واردات مرزی نزولی است

    کد خبر :611448

اعداد و ارقام مربوط به واردات از ۱۵ کشور همسایه نشان می‌دهد که به غیر از روسیه، عمان و قزاقستان، روند واردات از سایر کشورها کاهشی بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، عمان با افزایش 238درصدی در صدر لیست کشورهایی است که بیشترین صادرات را به کشورمان داشته است. بعد از عمان، روسیه با 93 درصد و قزاقستان با 28 درصد بیشترین صادرات را به ایران داشتند. اما علت اصلی افزایش صادرات این کشورها در چیست؟

به‌گفته فعالان اقتصادی، طی سال‌های اخیر تجار ایرانی از بازارهای سنتی صادراتی در کشورهای همسایه با مرزهای زمینی فاصله گرفتند و ترجیح دادند در واردات کالا سراغ کشورهای همسایه با مرز آبی نظیر روسیه، عمان و قزاقستان بروند. به همین جهت حجم واردات کالا که برای کشورهای یاد شده صادرات مجدد محسوب می‌شود، افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش به دست آمده از سازمان توسعه تجارت، بیشترین کاهش واردات طی سال‌های 96 و 97 مربوط به کشور بحرین بوده است. کشوری که با شروع تحریم‌ها روابط و موضع خود با ایران را تغییر داد. بعد از بحرین، کشور عربستان بود که به سمت کاهش صادرات کالا به ایران اقدام کرد. جای تعجب دارد که افغانستان با وجود اشتراکات زیاد با ایران و همزبانی، سومین کشوری است که صادراتش به ایران را کاهش 50 درصدی داده است.

بازارداران ایرانی

طبق اعداد اعلامی از سوی سازمان توسعه تجارت با وجود کاهش واردات از کشورهای همسایه امارات در سال 97 رتبه اول حضور در بازار ایران را دارد. با توجه به حجم صادراتی که این کشور به ایران دارد، سهم امارات از بازار ایران 54 درصد است و این در شرایطی است که سال 96، سهم این کشور از بازار کشورمان حدود 63 درصد بوده است. دومین کشور که توانسته در سال 97 با صادرات خود 24 درصد بازار ایران را از آن خود کند، ترکیه است.

این عدد در سال قبلش حدود 25 درصد بوده است. روسیه هم در بین کشورهای همسایه جایگاه سوم را گرفته است.

روسیه با 13 درصد سهم در بین همسایگان ایران وارد بازار کشورمان شده است. پاکستان هم با سهم 3.2 درصدی در بازار ایران نقش آفرینی کرده است.در مجموع درصد تغییرات واردات از کشورهای همسایه در سال 97 کاهش 20 درصدی را نشان می‌دهد.

درست است که کاهش واردات برای هر اقتصادی خبر خوش است، اما این کاهش به شرطی می‌تواند اثرگذار باشد که در مورد واردات مواد اولیه، تجهیزات مورد نیاز تولید و توسعه زیرساخت‌های کشور نباشد. در این صورت، می‌توان هر گونه کاهش وارداتی را به فال نیک گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید