راه‎آهن ایران و افغانستان تا ۱۵ روز دیگر به هم می‎رسند

    کد خبر :61073

بر اساس قرارداد همکاری امروز در تهران، تا نیمه نخست مرداد امسال راه آهن ایران و افغانستان به یکدیگر متصل خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قرارداد نهایی اتصال راه آهن ایران و افغانستان به امضای سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن ایران و محمد یما شمس رئیس راه آهن افغانستان رسید.

بر اساس این قرارداد، دو کشور در ساخت قطعات سوم و چهارم راه آهن خواف – هرات تسریع خواهند کرد و بزودی و تا قبل از نیمه اول مرداد 96 اولین قطار باری بین دو کشور تردد خواهد کرد.
محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن ایران در مراسم امضای این قرارداد همکاری با اشاره به اینکه کار ساخت قطعه سوم راه آهن خواف – هرات بطول بیش از 60 کیلومتر به سرعت در ایران درحال اجراست، ابراز امیدواری کرد افغانستان نیز بتواند به کمک پیمانکاران ایرانی خود، هرچه سریعتر قطعه چهارم پروژه را به اتمام برساند.
وی با بیان اینکه منطقه ظرفیت ترانزیت سالانه بیش از یکصد میلیون تن بار را از طریق ریل در طول کمتر از ده سال آینده خواهد داشت، گفت: توسعه راه آهن در دو کشور سبب امنیت و همکاری بیشتر و رشد و تعالی اقتصادی همه کشورهای مرتبط خواهد شد.
محمدزاده ادامه داد: راه‌اندازی دفتر و ایستگاه مرزی در مرز افغانستان باید به فوریت انجام شود تا زمانی که قطار به افغانستان وارد می‌شود ما با مشکل اداری مواجه نباشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: افغانستان باید در مورد ترانزیت ریلی و بار با مبداء یا مقصد افغانستان مطالعات داشته باشد و این در برنامه توسعه ریلی دو طرف موثر است.
محمد یما شمس رئیس راه آهن افغانستان نیز در این نشست با اشاره به همکاریهای دو کشور در زمینه‌های مختلف گفت: همکاری دو کشور با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی، می‌تواند ثبات و امنیت منطقه را افزایش دهد.
وی افزود: هم اکنون می‌توان سالانه شصت میلیون تن بار را از طریق این راه آهن جابجا کرد ضمن اینکه در آینده نه چندان دور و با اتصال خط آهن هرات به دیگر نقاط افغانستان، کریدور ریلی از چین تا اروپا شکل خواهد گرفت.
رئیس راه آهن افغانستان با اشاره به عزم طرف ایرانی برای آموزش 96 نفر از تکنسین‌های افغانستان در راه آهن ایران، آن را نشانه اراده طرف ایرانی برای کمک به دولت دوست و برادر افغانستان دانست و خواهان افزایش این همکاری‌ها شد.
محمدزاده هم با استقبال از گسترش همکاری‌های علمی و تجربی راه آهن دو کشور گفت:دانشکده مهندسی راه آهن ایران با تجربیات و توانمندی بالا آماده تبادل تجربه با طرف افغانستانی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید