شروع به جرایم علیه میراث فرهنگی نیز جرم محسوب می شود

    کد خبر :61129

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی کشور گفت:جرایم علیه میراث فرهنگی در زمره جرایم علیه امنیت محسوب می شود که حتی شروع به آن نیز، جرم است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار امیر رحمت اللهی فرمانده یگان ویژه حفاظت از میراث فرهنگی در مراسم اختتامیه دوره های آموزشی تخصصی ضابطین خاص قضایی ویژه کارکنان یگان حفاظت از میراث فرهنگی که پیش از ظهر روز یکم مرداد در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد گفت: باور داریم که میراث فرهنگی ارزشمندترین سرمایه فرهنگی کشور و معرف هویت و پیشینه تاریخی کشور و ملت است. سازمان میراث فرهنگی در حوزه های مختلف، وظایف متنوعی دارد. اما مهمترین اولویت سازمان و شاید بخشی که بیشترین چالش و تزاحم حقوقی را به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد، همین بخش میراث فرهنگی است و در این بخش مهمترین اولویت حفظ و نگهداری از میراث تاریخی است.

وی اظهار داشت: توسعه گردشگری وابسته به حفظ و نگهداری از میراث است اگر میراث گرانسنگ کشور را به خوبی نگهداری کنیم و از صدمه زدن به آثار تاریخی و فرهنگی جلوگیری کنیم، جاذبه های گردشگری کشور نیز افزایش پیدا می کند. این همان هدف استراتژیک دولت یعنی توسعه گردشگری است.

سردار رحمت اللهی افزود: جرایم علیه میراث فرهنگی در زمره جرایم علیه امنیت است و استثنائا جزء معدود جرایمی است که شروع به جرم آن هم، جرم تلقی می شود.

وی تصریح کرد: یک فرد عادی و کسی که صرفا آموزش های ابتدایی را دیده باشد نمی تواند مأموریت های مهم را به خوبی انجام دهد و پاسخگوی افکار عمومی جامعه، مردم و مراجع قضایی باشد. در حفاظت اطمینان بخش ما مسئله حفاظت را در سه سطح تعریف می کنیم. در آئین نامه حفاظت از میراث فرهنگی مصوبه شورای امنیت کشور و در ماده ۲ آمده است که سطح اول حفاظتی است که به وسیله عامل انسانی انجام می شود و در همه جا صادق است. سطح دوم حفاظت فیزیکی است و سطح سوم حفاظت الکترونیکی است. اما در سطح اول مهمترین رکن آموزش افراد مورد توجه قرار می گیرد.

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی کشور درباره تعریف ضابط خاص در یگان حفاظت از میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: یعنی کسانی که در محدوده وظایف معین به موجب قوانین خاص، ضابط تأمین می شوند، این حوزه مسئولیت آور است یعنی کسی که ضابط شناخته می شود و گزارش آن برای مراجع قضایی محسوس است و می تواند تشخیص دهد با رعایت قانون با مجرم برخورد کند به همین اندازه مسئولیت دارد و از آن چیزی که قانون برایش مشخص کرده نباید جلوتر برود. کسانی که این امتیاز شغلی را کسب کرده اند باید بدانند که مسئولیتشان سنگین تر است.

در ادامه این برنامه از اساتید این دوره های آموزشی تقدیر شد. کارگاه ها و دوره های آموزشی که برای کارکنان حفاظت از میراث فرهنگی برگزار شده بود شامل موضوعاتی از جمله نقش و جایگاه حفاظت در توسعه گردشگری، آموزش تخصصی اسکورت و جابجایی اموال، ارتقای دانش و مهارت های حرفه ای حفاظت از میراث فرهنگی و نشست تخصصی فرماندهان و معاونان و مدیران یگان حفاظت بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید