آیفون XS و آیفون XR به قابلیت فیلم‌برداری هم‌زمان ازطریق چند دوربین مجهز می‌شوند

    کد خبر :611243

اپل اعلام کرده است نسخه‌ی جدید اپلیکیشن فیلیمک پرو (Filmic Pro) که امکان فیلم‌برداری هم‌زمان ازطریق چند دوربین را برای آیفون ۱۱ مهیا می‌کند، برای آیفون‌‌های XR و XS نیز دردسترس قرار خواهد گرفت.

اپل هفته‌ی گذشته با برگزاری مراسمی ویژه، به‌صورت رسمی جدیدترین گوشی‌هایش، یعنی آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس را در معرض دید قرار داد. در این مراسم، اهالی کوپرتینو نسخه‌ی جدید اپلیکیشن فیلمیک پرو (Filmic Pro) را نیز به‌نمایش گذاشتند که روی گوشی آیفون ۱۱ پرو اجرا می‌شد. دمو به‌نمایش درآمده جذابیت‌های ویژه‌ای داشت و نشان می‌داد کاربران پرچم‌دار جدید اپل می‌توانند به‌لطف این اپلیکیشن، به‌صورت هم‌زمان ازطریق چند دوربین فیلم‌برداری کنند.

این قابلیت فقط به دوربین‌های اصلی محدود نمی‌شود؛ مثلا کاربر می‌تواند هم‌زمان هم با دوربین پشتی و هم با دوربین سلفی فیلم بگیرد یا اینکه می‌تواند ازطریق دوربین‌های اصلی عریض و فوق‌عریض پنل پشتی فیلم‌برداری کند تا فضای گسترده‌تری از محیط را پوشش دهد. در ابتدا تصور می‌شد این اپلیکیشن به‌صورت انحصاری برای آیفون‌های ۲۰۱۹ دردسترس قرار می‌گیرد؛ اما خبر خوشحال‌کننده این است که اپل قصد دارد قابلیت فیلم‌برداری هم‌زمان ازطریق چند دوربین را به آیفون XS و آیفون XR و آیپد پرو ۲۰۱۸ بیاورد.

قابلیت فیلم‌برداری هم‌زمان متکی بر نوعی API جدید است که اپل آن را در سیستم‌عامل iOS 13 معرفی کرده و ظاهرا برای دستیابی به آن، مشکلات متعددی را پشت‌سر گذاشته است. اپل حین برگزاری مراسم WWDC امسال و بحث درباره‌ی این API تأکید کرد ساخت آن نیازمند اعمال تغییراتی مهم در سخت‌افزار دستگاه‌هایش بوده است. ظاهرا تغییرات یادشده، پیش‌تر در آیفون‌های XS و XR و مدل‌های جدید آیپد پرو اعمال شده‌اند. توسعه‌دهندگان مختلف خواهند توانست به‌لطف API جدید اپل، اپلیکیشن‌هایی برای استفاده‌ی هم‌زمان از چند دوربین طراحی کنند.

اتخاذ این تصمیم اپل خبر خوشایندی برای خریداران آیفون ۱۱ و صاحبان آیفون XR و XS است. اگر شما جزو کسانی هستید که پرچم‌داران سال ۲۰۱۸ اپل را تهیه کرده‌اند، در ماه‌های آتی خواهید توانست از اپلیکیشن‌های متنوعی بهره‌مند شوید که از قابلیت فیلم‌برداری هم‌زمان آیفون‌های جدید استفاده می‌کنند. اکوسیستم اپلیکیشن‌های ساخته‌شده با API جدید اپل، احتمالا اکوسیستمی قوی خواهد بود.

درواقع، اپل این API جدید را پیش‌تر در ژوئن ۲۰۱۹ معرفی کرده و دراختیار توسعه‌دهندگان قرار داده بود. این، یعنی توسعه‌دهندگان اپل تمام تابستان امسال وقت داشته‌اند روی این API کار کنند تا بتوانند قابلیت‌ فیلم‌برداری هم‌زمان ازطریق چند دوربین را به اپلیکیشن‌های مختلفشان بیاورند. به‌ عبارت دیگر، دارندگان آیفون XS و آیفون XR و آیفون‌های ۲۰۱۹ برای کار با اپلیکیشن‌های ساخته‌شده با این API لازم نیست زمان زیادی منتظر بمانند.

با همه‌ی این‌ها، نباید فراموش کنیم فیلم‌برداری هم‌زمان ازطریق چند دوربین فشار بیشتری به گوشی وارد می‌کند و برخی محدودیت‌ها را به‌دنبال دارد. در گوشی‌های آیفون‌های XR و XS،‌ نمی‌توانید از هرکدام از دوربین‌هایی که خواستید، هم‌زمان استفاده کنید و درواقع، تنها ترکیب مشخصی از دوربین‌ها امکان فیلم‌برداری هم‌زمان با یکدیگر را دارند. همچنین توسعه‌دهندگان ممکن است مجبور شوند برای بهره‌گیری از این قابلیت، وضوح نهایی فیلم را کم کنند تا اپلیکیشن‌ به‌درستی کار کند.

همان‌طورکه در تصویر بالا می‌توانید مشاهده کنید، آیفون XS می‌تواند به‌صورت هم‌زمان ازطریق دوربین عریض پنل پشتی و دوربین سلفی فیلم بگیرد یا عکس ثبت کند یا اینکه می‌تواند به‌صورت هم‌زمان این کار را ازطریق دوربین‌های عریض و تله‌فوتو پشتی یا ازطریق دوربین‌های تله‌فوتو‌ پشتی و سلفی انجام دهد. این گوشی از فیلم‌برداری هم‌زمان ازطریق سه دوربین پشتیبانی نمی‌کند. ناگفته نماند تاکنون ترکیب کارکردن دوربین‌های مختلف آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو با یکدیگر مشخص نشده است. البته اگر دمو نمایش‌ داده‌شده از اپلیکیشن فیلمیک پرو را به‌خاطر داشته باشید، می‌دانید در آنجا کارکردن هم‌زمان چهار دوربین آیفون ۱۱ پرو را شاهد بودیم که در نوع خود بسیار جالب بود.

API مربوط به فیلم‌برداری هم‌زمان چند دوربین یکی از ویژگی‌های اختصاصی iOS 13 به‌حساب می‌آید؛ سیستم‌عاملی که تاریخ انتشار رسمی آن ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۸ شهریور ۱۳۹۸) تعیین شده است. اپل در اپلیکیشن دوربین گوشی‌های آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو از فناوری فیلم‌برداری هم‌زمان دوربین‌ها استفاده کرده است و اپلیکیشن مذکور داده‌های مربوط به صحنه‌ی عریض‌تر را در نوار ابزار رابط کاربری دوربین به‌نمایش می‌گذارد. این در حالی است که خود اپلیکیشن دوربین به‌صورت مستقل از فیلم‌برداری هم‌زمان پشتیبانی نمی‌کند و درواقع، فعلا کاربران اپل برای استفاده از این گوشی مجبورند به اپلیکیشن‌های شخص ثالث روی بیاورند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید