تدوین نحوه استقرار و فعالیت پلیس امنیت اقتصادی در گمرک

    کد خبر :605325

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا از تدوین شیوه نامه و دستورالعمل اجرایی نحوه استقرار و فعالیت پلیس امنیت اقتصادی ناجا در گمرکات و مبادی ورود و خروج کالا خبر داد.

سردار محمد رضا مقیمی از تدوین شیوه‌نامه نحوه استقرار و فعالیت پلیس امنیت اقتصادی ناجا در گمرکات و استقرار پلیس در مبادی ورود و خروج کالا خبر داد و اظهار کرد: روز گذشته نشستی با حضور بنده به عنوان رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، علی مؤیدی خرم‎آبادی، -رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز-، عبداله هندیانی، -معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز-، مهدی میراشرفی، -رئیس گمرک ایران-، آدم نژاد، -معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی-، محمد راستاد، -مدیرعامل سازمان بنادر-، منوچهر سلمان زاده، -معاون امور راه و راهداری- و… برگزار و این شیوه نامه تدوین و ابلاغ شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا افزود: در این شیوه نامه، ساز وکار اختیارات پلیس مطابق قانون تعریف و چگونگی استقرار در گمرکات نیز مشخص شده است تا ان شاء الله پیرو تاکیدات و انتظارات مقام معظم رهبری بر مبارزه جدی با قاچاق، بتوانیم با همکاری بین بخشی اقدامات مثمرثمری انجام دهیم.

استقرار پلیس در مبادی ورود و خروج کالا

گفتنی است دکتر” علی مویدی -رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز- نیز در نشست هماهنگی و ابلاغ این شیوه نامه اظهار کرد: با هماهنگی بین نیروی انتظامی، گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی، راهداری و وزارت کشور پس از این برای از بین بردن ظن قاچاق و کنترل کمتر کالاهای در حال ترانزیت و یا انتقال در جاده ها، پلیس امنیت اقتصادی در مبادی ورودی وخروجی کالا مستقر خواهد شد.

وی افزود: این همکاری ایجاد شده نشان از این است که دستگاه های نظارتی در کنار دیگر دستگاه های اقتصادی و تجاری کشور به جای ترجیح منافع دستگاه خود به منافع ملی فکر می کنند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در حال حاضر که کشور در برابر استکبار جهانی در حال مقابله است این گونه همکاری ها می تواند با افزایش ریسک برای قاچاقچیان، پدیده قاچاق را به حداقل برساند تا جلوی سوء استفاده سودجویان گرفته شود.

همچنین عبداله هندیانی -معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز- نیز گفت: فرایند استقرار نیروی انتظامی در مرزهای کشور فرایندی برای مبارزه با قاچاقچیان از مبادی ورودی وخروجی تا سطح عرضه کالا است و هدف از این استقرار کاهش آسیب پذیری و پیشگیری از قاچاق سازمان یافته و افزایش ریسک قاچاق برای قاچاقچیان است.

وی با اشاره به تدوین شیوه نامه اجرای دستورالعمل نحوه استقرار و فعالیت پلیس امنیت اقتصادی ناجا در مبادی رسمی ورود و خروج کالا گفت: روند تدوین این شیوه نامه در بیش از ۱۵ جلسه مدیریتی و صرف ساعت ها وقت انجام شده و قرار است؛ استقرار ناجا در مبادی رسمی ورود و خروج کالا در مرحله اول در ۱۳ مرز زمینی، دریایی و هوایی انجام شود. مرحله دوم این استقرار، استقرار سیستمی ناجا و دسترسی پلیس امنیت اقتصادی به سامانه های جامع امور گمرکی، پنجره واحد و تمامی سامانه هایی است که در امر ورود و خروج کالا فعالیت می کنند تا با نظارت سیستمی و حضور فیزیکی امکان عبورکالای قاچاق از این مبادی را به حداقل برسانند.

لزوم همکاری بین دستگاهی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز

سردار محمدرضا مقیمی -رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا- نیز در این نشست با تشکر از دستگاه‌های همراه برای تدوین شیوه نامه اجرای دستورالعمل نحوه استقرار و فعالیت پلیس امنیت اقتصادی ناجا در مبادی رسمی ورود و خروج کالا و همکاری آن ها گفت: در سال های گذشته همه این دستگاه ها اقدامات بسیاری برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت انفرادی انجام داده اند و تمامی این کارها قطعاً قابل تقدیر است اما همکاری امروز برگ زرینی در هماهنگی دستگاه ها به حساب می آید.

وی افزود:​ ما با اجرای طرح های مشترک امید داریم که در آینده فعالیت های بیشتری بین دستگاه ها به وجود بیایید چرا که تاکنون قاچاقچیان از شکاف بین دستگاه ها برای دستیابی به اهدافشان استفاده می کردند.

همچنین مهدی میراشرفی -رئیس گمرک ایران-، در این نشست اظهار کرد: این استقرار در وهله اول دستور رئیس جمهوری بود تا با حضور پلیس در مبادی ورودی و خروجی کشور بتوانیم محیطی امن برای تجارت تجار ایجاد کنیم.

وی افزود: براساس آمار هر یک روز معطلی کالا درگمرک برابر با یک درصد قیمت تمام شده کالا برای بازرگانان هزینه دارد و دردنیا برای جلوگیری از این ضرر و زیان اقدامات بسیاری انجام شده، به همین دلیل با یکپارچه کردن سامانه های جامع تجارت تلاش می کنیم هزینه های تحمیلی به بازرگانان را به حداقل برسانیم.

میر اشرفی داد: این همکاری ها باعث سهولت تجارت رسمی می شود که این سهولت خود به خود عرصه را برای تجارت غیر رسمی تنگ خواهد کرد.

گفتنی است آدم نژاد -معاون حمل و نقل وزیر راه و شهر سازی- نیز با ابراز خرسندی از همکاری دستگاه ها با یکدیگر عنوان کرد: با تبادل اطلاعات با یکدیگر می توانیم متوجه شویم که باید به کجا شک کنیم و به کجا مشکوک نباشیم.

وی افزود: حوزه ترانزیت به علت موقعیت جعرافیایی خاص کشور ما حوزه ای بسیار مهم و درآمدزا است؛ امیدواریم با استقرار پلیس امنیت اقتصادی و همکاری سامانه های مختلف دستگاه های حاضر در این جلسه بتوانیم فعالیت قاچاقچیان را هر چه بیشتر مشکل کنیم.

بر اساس گزارش سایت پلیس همچنین محمد راستاد -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی– نیز با اشاره به افزایش سرعت ورود وخروج کالا با همکاری دستگاه های حاضر در نشست اظهار کرد: با توجه به دید کارشناسی و تفاهمی که بین دستگاه های حاضر وجود دارد امید است که این ساز وکار ضمن ایجاد سرعت ترخیص کالا بهره وری حمل و نقل را هم به حداکثر برساند.

به گزارش سایت پلیس، منوچهر سلمان زاده -معاون امور راه و راهداری- نیز گفت: سابقه نگاه سیستمی به تجارت در دنیا نشان می دهد که این حوزه با این گونه نظارت های بی واسطه می تواند بیش از گذشته ثمربخش باشد و برخورد با متخلفان قطعاً​ امکان فعالیت بیشتری برای کسانی که خواهان تجارت سالم هستند، ایجاد می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید