معاون سابق آموزش متوسطه:

بی توجهی به هرم جمعیتی به بیکاری می انجامد

    کد خبر :604256

معاون سابق آموزش متوسطه گفت: آموزش و پرورش، وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای به نوعی سامان دهنده هرم اشتغال هستند. بیکاری فارغ التحصیلان ناشی از عدم توجه به هرم جمعیتی است.

علی زرافشان معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع آموزش های مهارتی روی آنتن رفت، با بیان اینکه آموزش مهارت از مسائل جدی همه کشورهاست گفت‌: مسابقات ملی مهارت نشان دهنده عزم جهانی برای توجه به موضوع مهارت است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی کشورها که در گروی آموزش های مهارتی است، گفت‌: آموزش و پرورش، وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای به نوعی سامان دهنده هرم اشتغال هستند. بیکاری فارغ التحصیلان ناشی از عدم توجه به هرم جمعیتی است.

وی افزود: از دو منظر می‌توان به مسابقات مهارت نگریست. نخست نفس و ماهیت خود مسابقه به سبب ارتقا، اصلاح و شناسایی استعدادهای برتر است. منظر دوم، دستاوردها، پیامدها و تاثیر این مسابقات بر آموزش مهارت در کشورهای شرکت کننده است. این مسابقات جهت گیری های مشخصی برای کشورها دارند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه و تاکید آن برای رسیدن آموزش و پرورش به آمار ۵۰ درصدی ثبت نام و تحصیل در دوره فنی و حرفه ای در دوره متوسطه گفت: این آمار اکنون حدود ۳۶ درصد است. یک اشکال کار هم این است که دستگاههای ذی ربط در حوزه مهارت، انسجام، سیاست گذاری و هماهنگی شان کامل نیست. البته یکی دو اتفاق خوب رخ داده که شکل گیری نظام جامع مهارت از آن جمله است.

وی با بیان اینکه آمادگی بچه ها در آموزش و پرورش و شرکت شان در مسابقات جهانی مستلزم برگزاری مسابقات ملی و شناسایی افراد برتر است گفت: هرساله چهارنوع المپیاد علمی، عملی و جشنواره هایی در شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

به گزارش مهر، وی در توضیحی درباره عدم اعزام کارشناسان و مدیران حوزه آموزش مهارتی به مسابقات جهانی نیز گفت: برای سفرهای خارجی مکانیزمی وجود دارد و یک کارگروهی تشخیص می دهند چه کسی برود و برایشان پذیرفته نیست که دستاورد حضور دو مدیر در مسابقه جهانی مهارت چیست، امسال هیچ کدام از مدیران نتوانستند بروند، حالا تصور کنید ۶۳ کارشناس قرار باشند به مسابقات اعزام شوند.

زرافشان به مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱ گفت: نیاز به هم افزایی در بخش آموزش های مهارتی هستیم. خوشبختانه برای مسابقات ۲۰۲۱ کارگروهی شکل گرفته و چهار دستگاه متولی عضو آن هستند که باید کار را از حالا شروع کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید