پوتین: با ایران بر سرافزایش پرداخت‌ها با ارزهای ملی به توافق رسیدیم

    کد خبر :610031

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بر سر افزایش پرداخت‌ها با ارزهای ملی دو کشور به توافق رسیدیم.

ولادیمیر پوتین دوشنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود درآنکارا و پس از نشست سه جانبه سران آستانه با بیان این مطلب افزود: امروز دیدارهای دوجانبه ای با حسن روحانی و رجب طیب اردوغان داشتم و با رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری‌های دو کشور در عرصه‌هایی همچون انرژی، اقتصاد و بازرگانی گفت وگو کردیم.
وی افزود: با حسن روحانی توافق کردیم که سیستم پرداخت‌ها با ارزهای مالی را گسترش دهیم، بر حفظ برجام هم توافق داریم و معتقدیم که این توافق بین‌المللی قابلیت اجرایی خود را حفظ خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: با همه دشواری‌ها در اجرای برجام، راه منطقی دیگری برای جایگزینی این توافق وجود ندارد، روسیه مصمم به کمک به این روند است و با ایران در این مورد مذاکره می کند و با آمریکا نیز در این عرصه کار خواهد کرد.

پوتین در ادامه به مذاکره خود با اردوغان اشاره کرد و افزود: روابط روسیه و ترکیه به سرعت گسترش می‌یابد و سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو کشور به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسید.
وی به نیروگاه هسته‌ای آق قویو در ترکیه و خط لوله جریان ترکیه به عنوان دو طرح بزرگ اشاره کرد که روسیه در این کشور اجرا می‌کند و همکاری‌های فنی نظامی روسیه و ترکیه نیز گسترش می‌یابد و روسیه به ترکیه سامانه پدافند اس-۴۰۰ فروخته است.

تاکید بر ادامه مذاکرات آستانه

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به برگزاری ۱۴ دور مذاکرات سوری آستانه، بر لزوم تداوم این مذاکرات تاکید و خاطرنشان کرد که ادامه مذاکرات سوری آستانه تا حل و فصل کامل مسائل سوریه را در اولویت می داند.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات امروز به نفع صلح و امنیت سوریه بود و اطمینان داریم که این هدف فقط با اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت به دست می آید.
به گفته پوتین، یک اجلاس دیگر آستانه با شرکت نمایندگان سه کشور حامی روند صلح سوریه و طرف های سوری در ماه اکتبر در شهر نورسلطان برگزار می شود.

ترکیب اعضای کمیته قانون اساسی سوریه تعیین شده است
رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه فهرست اعضای کمیته قانون اساسی سوریه تعیین و تایید شده است، اظهار کرد: روسیه، ایران و ترکیه برای کمک به این روند و کار این کمیته آماده اند.
وی خاطرنشان کرد که توافق و سازش در سوریه به امنیت این کشور کمک می کند و موجب تسهیل احیای عضویت سوریه در اتحادیه عرب خواهد شد.

اوضاع ادلب موجب نگرانی است
رئیس جمهوری روسیه گفت: کنترل منطقه ادلب در دست گروه های تروریستی همدست با القاعده قرار دارد که موجب نگرانی شدید است.
وی افزود: با ایران و ترکیه برای حل و فصل این اوضاع توافق کردیم. توافق برای آتش بس در ادلب شامل تروریست ها نمی شود. همه ما برای جلوگیری از تلفات انسانی در بین غیرنظامیان در ادلب باید تلاش کنیم.
پوتین خاطرنشان کرد: تامین امنیت این منطقه را فقط با بازگشت کنترل این منطقه به دست دولت سوریه امکانپذیر می دانیم.

تفاهم ایران روسیه و ترکیه برای بازگشت مهاجران سوری
رئیس جمهوری روسیه گفت که کشورش با طرف های ایرانی و ترکیه ای برای بازگشت مهاجران سوری به خانه‌های خود تفاهم دارد.

کمک به بازسازی سوریه
رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه سطح خشونت‌ها در سوریه به شدت کاهش یافته است، اظهار داشت: اما سطح خرابی‌ها بسیار بالا است و نیاز به کمک‌های بین‌المللی وجود دارد.
وی ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی باید در بازسازی سوریه به وظایف خود عمل کنند و نه اینکه به دنبال اهداف سیاسی خود باشند.

کار کمیته قانون اساسی سوریه تاثیر سرنوشت ساز دارد

پوتین در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: ما معتقدیم که کار کمیته قانون اساسی سوریه تاثیر سرنوشت سازی بر حل مسائل این کشور دارد. ما بر این باوریم که راه جایگزینی برای روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه وجود ندارد.
وی افزود: روحانی و اردوغان سهم بزرگی در شکل گیری این کمیته داشتند. با دولت سوریه و معارضان برای تشکیل این کمیته کار کردیم. این روند دشوار بود اما باید به مراحل کار کمیته هم توجه کنیم زیرا مهم است. اعضای این کمیته با بازیگران خارجی ارتباط دارند و باید کاری کنیم که بتوانند در فعالیت آن موثر باشند.
وی این را نیز گفت که تاریخ مشخصی را برای آغاز کار کمیته قانون اساسی سوریه تعیین نمی کند اما معتقد است که هر چه سریعتر این امر مهم باید تحقق یابد.

حضور نیروهای امریکایی در سوریه غیرقانونی است
رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت: حضور نظامیان آمریکایی در سوریه غیرقانونی است و به این نکته توجه داریم که تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه بطور کامل اجرا شود.
وی گفت: تحرکات جنگجویان مانع از برقراری امنیت و آرامش کامل در سوریه است که تهدیدی برای این کشور محسوب می شود.
پوتین گفت: باید به سوری ها برای حل مسائل خود کمک کرد.

استناد به آیه ای از قرآن کریم برای کمک به عربستان
پوتین با بیان اینکه موضوع حمله پهپادها به مراکز نفتی عربستان سعودی در مذاکرات امروز مطرح نشد، گفت: در یمن فاجعه انسانی جریان دارد.
وی افزود: ما آماده برای کمک به حل مناقشه یمن هستیم و از دیگران هم می خواهیم برای حل این مساله کمک کنند. معتقدیم که بهترین راه حل مناقشه یمن کمک به طرف های مناقشه برای حل و فصل آن است.
پوتین با بیان اینکه امروز در ترکیه با اکثریت جمعیت مسلمان حضور داریم، اظهار داشت: به آیه ای از قرآن کریم استناد می کنم که در آن می گوید رحمت خداوند را بپذیرید و روزی شما دشمن هم بودید اما دوست شدید.
وی گفت: آنچه که مربوط به کمک به عربستان برای دفاع از خود می شود برای کمک به این کشور آمادگی داریم.
پوتین گفت: ما آماده ایم به عربستان سعودی برای دفاع از خود کمک کنیم. به ایران کمک کردیم و اس-۳۰۰ دادیم به ترکیه نیز سامانه اس-۴۰۰ فروختیم.
رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که همه کشورهای منطقه ازجمله ترکیه حق دفاع از خود و مرزهای خود و تامین امنیت خود را دارند.
وی در پایان سخنانش با بیان اینکه از تمامیت ارضی سوریه دفاع می کنیم، اظهار داشت: اگر همه مسائل این کشور حل شود باید تمامیت ارضی آن دوباره برقرار شود و همه نظامیان خارجی خاک این کشور را ترک کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید