چرایی واکنش پزشکان به سامانه امور مالیاتی/رصد پزشکان پردرآمد

    کد خبر :605078

مهلت جامعه پزشکی برای اتصال کارتخوان مطب ها به سامانه امور مالیاتی، به پایان رسیده اما هنوز ظرفیت ثبت نام پزشکان تکمیل نشده است.

موضوع کارت خوان و پرداخت مالیات، دو بحث چالش ساز ماه‌های اخیر جامعه پزشکی کشور است که باعث شده اغلب رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی، این مباحث را مدام در لابه لای اخبار خود قرار دهند. اما سوالی که هنوز پاسخ شفاف و روشنی برای آن یافت نشده است، اینکه چرا به رغم پایان مهلت جامعه پزشکی برای اتصال به سامانه امور مالیاتی، هنوز ۵۰ درصد این ظرفیت تکمیل نشده است.

حسین کرمانپور مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که تا کنون بیش از ۵۰ درصد پزشکان برای ثبت کارتخوان خود وارد سامانه مالیاتی شده‌اند، گفت: بسیاری از پزشکان به رغم ورود به سامانه مالیاتی کشور موفق به ثبت شماره سریال ۱۶ رقمی مورد نظر این سازمان برای ثبت دستگاه کارتخوان نشده اند که دلیل اصلی این امر آماده نبودن یکی دو شرکت برای ورود سریال نامبر سخت افزاری است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی در مقام برخورد با پزشکانی که اقدام به ثبت کارت نکرده اند نیست، افزود: قانون برای برخورد با این پزشکان راهکارهای مناسب را ارائه کرده و ما نیز در کنار قانون به تشویق پزشکان برای ورود به این سامانه هستیم.

این در حالی است که سازمان امور مالیاتی، در چند نوبت زمان ثبت نام را برای جامعه پزشکی کشور تمدید کرده بود و به نظر می‌رسد فرصت‌ها در حال از دست رفتن است.

علی رستم پور مدیرکل تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی، با عنوان این مطلب که از اول مهر ۹۸ تمامی درمانگاه‌ها و مطب پزشکان باید دو نشان آرم مالیاتی و بارکد را روی قبض پرداختی داشته باشد، اظهار داشت: به درخواست سازمان نظام پزشکی، استفاده از کارتخوان متصل به سازمان امور مالیاتی در مطب پزشکان، از ابتدای مهر ۹۸ اعمال و محاسبه می‌شود.

وی افزود: آنچه باعث تغییر زمان ثبت کارتخوان در مطب شد صرفاً آموزش استفاده از کارتخوان نبود بلکه ابهامات فنی و زیر ساختی برای اتصال به نظام مالیاتی باعث این تغییر زمان الزام شد.

رستم پور با بیان اینکه پزشکان تخصص خاص خود را دارند و انتظار داشتن اطلاعات مالی و حسابرسی نیست، افزود: پیش از این برخی از مطب پزشکان از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کردند اما شرایط اتصال اطلاعات حساب بانکی آنها به عنوان پایانه فروشگاهی به نظام مالیاتی آماده به کار نبود.

وی گفت: باید حافظه مالیاتی روی سرورهای شرکت‌های ارائه خدمات پرداخت یا «پی اس پی» نصب شود تا اطلاعات مالی مطب بدون دخل و تصرف در سازمان امور مالیاتی ذخیره شود.

به گزارش مهر ،رستم‌پور با بیان اینکه از ۱۲ شرکت ارائه خدمات پرداخت دعوت شده، ۱۰ شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: به کمک این شرکت‌ها و بانک مرکزی همه کارتخوان های پزشکان قابل ثبت خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه از اول مهر ۹۸ تمامی درمانگاه‌ها و مطب پزشکان باید دو نشان آرم مالیاتی و بارکد را روی قبض پرداختی داشته باشد، گفت: کارتخوان‌های خاص با بارکدهای مخصوص نام پزشک، محل و زمان درمان، مبلغ صورت حساب و…، را ارائه می‌کند تا جای هیچ گونه شبهه‌ای درباره عملکرد آنها وجود نداشته باشد.

با توجه به اینکه وزیر بهداشت تاکید دارد که فرار مالیاتی پزشکان در بخش دولتی اتفاق نمی افتد و بیشتر جامعه پزشکی نیز در این بخش مشغول خدمت هستند، به نظر می رسد پزشکان صاحب مطب نباید نگرانی از بابت سیستم امور مالیاتی داشته باشند. مگر اینکه میزان درآمدها به گونه ای باشد که موجبات نگرانی معدودی از پزشکان را فراهم کرده است. آن طور که عنوان می شود، تنها 5 درصد پزشکان هستند که درآمدهای کلان دارند و سازمان امور مالیاتی باید به دنبال رصد این پزشکان باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید