مذاکره کننده کره شمالی: با برکناری بولتون می توان به مذاکرات بازگشت

    کد خبر :612256

دیپلمات کره شمالی در مذاکرات با واشنگتن روز جمعه از تصمیم دونالد ترامپ برای اخراج جان بولتون از کاخ سفید استقبال کرد و گفت که این اقدام می تواند زمینه ای برای از سرگیری مذاکرات باشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA)، «کیم میونگ گیل» رئیس مذاکره کننده پیونگ یانگ گفت: ترامپ درباره بولتون “تصمیم عاقلانه سیاسی” اتخاذ کرد و این اقدام می تواند به برگزاری مجدد مذاکرات ایالات متحده و کره شمالی منجر شود.

گیل افزود: خروج بولتون نشان داد که ترامپ به نظر کره شمالی احترام می گذارد.

با توجه به حذف بولتون از کاخ سفید و استقبال کره شمالی از این اقدام واشنگتن، اما روزنامه سینبو ژاپن نوشت، همچنان یک عنصر بی اعتمادی میان آمریکا و کره شمالی باقی است و آن شخص (مایک پمپئو) وزیر خارجه آمریکا است.

در هفته گذشته تنها چند روز بعد از خروج بولتون از کاخ سفید، “کیم جونگ اون” رهبر کره شمالی با ارسال نامه ای به “دونالد ترامپ”، از تمایل خود برای برگزاری نشستی دیگر با رئیس جمهوری آمریکا خبر داد و از او برای سفر به پیونگ یانگ دعوت به عمل آورد.

پیش از این گفته می شد که نقش و تندروی بولتن یکی از دلایل مهم شکست نشست رهبران کره شمالی و امریکا در شهر هانوی ویتنام بوده است.

«دنیس وایلدر» مقام پیشین دولت آمریکا می گوید که خروج بولتون ممکن است به از سرگیری مذاکرات و چهارمین دیدار میان رهبران کره شمالی و آمریکا کمک کند.

به گفته وی، مقام های کره شمالی از این که جان بولتون دیگر بخشی از تیم رئیس جمهوری امریکا نیست خوشحال هستند. بولتون هرگز با سیاست های ترامپ در مورد کره شمالی همراه نبود.

به دنبال لغو مذاکرات پیونگ یانگ با واشنگتن، بولتون در اظهار نظری معروف خلع سلاح کره شمالی را به «مدل لیبی» تشبیه کرد.

پیونگ یانگ هفته جاری دهمین آزمایش موشک کوتاه برد خود را انجام داد.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور جان بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید برکنار کرد.

جان بولتون همواره خواستار اقدام نظامی علیه ایران و نابود کردن تاسیسات هسته‌ای این کشور بود و با برخی سیاست‌های دونالد ترامپ از افغانستان گرفته تا کره شمالی و روسیه مخالفت می‌کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید