بازار آثار هنری را مردم تعیین می‌کنند

    کد خبر :61097

عضو شورای سیاستگذاری و داوری آثار دومین «بازار آثار هنری» تاکید دارد که مردم مخاطبان اصلی این بازار هستند و آثار هم با هدف خرید توسط مردم انتخاب و قیمت‌گذاری شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق اعلام دبیرخانه دومین رویداد «بازار آثار هنری» که قرار است ۲۳ مردادماه در خانه هنرمندان ایران برپا شود، تا پایان مهلت ارسال آثار بیش از ۱۰ هزار اثر به دبیرخانه رسیده که اول تا هفتم مرداد ماه این آثار داوری و برای نمایش و فروش انتخاب می شوند؛ بازاری که در آن قیمت همه آثار ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و آثار توسط جمشید حقیقت شناس، علی شیرازی و عبدالرحیم سیاهکارزاده انتخاب می شوند.

حقیقت شناس درباره ملاک های داوری و انتخاب این آثار به خبرنگار مهر گفت: مکانیسم انتخاب بر اساس تاثیرگذاری اثر و بر اساس ملاک هایی که برای استفاده مردم در نظر داریم، است. در واقع جنبه های هنری و جنبه های مصرف اثر هنری توسط عموم مردم برایمان مهم است.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: کسانی که پولی برای خرید این آثار هنری که ما در بازار ارائه می دهیم می دهند در واقع به آن اثر نیاز دارند و برای مصرف کردن آن را خریداری می کنند پس لازم است این آثار حتما استانداردهای اولیه یک اثر هنری و قابل استفاده را داشته باشد. این نوع ارائه با ارائه اثر هنری صرف که ممکن است کسی برای آرشیو خود خریداری کند تفاوت دارد.

این نقاش با بیان اینکه بزرگترین اسپانسرهای هنر تا به امروز مردم بوده اند، گفت: اگر ما معماری خوبی داریم، اگر خط و نقاشی و موسیقی خوب داریم، دلیل تمام اینها تقاضای مردم است و مردم هستند که باعث تداوم یک جریان می شوند. هر چقدر ما تلاش کنیم اثر هنری را در دسترس تر قرار دهیم و عرضه را بیشتر کنیم این باور در ذهن مخاطب ایجاد می شود که اولا چرخه اقتصادی برای این آثار وجود دارد و دوم اینکه حامی اصلی هنر مردم هستند. به عبارت دیگر ما می توانیم با این شیوه کل کشور را تبدیل به موزه کنیم و به جای دولت که قبلا حامی اصلی هنر بود کل مردم را حامیان هنر کنیم.

قیمت همه آثار یکی است تا هر کس با توجه به سلیقه اش اثر هنری بخرد و نه با توجه به پولی که در جیب دارد
حقیقت شناس در پاسخ به اینکه با توجه به قیمت گذاری ثابت و نسبتا پایین آثار هنری به نظر می رسد نمی توان این بازار را برای هنرمندان حرفه ای در نظر گرفت، بیان کرد: می شود بازار دیگری برای حرفه ای ترها طراحی کرد و قرار گذاشت هر کس اثر را به قیمت بالاتری بخرد صاحب اثر شود اما ما در حال حاضر دنبال ایجاد فرهنگ خرید و فعال کردن بازار خرید و فروش آثار هنری هستیم برای همین قیمت همه آثار یکی است تا هر کس با توجه به سلیقه اش اثر هنری بخرد و نه با توجه به پولی که در جیب دارد.

وی درباره این موضوع که چه تعداد اثر در این نمایشگاه روی دیوار می رود نیز گفت: ما امسال نگاه سختگیرانه تری در انتخاب آثار داریم. سال قبل یک سوم آثاری که به نمایش گذاشتیم فروش رفت و دلمان می خواهد امسال همه آثار به فروش برسد چرا که بازار خوب بازاری است که ته آن چیزی نماند.

عضو شورای سیاستگذاری دومین «بازار آثار هنری» در پایان درباره امکان ۶ ماهه برگزار شدن این بازار نیز اظهار کرد: به نظرم سالی یک بار جوابگوی برپایی این بازار هست، خصوصا اینکه ما روی صاحبان آثار یعنی کسانی که اثر هنری را در اختیار دارند سرمایه گذاری می کنیم و نه هنرمندان. در واقع اگر کسی امسال اثری از نمایشگاه بخرد و بخواهد سال دیگر آن را در بازار برای فروش بگذارد تا اثر دیگری بخرد این امکان فراهم است. می خواهیم یک گردش در عرصه خرید و فروش اتفاق بیفتد و مردم این ذهنیت را پیدا کنند که هر اثر هنری را که در اختیارشان باشد می توانند هر زمان خواستند بفروشند و اثر دیگری بخرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید