جدیدترین اخبار
23 شهریور 1398 ساعت 09:53 اجتماعی کد خبر :608149

به روز رسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک با آمارهای قدیمی

یک کارشناس حوزه ترافیک، گفت: داده‌های مورد استفاده دربه روز رسانی اجرای مدل حمل و نقل، مربوط به سال ۹۳ است که در دقت پیش‌بینی سفر در مدل نهایی، تاثیر منفی به سزایی دارد.

محمد علی کرونی،  با اشار به ناکارآمدی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در حوزه مطالعات و اجرا گفت: در غالب شهرهای جهان به منظور تعیین راهبردهای کلان توسعه شهری، تهیه و ارائه طرح‌های جامع حمل و نقل در اولویت سیاست گذاری بلند مدت و کوتاه مدت قرار دارد.

وی ادامه داد : اولین بار برنامه جامع حمل و نقل تهران توسط یک شرکت فرانسوی و با افق بیست ساله در سال ۱۳۵۰ کلید خورد که نتایج آن در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل شهری همچون طراحی شبکه‌خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، شبکه خطوط مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره ارائه شد. پس از انقلاب، نخستین طرح جامع تهران در سال ۱۳۷۳ ارائه و مقرر شد در دوره‌های ده ساله بر مبنای آمارگیری‌های گسترده مبدا-مقصد سفرهای شهروندان تهرانی به روز رسانی شد.

کرونی افزود: آخرین بار در سال ۱۳۹۳ با تکرار فرآیندهای آمارگیری و اصلاح و بهبود برخی روش‌ها، آمارهای گسترده مبدا-مقصد گردآوری شد. اما متاسفانه استفاده از داده‌ها و اطلاعات برداشت شده، به دلیل تغییرات مدیریتی و ساختاری در همان مرحله متوقف ماند و منجر به، به‌روزرسانی جامع مدل برآورد تقاضای سفر شهری تهران نشد.

وی با بیان این که پس از آغاز به کار دوره جدید مدیریت شهری در شهرداری تهران، تکمیل فرآیند به‌روزرسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران بر مبنای آمارگیری گسترده سال ۱۳۹۳، توسط معاونت مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیگیری شد گفت: این روند پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات با پژوهشکده حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی شریف، نهایتاً با عقد قرارداد با موسسه عالی آموزش و پژوهش ادامه یافت.

به گفته کرونی، با وجود اینکه پرداخت مدل حمل‌ونقل تهران به عنوان بخش مرکزی و پیش‌نیاز طرح جامع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همچنین زمان در نظر گرفته شده از سوی شورای شهر برای ارائه نتایج طرح جامع حمل و نقل تهران ابتدای سال ۹۹ است، متاسفانه ناکارآمدی مدیریتی و عدم هماهنگی در معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران در پیگیری و هدایت فرآیند مطالعات طرح جامع مشهود است و با وجود گذشت بیش از یکسال از آغاز مطالعات، نتایج به روزرسانی اجزای مدل حمل و نقل مشخص نشده است. همچنین داده‌های مورد استفاده، مربوط به سال ۱۳۹۳ بوده و با توجه به وجود تغییرات سریع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تکنولوژیک، آمار مرتبا در حال تغییر بوده و این امر در دقت پیش‌بینی سفر در مدل نهایی، تاثیر به سزایی خواهد داشت. این در حالیست که در بسیاری از مطالعات حمل‌ونقل شهری کلان شهرهای پیشرفته دنیا، از آمار مبدا-مقصد داده‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. البته ضعف معاونت حمل و نقل منحصر به حوزه مطالعات نبوده و در حوزه اجرا منجمله مترو، تاکسیرانی و …نیز کاستی ها روز به روز مشهودتر می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با تغییر رویکرد در زمینه هدایت مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران در معاونت حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شاهد نتایج دقیق، تخصصی و قابل اتکا برای مهمترین طرح جامع در حوزه ترافیک شهری تهران باشیم.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • شکایت ایران از شبکه های معاند فارسی زبان
  • رفع فیلتر فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام در عراق
  • در نتیجه سهمیه بندی بنزین، طبقات بالا و ثروتمندان هیچگونه ضعفی احساس نمی کنند
  • تاکید دوباره مسکو: اطلاعات موثقی درباره کشته شدن البغدادی نداریم
  • ترامپ با امضای یک لایحه موقتا دولت آمریکا را از تعطیلی نجات داد
  • کاهش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی
  • رشد 7.9 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی
  • اعلام جزییات تامین نیاز بنزینی قایق‌های صیادی؛ بزودی
  • ترافیک پرحجم و روان در آزادراه تهران_کرج
  • متقاضیان گازسوز کردن خودروها بخوانند
  • مهناز افشار داورِ استعدادیابی در شبکه‌ماهواره‌ای شد
  • ماجرای حمله آشوب‌گران به انبار ذخایر استراتژیک غله
  • 25 درصد یارانه بنزین به ثروتمندان می‌رسد
  • آمریکا در بازار ارزهای مجازی از دیگر کشورها عقب مانده است
  • گانتز خواستار استعفای نتانیاهو از تمام پست‌های وزارت شد
  • وزیر دفاع ترکیه: سامانه‌های اس-400 فعال می‌شوند
  • طرح ملی نیاز به پیوست رسانه‌ای دارد
  • مرجعیت عراق خواستار تسریع در پاسخگویی به مطالبات مردم شد
  • سرانجام سه پرونده مهم خصوصی‌سازی
  • شیر رایگان از فردا در مدارس توزیع می‌شود
  • اولین مرحله اعتبار سوخت تاکسی‌های اینترنتی تا ۴ آذر واریز می‌شود
  • اعلام جاده‌های برفی و بارانی‌ کشور
  • ذخیره سهمیه سوخت آبان ماه خودروها تا شش ماه قابل استفاده است
  • تعطیلی آژانس‌های فروش بلیت با قطع اینترنت
  • دادگستری خراسان‌جنوبی: ۲۹ لیدر تجمعات اعتراضی دستگیر شدند
  • سودان حضور نیروهای نظامی ما در لیبی برای کمک به خلیفه حفتر کذب است
  • مصوبه دومای روسیه: خبرنگاران رسانه‌های خارجی مخالف از این پس «عوامل خارجی» قلمداد می‌شوند
  • ماجرای نامه شورای شهری‌ها به رئیس جمهور
  • فوربس: جلسه استماع شهود استیضاح ترامپ ۱۱.۵ میلیون بیننده داشت
  • پلیس: «پرتاب ترقه به درب اماکن نظامی در بندرعباس» صحت ندارد