استان یزد بود، چون علاوه بر این بازدید دیگر دوستداران میراث‌فرهنگی نیز به چشم این اتفاق را شاهد بودند.

وی بیان می‌کند: در این شرایط به نظر می‌رسد، یا به مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد اطلاعات اشتباه داده شده یا او مطلع بوده و به هر دلیلی گزارش خلاف رد کرده است.

او در ادامه تاکید می‌کند: براساس آن‌چه از شنبه ۳۱ تیرماه در محوطه‌ی کوشک و قلعه‌ی عزت‌آباد دیده‌ایم در این روز هیچ کار عمرانی در عرصه و حریم این محوطه‌ی تاریخی انجام نشده است، هر چند عملیات بلوار کشی و کشیدن فاضلاب شهری برای ایجاد منطقه نمونه گردشگری در این بخش پیش از این انجام شده بود.

به گزارش ایسنا،  ۳۱ تیر، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، به نقل از فاطمه دانش‌یزدی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد خبری با این مضمون منتشر کرد؛ «عرصه و حریم کوشک تاریخی عزت آباد ابرکوه ساماندهی خواهد شد.»

در بخش دیگری از این خبر آمده است؛ «طرح‌هایی که در سال‌های گذشته تصویب شده بود مشکلاتی دارد که با پیگیری‌های انجام گرفته، قرار شده است این طرح مجدداً بازنگری شود و با توجه به پتانسیل‌های میراث فرهنگی و حفظ بافت ثبتی تغییر یابد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید