با کمک پرتوهای موج کوتاه؛

محققان ایرانی فناوری برای شناسایی سرطان پوست ابداع کردند

    کد خبر :611751

دو محقق ایرانی فناوری ابداع کرده اند که با کمک پرتوهای موج کوتاه شناسایی سرطان پوست امکان پذیر می شود. با کمک این فناوری می توان دستگاهی کوچک برای شناسایی این نوع سرطان ساخت.

گروهی از دانشمندان به رهبری نگار متوسلیان و با همکاری امیر میربیک سبزواری، دستگاهی ابداع کرده اند که قابلیت شناسایی سرطان پوست را دارد.

گاهی اوقات بهترین متخصصان پوست نمی توانند فقط با معاینه چشمی سرطان را تشخیص دهند. تشخیص این بیماری به عینک های بزرگنمایی نیاز دارد که لک و پیس های مشکوک را بررسی کند و باید با چاقوی جراحی بافت را برای نمونه برداری جدا کند.

اما اکنون محققان موسسه فناوری استیونز به رهبری این دانشمندان ایرانی از اشعه هایی با طول موج کوتاه که در موبایل و اسکنرهای امنیتی فرودگاه وجود دارد، روشی ابداع کرده اند که لک و پیس های مشکوک را ردیابی و تعیین می کند آنها سرطانی یا خوش خیم هستند. این فناوری را می توان در دستگاه های کوچکی تعبیه کرد تا به سرعت و بدون نیاز به نمونه برداری سرطان پوست را شناسایی کند.

تحقیقات نگار توسلیان مدیر آزمایشگاه بیو الکترومگنتیک استیونز و امیر میربیک سبزواری (دانشجوی فوق دکترا)، نه تنها تا ۵۰ درصد از تعداد بیوپسی های غیر ملزوم می کاهد، بلکه قابلیت ایجاد اختلال در بازار ابزارهای تشخیص پزشکی آمریکا با ارزش ۵.۳ میلیارد دلار را دارد.

میربیک سبزواری در این باره می گوید: این فناوری قابلیت ایجاد تغییرات بزرگی دارد. تاکنون هیچ فناوری چنین قابلیتی هایی نداشته است.

فناوری این تیم از اشعه هایی با موج میلی متری استفاده می کند. این اشعه ها در حقیقت همان پرتوهای موج کوتاهی هستند که در موبایل و اسکنرهای امنیتی فرودگاه استفاده می شوند. پرتوهای موج میلی متری در مواد خاصی نفوذ می کنند و در برخورد با بقیه مواد منعکس می شوند. به این ترتیب نیروهای امنیت فرودگاه هنگام گذر فرد از اسکنر متوجه می شوند او کلیدهای خود را در جیبش گذاشته است.

همانطور که فلز انرژی بیشتری نسبت به بدن انسان منعکس می کند ، تومورهای سرطانی انرژی کالیبره شده تری نسبت به پوست سالم منعکس می کنند و با جستجوی کانون های انعکاس ، می توان بافت بیمار را شناسایی کرد.

جراحانHackensackUMC آمریکا در بررسی‌های اخیر خود، نمونه‌هایی از بافت پوست بیماران را جمع‌آوری کردند. توسلیان و میربیک نیز آنتنی ابداع کردند که قابلیت ارائه تصاویری واضح از بافت های نمونه برداری شده را دارد و می تواند تومورهای کوچک را با دقت در بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص کند. سلول‌های سرطانی در این آزمایش، انرژی را ۴۰ درصد بیشتر از بافت سالم منعکس کردند و نشان دادند که انعکاس پرتوهای موج کوتاه می‌تواند یک نشانگر قابل اطمینان برای بافت سرطانی باشد.

متوسلیان در این باره می گوید: ما نشان دادیم این فناوری را می توان برای شناسایی سریع سرطان پوست به کار برد. این گامی مهم به سمت هدف نهایی و توسعه یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که استفاده از آن روی پوست ایمن تر است و می تواند به طور آنی نوع سرطان پوست را شناسایی کند. هزینه‌ تهیه این ابزار احتمالا کمتر از ۱۰۰۰ دلار خواهد بود. این فناوری تقریبا مشابه ابزارهای بزرگنمایی است که متخصصان پوست از آن استفاده می‌کنند و نسبت به ابزار تصویربرداری مبتنی بر لیزر که کندتر و سنگین‌تر هستند و دقت کمتری دارند، ارزان‌تر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید