پادشاهی بریتانیا چقدر خرجِ ساخت فیلم و سریال می‌کند؟

    کد خبر :60559

دولت بریتانیا به خاطر حمایت از ساخت فیلم‌های بزرگ در این کشور، دست به یک اقدام تشویقی هزینه بر کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، طبق آماری که اخیرا منتشر شده، دولت بریتانیا سال گذشته 600 میلیون پوند صرف کاهش مالیات پروژه های عظیم سینمایی و تلویزیونی کرده است. این پرداخت در چارچوب 751 میلیون پوندی بوده که خزانه داری به عنوان کاهش مالیات برای فیلم ها، سریال ها، بازی ها، انیمیشن ها و برنامه‌های کودک و نمایش های تئاتری که موفق به پاس کردن «آزمایش فرهنگی» می شوند در نظر گرفته است. اگرچه محتوای دقیق این آزمایش مشخص نیست اما به صورت کلی در این تست محتوای فرهنگی، میزانی که از فیلم در بریتانیا فیلمبرداری شده و البته سهم حضور بازیگران و عوامل بریتانیایی یا اروپایی در نظر گرفته می شود.

آمار دولتی نشان می دهد، این عدد از 564 میلیون دلاری که در سال 2015 پرداخت شده بود، حدود یک سوم بیشتر است. این طرح همین طور به ادعای دولت بریتانیا باعث عدم مهاجرت نخبگان هنری و فرهنگی این کشور به مکان های ارزان تر در اروپای شرقی شده و از این حیث بسیار موفق عمل کرده است. از سوی دیگر شرکت هایی مانند نتفلیکس و آمازون هم به کار در بریتانیا ترغیب شده اند. به طوری که سریال 100 میلیون پوندی «تاج» با همین کمک های مالیاتی ساخته شد.

سال گذشته 175 فیلم متقاضی دریافت کمک های مالیاتی دولت بریتانیا بودند که خزانه داری تا مبلغ 415 میلیون پوند به آنها کمک کرد. سال 2015 این عدد 319 میلیون پوند بود. کمک مالیاتی برای سریال های تلویزیونی برای هر اپیزود به 1 میلیون پوند و بیشتر رسید که مجموعا کمک های دولتی در سال گذشته در این حوزه را به عدد 163 میلیون پوند می رساند. یعنی 59 میلیون پوند بیش از سال 2015. در حوزه انیمیشن، مالیات ها از 61.8 میلیون پوند به 49.3 میلیون کاهش پیدا کرده. در میان نمایش های صحنه ای و به 1570 اثر سال گذشته مجموعا 46 میلیون پوند پرداخت شده است. یعنی سه برابر نسبت به سال 2015.

صنعت سرگرمی بریتانیا در همه بخش ها سالانه 2 میلیون شغل ایجاد می کند که این کمک ها باعث تضمین ادامه حیات شرکت های این حوزه می شود. مل استراید مسئول خزانه داری بریتانیا با اعلام این آمار می گوید: «از کارگردان ها تا طراحان بازی های کامپیوتری، رهبران خلاقیت بریتانیا باعث سرافرازی فرهنگ و نوآوری این کشور در داخل و خارج از مرزها می شوند.» همه این ها هزینه های بریتانیا در حوزه فرهنگ را منطقی و قابل فهم می کند. هزینه هایی که البته توقعاتی از سینماگران و هنرمندان را هم به وجود می آورد. دخالت دولت در فرهنگ و ساخت آثار حکومتی در بریتانیا اما اصلا باعث اعتراضات نشده است. نه کسی علیه دخالت دولت در فرهنگ بیانیه منتشر کرده و نه هنرمندی به خاطر دریافت کمک های دولتی و ساخت فیلم حکومتی، درباری لقب گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید