جدیدترین اخبار
23 شهریور 1398 ساعت 09:53 اجتماعی کد خبر :608149

به روز رسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک با آمارهای قدیمی

یک کارشناس حوزه ترافیک، گفت: داده‌های مورد استفاده دربه روز رسانی اجرای مدل حمل و نقل، مربوط به سال ۹۳ است که در دقت پیش‌بینی سفر در مدل نهایی، تاثیر منفی به سزایی دارد.

محمد علی کرونی،  با اشار به ناکارآمدی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در حوزه مطالعات و اجرا گفت: در غالب شهرهای جهان به منظور تعیین راهبردهای کلان توسعه شهری، تهیه و ارائه طرح‌های جامع حمل و نقل در اولویت سیاست گذاری بلند مدت و کوتاه مدت قرار دارد.

وی ادامه داد : اولین بار برنامه جامع حمل و نقل تهران توسط یک شرکت فرانسوی و با افق بیست ساله در سال ۱۳۵۰ کلید خورد که نتایج آن در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل شهری همچون طراحی شبکه‌خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، شبکه خطوط مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره ارائه شد. پس از انقلاب، نخستین طرح جامع تهران در سال ۱۳۷۳ ارائه و مقرر شد در دوره‌های ده ساله بر مبنای آمارگیری‌های گسترده مبدا-مقصد سفرهای شهروندان تهرانی به روز رسانی شد.

کرونی افزود: آخرین بار در سال ۱۳۹۳ با تکرار فرآیندهای آمارگیری و اصلاح و بهبود برخی روش‌ها، آمارهای گسترده مبدا-مقصد گردآوری شد. اما متاسفانه استفاده از داده‌ها و اطلاعات برداشت شده، به دلیل تغییرات مدیریتی و ساختاری در همان مرحله متوقف ماند و منجر به، به‌روزرسانی جامع مدل برآورد تقاضای سفر شهری تهران نشد.

وی با بیان این که پس از آغاز به کار دوره جدید مدیریت شهری در شهرداری تهران، تکمیل فرآیند به‌روزرسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران بر مبنای آمارگیری گسترده سال ۱۳۹۳، توسط معاونت مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیگیری شد گفت: این روند پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات با پژوهشکده حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی شریف، نهایتاً با عقد قرارداد با موسسه عالی آموزش و پژوهش ادامه یافت.

به گفته کرونی، با وجود اینکه پرداخت مدل حمل‌ونقل تهران به عنوان بخش مرکزی و پیش‌نیاز طرح جامع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همچنین زمان در نظر گرفته شده از سوی شورای شهر برای ارائه نتایج طرح جامع حمل و نقل تهران ابتدای سال ۹۹ است، متاسفانه ناکارآمدی مدیریتی و عدم هماهنگی در معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران در پیگیری و هدایت فرآیند مطالعات طرح جامع مشهود است و با وجود گذشت بیش از یکسال از آغاز مطالعات، نتایج به روزرسانی اجزای مدل حمل و نقل مشخص نشده است. همچنین داده‌های مورد استفاده، مربوط به سال ۱۳۹۳ بوده و با توجه به وجود تغییرات سریع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تکنولوژیک، آمار مرتبا در حال تغییر بوده و این امر در دقت پیش‌بینی سفر در مدل نهایی، تاثیر به سزایی خواهد داشت. این در حالیست که در بسیاری از مطالعات حمل‌ونقل شهری کلان شهرهای پیشرفته دنیا، از آمار مبدا-مقصد داده‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. البته ضعف معاونت حمل و نقل منحصر به حوزه مطالعات نبوده و در حوزه اجرا منجمله مترو، تاکسیرانی و …نیز کاستی ها روز به روز مشهودتر می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با تغییر رویکرد در زمینه هدایت مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران در معاونت حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شاهد نتایج دقیق، تخصصی و قابل اتکا برای مهمترین طرح جامع در حوزه ترافیک شهری تهران باشیم.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • هشدار سخنگوی نخست وزیر انگلیس درباره احتمال برگزیت بدون توافق
  • دیدار فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه با ظریف
  • مشکلات محیط زیستی ری قابل برابری با یک استان کشور است
  • پاکسازی ۱۲۷ هکتار از ارضی پایانه مرزی مهران از زباله
  • اتصال خروجی حوضچه های باغ پرندگان به شبکه فاضلاب شهری
  • رایزنی عادل الجبیر با وزیر خارجه فرانسه درباره خطر ادعایی ایران
  • اهمیت توجه به استارتاپ‌ها در توسعه حمل و نقل دریایی
  • آمریکا برخی نظامیانش را در اطراف چاه‌های نفت سوریه باقی می‌گذارد
  • وزیر دفاع آمریکا: رفتار ایران شرورانه است
  • جهانگیری: لوایح FATF در جلسه سران سه قوه تصویب شده و مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته
  • چرا عارف باید کاندیدای انتخابات مجلس شود؟
  • دستور مهم رییسی؛ مرزبندی بین جرم سیاسی و امنیتی
  • سخنگوی قوه قضائیه: در خصوص اقدامات خرابکارانه لردگان، افراد خاصی اکنون در بازداشت هستند که از آشنایان حکومت پهلوی اند
  • مدیر فیسبوک: جلوی مداخله ایران و روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را می‌گیریم
  • ١٠ هزار تاکسی جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود
  • «نواز شریف» باز هم راهی بیمارستان شد
  • برج میلاد در حمایت از بیماران هپاتیتی سبز می‌شود
  • ترامپ: اوباما ۱۱ بار تماس گرفت اما کیم جونگ اون جوابش را نداد
  • روحانی: اخذ مالیات باید همراه با شفافیت باشد
  • حمله وزیر صمت به رییس کل بانک مرکزی: باید ثابت کند خودروسازان فشل هستند!
  • کاربری میدان حسن آباد فرهنگی می‌شود
  • تورم در بهار امسال ۳۷.۶درصد
  • افزایش قیمت یورو کاهش وپوند بانکی
  • قیمت اونس جهانی بدون تغییر ماند
  • خصوصی سازی صنعت خودرو راه پیشرفت همزمان با دنیا است
  • نارضایتی اردوغان از مخالفت ایران با حضور نظامی ترکیه در سوریه
  • بشار اسد: «اردوغان» یک دزد است
  • آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور
  • ایران اولین نایب اجلاس دستگاه‌های مقابله کننده با مواد مخدر آسیا و اقیانوسیه شد
  • بخشنامه وزارت کشور درباره برچسب‌های تبلیغاتی مزاحم
  • Ad