حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی: نباید از اروپایی‌ها درخواست ایثار داشته باشیم

  • سیاسی
  • جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۴:۲۰
    کد خبر :604066

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اعتقاد بر اینکه در گفتمان سیاست خارجی‌مان باید از مقاومت استفاده کنیم، بر ضرورت دفاع از جایگاه وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد و در رابطه با مذاکراتی که در جریان توافق برجام صورت گرفت گفت: در جمهوری اسلامی کسی نمی‌تواند این حرف را بزند و بگوید یک عده‌ای این کار را کردند یا آن یکی این کار را کرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که از آنجایی که می‌دانیم برجام با نظر مقام معظم رهبری، تایید مجلس و شورای نگهبان صورت گرفت، اما چرا عده‌ای در شرایط فعلی و شاید ناظر به انتخابات پیش‌رو دیپلماسی دولت روحانی را به باد انتقاد می‌گیرند؟، گفت: البته آن قسمت اول بحث شما را خیلی قبول ندارم که گفتید برجام چیزی بوده که مورد تایید رهبری و همه قرار گرفته است. رهبری خودشان بارها فرموده‌اند که من مطالبی را گفتم که اجرا نکردند و انجام ندادند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: در این رابطه می‌خواهم آنچه قلب خودم می‌گوید و استدلال دارم را بگویم. نشان دادیم که مقاومت جواب می‌دهد، یعنی واقعا مقاومت جواب داد. من هم اعتقادم این است که دولت باید از مقاومت استفاده کند.

این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما یک حرف بیشتر با دنیا نداریم، همه چیزهایی هم که اروپایی‌ها می‌گویند را نمی‌خواهیم، برای خودشان. یک خواسته، نفت‌مان را ببریم بفروشیم پولش را بیاوریم، همین، بقیه‌اش برای خود اروپایی‌ها.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: ما از اروپایی‌ها نباید درخواست ایثار داشته باشیم و کاری هم که اروپایی‌ها انجام می‌دهند از نظر من کاملا برای منافع مردم‌شان انجام می‌دهند یعنی فکر می‌کنند برای مردم‌شان دارند کار می‌کنند، خوب و بد آن را من نمی‌دانم. این ما هستیم که از اروپایی که وزنش این است بیشتر از این درخواست داریم.

حاجی‌بابایی در پاسخ به این سوال که آیا نباید اینگونه باشد که برخی وزارتخانه‌های ما مثل وزارت دفاع مقاومت را پیش ببرند و برخی وزارتخانه‌ها همچون وزارت امور خارجه باید دیپلماسی و تعامل را پیش‌ ببرند؟، گفت: نه معنای دفاع و معنای مقاومت دفاع نظامی نیست. معنای مقاومت این است که باید کارخانجات را راه بیاندازیم و اقتصاد را پویا کنیم، معنایش این است که در گفتمان سیاسی‌مان با خارج از کشور باید از مقاومت استفاده کنیم و از موضع قدرت حرف بزنیم.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره این چیست که دستگاه دیپلماسی کشور با کشورهای اروپایی و آمریکایی تعامل داشته باشد؟، گفت: باید داشته باشد. اصلا کار دستگاه دیپلماسی همین است، باید تعامل داشته باشد. اما به هرحال آن‌ها همین وزیرخارجه ما را هم دهنش را زیپ بستند و گفتند حرف نزن و تحریمش کردند، معنایش این است که حضور پیدا نکن و حرف نزن.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: یعنی درباره وزیر خارجه‌مان هم گفته‌اند دیگر اجازه نداری بیایی و پشت میز بنشینی یعنی ما به کی می‌خواهیم اعتماد کنیم؟

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: آقای ظریف وزیر خارجه کشور ماست ممکن است صد نقد به او داشته باشیم اما وقتی وزیر خارجه ماست باید از جایگاهش دفاع کنیم، وقتی ایشان را در سطح بین‌الملل تحریم می‌کنند یعنی چه؟ مگر تا حالا برای وزیر خارجه‌ای چنین شده؟ مثل این است که زبان یک فرد را تحریم کنیم بعد بگوییم حرف بزن، وقتی زبان تحریم می‌شود چگونه باید حرف بزند در دنیا؟

وزیر آموزش و پرورش دولت دهم عنوان کرد: اعتقاد خودم را می‌گویم. من می‌گویم هیچ راهی با ترامپ نیست جز اینکه ما گام سوم را اجرایی کنیم.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که اگر ترامپ به برجام بازگردد با مذاکره ایران با او موافق هستید؟، گفت: مگر ما قبلا با آمریکا مذاکره نکردیم؟ مذاکره کردیم. آن‌ها تعهد خود را لغو کردند، قطعا اگر برگردند و بگویند اشتباه کردیم و به مرحله اول برگردند، مذاکرات بوده دیگر، مذاکرات را که ما لغو نکردیم، خودشان لغو کردند و پاره کردند و گفتند به دردمان نمی‌خورد. ایران که این کار را نکرده است.

حاجی‌بابایی با اشاره به منافع ملی ایران گفت: ما به هر طریق به دلیل منافع کشور به هر جمع‌بندی رسیدیم دیگر نباید به دنبال آن برویم، مذاکره کردن خوب یا بد کنار رفت. در جمهوری اسلامی کسی نمی‌تواند این حرف را بزند و بگوید یک عده‌ای این کار را کردند یا آن یکی این کار را کرد، خود دولت جمهوری اسلامی رفت و مذاکره کرد و خود ترامپ هم لغوش کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: ما هم الان یک سال است که داریم به اروپایی‌ها اعتماد می‌کنیم. اعتمادمان به اروپایی‌هایی هم هیچ چیز برایمان ندارد. چرا دائم اروپایی‌ها را محکوم می‌کنیم یکبار هم خودمان را محکوم کنیم ما چرا از اروپایی‌هایی که وزنشان ۷۰ کیلو است ۱۰۰ کیلو بار می‌خواهیم؟ خب نمی‌توانند این کار را انجام دهند ما هم بیخود این را از آن‌ها می‌خواهیم، وزنشان این نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید