جدیدترین اخبار
28 شهریور 1398 ساعت 09:15 اجتماعی کد خبر :611269

غلظت گوگرد بنزین در تهران ۳ برابر حد مجاز اعلام شد

نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها – شامل بنزین معمولی و سوپر – سه برابر حد مجاز است.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت  بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها – شامل بنزین معمولی و سوپر – فراتر از حد مجاز قرار دارد و میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش‌ بر میلیون بود که از حد مجاز یورو ۴ فراتر بوده؛ البته در فصل تابستان اندکی کاهش در نتایج مشاهده می‌شود.

درباره محتوای گوگرد جایگاه‌های عرضه سوخت گازوئیل نتایج وضعیت بهتری را نسبت به سوخت بنزین نشان می‌دهد. میانگین گوگرد سوخت گازوئیل در فصل بهار و تابستان به ترتیب ۶۱ و ۹۵ بخش‌ بر میلیون بوده و هنوز با غلظت مناسب آن فاصله دارد.

نمودار ۱- نتایج آنالیز محتوای گوگرد بنزین – بهار و تابستان سال ۱۳۹۸
نمودار ۲- نتایج آنالیز محتوای گوگرد گازوئیل – بهار و تابستان سال ۱۳۹۸

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج آنالیز محتوای بنزن سوخت بنزین در هر دو فصل بهار و تابستان امسال نشان می‌دهد که وضعیت این پارامتر سوخت در محدوده مجاز قرار دارد. برای خودروهای استاندارد یورو ۴ عدد اکتان مناسب ۹۵ تعیین‌شده که رعایت آن باعث بهسوزی خودرو، مصرف سوخت کمتر، توان بالاتر موتور و درنتیجه تولید آلودگی کمتر می‌شود.

در نمونه‌های مورد بررسی، عدد اکتان بنزین معمولی و سوپر در فصل تابستان بهتر از نمونه‌های فصل بهار بود و فاصله آن به‌ویژه در مورد بنزین سوپر با اختلاف اندکی در حد مجاز قرار داشت. بنزن جهت افزایش عدد اکتان و احتراق مطلوبتر به بنزین افزوده می‌شود. بنزن جزو مواد درجه اول سرطان‌زا طبقه‌بندی‌شده است و تنفس درازمدت آن موجب سرطان به‌ویژه سرطان خون می‌شود.

به گزارش ایسنا، طی سالیان گذشته ترکیبات سربی برای افزایش عدد اکتان سوخت و ایجاد کارکرد بهتر موتور به بنزین اضافه می‌شد که تأثیرات نامطلوب بر سلامت، خصوصاً سلامت کودکان و زنان باردار را به دنبال داشت. از طرف دیگر وجود این ترکیب در سوخت استفاده از کاتالیست را در خودروها غیرممکن می‌کرد. پس از حذف سرب از بنزین مصرفی کشور در سال ۱۳۸۱ و الزام نصب کاتالیست بر روی خودروهای بنزینی، علاوه بر حذف آلاینده سرب از هوا، غلظت منواکسید کربن نیز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافت به‌گونه‌ای که تعداد روزهای آلوده این آلاینده از ۱۶۳ روز در سال ۸۱ در حال حاضر به صفر رسیده است.

نمودار ۴- نتایج آنالیز عدد اکتان بنزین – بهار و تابستان سال ۱۳۹۸
Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • اجرایی مطابق استانداردهای جهانی در پایتخت
  • شهاب مظفری در اروپا کنسرت می‌گذارد
  • پخش سریال طنز «ساده خط خطی»از چهار شبکه رادیویی
  • چرا «اعجوبه‌ها»ی مهران غفوریان جذاب نیست؟
  • تلف شدن ۱۱۵ راس فیل به دلیل خشکسالی در زیمبابوه
  • مطهری: روحانی نام نهاد‌هایی را که مدعی تخلف آن‌هاست، ذکر کند
  • توزیع دوباره شیر در مدارس به شرط تأمین بودجه
  • آیا مقصر آلودگی هوای ورامین هم طرح ترافیک تهران است!
  • چه طور رزرو هتل خارجی را در علی بابا انجام دهیم؟
  • زلزله خاموش در کمین اصفهان؛ خطوطی که خبر از فرونشست زمین می‌دهد
  • استانداری: عصر امروز درباره تعطیلی مدارس تهران تصمیم‌گیری می‌شود
  • پای شبنم نعمت‌زاده هم به پرونده بانک ملت باز شد
  • بلیت سالن نونوار شده تئاتر شهر گران شد
  • الویت پلیس در مبارزه با قاچاق کالا چیست؟
  • اسامی پذیرفته شدگان مرحله رقابتی ششمین جشنواره«نوای خرم» منتشر شد
  • دستمزد سال ۹۹ کفاف زندگی کارگران را بدهد
  • فیلم تازه دمین شازل ۲۰۲۱ اکران می‌شود
  • بزرگترین نبردگاه صادرکنندگان نفت روسیه و عربستان
  • لغو بیش از ۱۰۰۰ پرواز در شیکاگو به دلیل بارش برف سنگین
  • پگاه گیلان گواهینامه ملی کیفیت دریافت کرد
  • قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟
  • انهدام یک باند بزرگ مواد مخدر در پایتخت
  • اوپک و متحدانش احتمالاً قرارداد کاهش عرضه نفت را تمدید می‌کنند
  • شهرداری موظف به اجرای مصوبه کاهش قیمت بلیت حمل و نقل عمومی است
  • غم ‌و شادی نفتی
  • تامین منابع مالی ۲ واحد پتروشیمی مکران از خط اعتباری ایران و چین
  • وجود رقابت نابرابر بین قطعه‌ساز داخلی و واردکننده
  • همکاری با کشورهای منطقه عامل مدیریت بهتر مخاطرات طبیعی
  • گفتگوی تلفنی ترامپ و ماکرون درباره ایران
  • انتشار متن شهادت یک مقام پنتاگون در تحقیقات استیضاح ترامپ
  • Ad