” کارورزی”؛ کاچی به از هیچی

    کد خبر :61225

نظرخواهی از جامعه آماری ۵۰ نفره از فارغ التحصیلان دانشگاه نشان می دهد، ۱۳ نفر یعنی ۲۶ درصد این جامعه آماری از طرح کارورزی بی اطلاعند، ۲۹ نفر یعنی ۵۸ درصد این طرح را “کاچی به از هیچی” می دانند و ۸ نفر هم قصد دارند در این طرح ثبت نام کنند.

به گزارش تسنیم، چند هفته ای است که بسته اشتغال فراگیر به تمام دستگاه های سراسر کشور ابلاغ شد، در راستای این بسته 4 طرح از جمله «طرح‌ کارورزی»، «مهارت آموزی در محیط کار واقعی»، «طرح تکاپو» و «طرح مشوق‌های کارفرمایی» به سراسر کشور ابلاغ شد.

طرح‌‌های کاج، برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان (شغل اولی‌ها)، ایجاد فرصت های شغلی مناسب و پایدار جهت رفع مشکل جوانان جویای کار در قالب اجرای دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار، دوره کارورزی و برخی مشوق­ های کارفرمایی متناسب با قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کل کشور در سال­ جاری، تحت عنوان کارانه اشتغال جوانان (کاج) طراحی و تدوین شده است.

طرح های کارانه اشتغال جوانان (کاج) برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان (شغل اولی‌ها)، ایجاد فرصت های شغلی مناسب و پایدار جهت رفع مشکل جوانان جویای کار برای گروه سنی 15 تا 23 ساله در قالب اجرای دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار، و برای دانش ­آموختگان دانشگاهی در گروه سنی 23 تا 35 سال در قالب اجرای طرح کارورزی در سال 1396 که همراه با برخی مشوق­ های کارفرمایی متناسب با قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کل کشور در سال ­جاری، طراحی شده است.

در راستای این طرح قرار است 105 هزار شغل ایجاد شود.پیش از این نیزمعاون اشتغال وزیر کار اعلام کرده، در طرح آزمایشی کارورزی، 70 درصد آنها مشغول کار شدند. یعنی نگاه وزارت کار بر این است که از بین افرادی که برای این طرح ثبت نام کرده اند، جذب بازار کار می شوند.

باتوجه به اینکه جامعه هدف این طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، به سراغ جویندگان کار تحصیل کرده رفتیم تا از نزدیک در جریان نظر فارغ التحصیلان نسبت به طرح اشتغالزایی دولت قرار بگیریم.

در یک جامعه آماری 50 نفره از فارغ التحصیلان دانشگاهی از دانشگاه های تهران، امیرکبیر، تریبت مدرس و دانشگاه های آزاد مرکزی تهران و جنوب تهران و برخی واحدهای علمی – کاربردی و پیام نور در پایتخت، 13 نفر برابر با 26 درصد این جامعه آماری از وجود چنین طرحی اظهار بی اطلاعی کردند و معتقد بودند جزئیات این طرح به خوبی اطلاع رسانی نشده است.

29 نفر برابر با 58 درصد از این جامعه آماری، اعلام کردند که در این طرح ثبت نام کرده اند. این افراد دلیل ثبت نام در این طرح را عدم وجود امکان یافتن شغل مناسب در جامعه بیان کردند. یکی از این فارغ التحصیلان دانشگاهی متقاضی کار که عنوان کرد یک سال است که مدرک خود را دریافت کرده ودر تکاپوی یافتن شغلی مناسب است، از عبارت “کاچی به از هیچی” برای تعریف طرح کارورزی دولت استفاده کرد.

یکی دیگر از این جویندگان کار تحصیل کرده گفت: “زمانی که امیدی برای یافتن شغلی مناسب نداریم، بهترین گزینه فعلی موجود ثبت نام در این طرح است، تا ببینیم در آینده چه می شود”

یکی دیگر از فارغ التحصیل که عنوان می کرد یک سال بیشتر است که با داشتن مهارت های مختلف به دنبال کرد هستم، گفت: دستمزد دیده شده در این طرح خنده دار است اما ثبت نام کردن در آن بهتر از ثبت نام نکردن هست؛ چرا که فعلاً چاره ای جز این نداریم.

8 نفر از این جامعه آماری 50 نفره که برابر با 16 درصد جامعه هدف این گزارش بودند، عنوان کردند ثبت نام در چنین طرحی در برنامه شان قرار دارد اما هنوز اقدام نکرده اند.

به گزارش تسنیم، بررسی جامعه 50 نفره فارغ التحصیلان دانشگاهی حاکی از این است که ثبت نام در طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان جویای کار از آن جهت گزینه نهایی است چرا که در حال حاضر کار دیگری وجود ندارد و در کنار رکود تولید، کاری وجود ندارد که بخواهند مشغول آن شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید