حکایت آرامکو و غرب؛ خونی که برای نفت به جوش می آید نه جان انسانها

    کد خبر :610113

واکنش کشورهای غربی به حمله های اخیر علیه تأسیسات نفتی آرامکو عربستان نشان می دهد که برای این مدعیان حقوق بشر، نفت و دلارهای نفتی در مقایسه با جان انسانها ارزش بیشتری دارد.

از روز گذشته و پس از انتشار خبرهای مربوط به حمله علیه بزرگترین پالایشگاه نفت جهان در عربستان، مقامات کشورهای غربی بدون اشاره به علت اصلی اینگونه حملات یکسره به محکوم کردن آن پرداخته و حمایت صریح خود را از عربستان اعلام کردند.

این حملات در واکنش به تجاوز بی رحمانه عربستان به یمن و بمباران بی وقفه این کشور از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان انجام شده است؛ حملاتی که بر اساس آمار سازمان ملل متحد از مارس ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۱۳ هزار کشته برجا گذاشته است.

در نتیجه این جنگ و محاصره یمن از سوی ائتلاف عربستانی، کشور یمن گرفتار قحطی شده و گفته می شود که دست کم ۵۰ هزار نفر از مردم این کشور در نتیجه قحطی جان خود را از دست خواهند داد.

این وضعیت در حالی بر یمن حاکم است که کشورهای غربی از سال ۲۰۱۵ به بعد یعنی از زمان آغاز حمله های عربستان به این کشور فقیر خاورمیانه، فروش تسلیحات خود به ریاض را افزایش داده و در برابر خواست برخی کشورها و همچنین گروه های حقوق بشری برای توقف صادرات سلاح به عربستان به دلیل کشتار مردم یمن، فقط به پاک کردن صورت مسئله اکتفا کرده اند.

این کشورها که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در صدر آنها قرار دارند، از بیم از دست دادن دلارهای نفتی عربستان حتی از محکوم کردن کشتار مردم بیگناه یمن امتناع می کنند؛ اما در عوض برای انفجار تاسیسات نفتی آرامکو اشک تمساح می ریزند تا شاید بتوانند قراردادهای جدیدی را با ریاض امضا کنند.

واکنش مقامات آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و … به حملات انجام شده به تأسیسات آرامکو بخوبی گویای این واقعیت است که برای کشورهای غربی روابط اقتصادی و بهره مندی از منافع آن به مراتب بیش از جان انسان ها ارزش دارد. نمونه هایی از این مصلحت جویی های اقتصادی را به خوبی در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه و همچنین کمی عقب تر، در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شاهد بودیم.

محکومیت عربستان در تمامی این موارد بر کسی پوشیده نیست؛ اما همانطور که اشاره شد ترس از دست دادن دلارهای نفتی موجب شده تا کشورهای غربی به هیچ وجه سخن یا اقدامی علیه ریاض انجام ندهند.

در خصوص سودی که از طریق فروش سلاح به عربستان عاید کشورهای غربی می شود می توان به آمارهای زیر اشاره کرد:

– آلمان از ابتدای سال جاری میلادی مجوز فروش بیش از یک میلیارد یورو سلاح به کشورهای عضو ائتلاف عربستان در جنگ یمن را صادر کرده است. این اطلاعات بنا به درخواست امید نوری‌پور، نماینده حزب سبزها از وزارت اقتصاد آلمان ارائه و در رسانه‌های این کشور منتشر شده است.

-دولت فرانسه در گزارش سالانه خود تأکید کرده که در سال گذشته میلادی، تسلیحاتی به ارزش تقریباً یک میلیارد یورو به عربستان سعودی فروخته است. اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه دفاعی متعلق به دولت فرانسه حاکی از آن است که برخی تجهیزات نظامی ساخت فرانسه که به عربستان سعودی و امارات فروخته شده، در جنگ یمن و برای حمله به اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

ایندیپندنت نیز در گزارشی نوشت: انگلیس از آغاز جنگ یمن، مجوز فروش میلیاردها پوند سلاح به عربستان را صادر کرده است. آمارهای جدید نشان می دهد انگلیس مجوز فروش تسلیحات به ارزش ۶.۲ میلیارد پوند به ائتلاف تحت رهبری عربستان که یمن را بمباران می کنند، صادر کرده است. گفته می شود در جنگ یمن از جت های جنگنده، بمب ها و موشک های ساخت انگلیس استفاده شده است.

– گزارش کنگره آمریکا نیز نشان می دهد که دولت دونالد ترامپ برنامه‌ای برای فروش تسلیحات نظامی به ارزش هشت میلیارد دلار به سه کشور عربستان سعودی، امارات و اردن در دست دارد.

-بر اساس گزارش سیپری (موسسه صلح استکهلم)، عربستان سعودی به تنهایی واردات سلاح را ۱۹۲ درصد افزایش داده و در حال حاضر بزرگترین وارد کننده سلاح بشمار می رود.

به گزارش مهر، این رقم ها که دولت های غربی خود به آن اذعان کرده اند به تنهایی نشان می دهد غرب نه تنها از وقوع جنگ و کشته شدن انسان های بیگناه در یمن متأثر نیست، بلکه از ادامه آن نیز حمایت می کند و ابراز تأسف و ناراحتی آنها بابت حمله به تأسیسات آرامکو صرفاً به خاطر ترس از دست دادن این قراردادهای میلیاردی است و نه چیز دیگر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید