جدیدترین اخبار
23 شهریور 1398 ساعت 12:29 پیشنهاد سردبیر کد خبر :608282
مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

گلایه مردم از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان بیمارستان ها

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، گفت: نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان، از شایع ترین شکایت های مردمی در سامانه ۱۹۰ است.

محمد حسین حیدری، روز شنبه در همایش سراسری دفاتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، اظهارداشت: برنامه عملیاتی در حوزه دفاتر بازرسی در ستاد وزارت بهداشت مشتمل بر چهار هدف است که شامل ارتقاء نظام جامع پاسخگویی به شکایات، ارتقاء سلامت و کاهش فساد اداری، استقرار ۱۰۰ درصدی نظام جامع نظارت و بازرسی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و افزایش سرانه آموزش‌های ویژه مدیران و کارکنان است.

وی افزود: همچنین این برنامه عملیاتی مشتمل بر ۱۰ برنامه و ۵۷ فعالیت است. به عنوان مثال اقداماتی را در استان تهران انجام دادیم؛ به طوریکه کلیه مراکز جراحی محدود را در استان تهران مورد پایش قرار دادیم و ۱۱۵ مرکز MMT را در استان تهران بازرسی کردیم. در مراحل بعدی بازدید و پایش آزمایشگاه‌های استان تهران را در دستور کار داریم.

حیدری با اشاره بحث حقوق شهروندی در حوزه سلامت، گفت: با توجه به اینکه منشور حقوق شهروندی در سال ۱۳۹۵ مصوب شد و به امضای ریاست جمهوری رسید، پیوست حقوق شهروندی در سلامت نیز مطرح و در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مانند شیراز و کرمان پیگیری شد. بر همین اساس سامانه حقوق شهروندی شکل گرفت و در حال حاضر در ۱۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی به صورت پایلوت در حال تکمیل است.

وی در ادامه با اشاره به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، افزود: امسال بحث دارو در سامانه ۱۹۰ به دلیل مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمد، پررنگ‌تر شد. طبق بررسی‌ها دیدیم که در این سامانه پاسخگویی مناسبی در حوزه دارو به مردم نداریم؛ چرا که کارشناسان سامانه ۱۹۰ به داروخانه‌ها و یا شرکت‌ها متصل نبودند. بر همین اساس شرایطی فراهم شد تا بتوانیم به سامانه اچ ای ایکس متصل شویم و وضعیت دارو را به طور شفاف به اطلاع مردم برسانیم؛ به طوری که بتوانیم به تمامی داروخانه‌ها متصل شویم. در این صورت می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که دارو به راحتی به دست بیماران برسد.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۳۶ هزار تماس با سامانه ۱۹۰ برقرار شد، گفت: از این تماس‌ها حدود ۲۳هزار و ۹۷۵ تماس یا شکایت در حوزه درمان بوده است. همچنین ۴۹۸۰ شکایت مرتبط با اورژانس، ۳۷۳۱ شکایت مرتبط با دفاتر خدمات سلامت شهری و روستایی و ۳۴۸۷ شکایت نیز مرتبط با تعرفه بوده است. نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان در سال ۹۷ در رده اول قرار داشته، اما امسال در رده دوم قرار گرفته است.

به گزارش مهر ،حیدری با اشاره به مسئله ممنوعیت ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: این موضوع بسیار مورد تاکید است و جزء موارد مورد توجه در سامانه ۱۹۰ قرار گرفته است. در عین حال در حوزه دارو طبق مقایسه‌ای که میان تماس‌های سه ماهه اول سال ۹۸ با سه ماه مشابه آن در سال ۹۷ انجام شد؛ شاهد بودیم که میزان تماس‌ها در حوزه دارو با توجه به تحریم‌ها و مشکلات دارویی بالاتر رفته است. در حوزه بهداشت نیز با افزایش تماس مواجه بودیم، اما در حوزه تعرفه‌ها کاهش شکایات و تماس‌ها را شاهد بودیم. در عین حال ۹۴ درصد از مردمی که در حوزه درمان با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته بودند از وضعیت پاسخگویی این سامانه رضایت داشتند.

وی با بیان اینکه نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان از شایع ترین شکایات مردمی در سامانه ۱۹۰ بوده و در دومین رده قرار دارد، گفت: به هر حال وقتی بیماران وارد بیمارستان می‌شوند، در وضعیت خاصی بوده و نیازمند دریافت خدمات هستند. بنابراین وظیفه کادر بهداشتی درمانی این است که خدمات را به مردم ارائه دهد و برایشان توضیح دهد. بنابراین در حوزه درمان باید انعطاف پذیری و لطافت بیشتری داشته باشیم و فرآیندها را برای بیماران توضیح دهیم.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • بسیاری از مخالفان FATF در لندن خانه دارند
  • نقوی‌حسینی: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در دستور کار است
  • حمایت از زعفران‌کاران برای ورود به بورس کالا
  • نفوذ دولتی‌ها در بدنه بانک مرکزی
  • ۲۵ میلیارد یورو بازگشت
  • ساخت صنایع آب‌بر دور از دریا
  • کدام کشورها بهترین سیستم بازنشستگی را دارند؟
  • کانادا هم ارز دیجیتال تولید می‌کند
  • ازدواج سفید در ایران «کج کارکرد» است
  • احتمال تعویق دوباره مهلت «برگزیت»
  • سربازانی که به خانه بر نمی‌گردند
  • رویارویی آقای رییس‌جمهور با روزنامه‌نگاران
  • جنجالی‌ترین انتخابات کانادا امروز برگزار می‌شود
  • عرضه ۹ محصول در مرحله سوم پیش‌فروش مهرماه ایران‌خودرو
  • انتقاد‌های تلویزیون از گلزار به نفع او تمام شد
  • انتقادات صریح کرباسچی از عارف: کسی که مانع سخنرانی سروش در دانشگاه شد چطور امروز شخصیت محوری اصلاحات شده؟
  • لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شد
  • افزایش ساخت و ساز روی گسل‌های شهر تهران
  • زنگنه: ارز بیش از ٩۵ درصد پتروشیمی‌ها به کشور بازمی‌گردد
  • نحوه انتقال سوابق بیمه‌ای از صندوق‌های دیگر به تأمین اجتماعی
  • رییس سازمان پدافند غیرعامل: برخلاف ادعای واشنگتن، نشانه‌ای از پاسخ سایبری آمریکا به سرنگونی پهپاد نیافتیم
  • ظریف: تصمیم اف‌ای‌تی‌اف سیاسی است
  • شرکت ملی نفتکش: کشتی «سابیتی» برای تعمیر وارد آبهای ایران شد
  • رئیس اتحادیه املاک: قیمت خانه در شمال تهران ۱۱ درصد کاهش یافت
  • ممنوعیت اکران انیمیشن «غول برفی»
  • کاهش غلظت آلاینده‌های هوای تهران طی ساعات پایانی امروز
  • مراسم روز ملی صادرات به خواست دولت لغو شد
  • پیگیری و رصد میزان گوگرد سوخت تهران در کمیته محیط زیست شورا
  • «جیسون گرینبلات» به زودی از سِمَت خود کنار می‌رود
  • بهانه واهی استرالیا برای لغو سفر دانشگاهیان به ایران
  • Ad