ویژگی‌‌های افراد مبتلا به «فوبیا» چیست؟

    کد خبر :604040

روان‌پزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ترس‌ از حیوانات، حشرات، عوامل طبیعی مانند رعد و برق، ارتفاع، پل، فضای بسته مانند آسانسور و حمام از جمله ویژگی‌های افراد مبتلا به فوبیاست.

عاطفه قنبری روان‌پزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در باره بیماری «فوبیا»، اظهار داشت: فوبیا انواع مختلفی دارد؛ شایع‌ترین آن را فوبیا یا «ترس اختصاصی» می‌گوییم؛ مثلا ترس از حیوانات، حشرات، عوامل طبیعی مانند رعد و برق ، ارتفاع، پل، ترس از فضای بسته مانند اینکه از آسانسور و حمام ترس دارد همه اینها را فوبیای اختصاصی می‌گویند.

وی اضافه کرد: نوع دیگر از فوبیا وجود دارد که آن را «ترس اجتماعی» گویند و در حالتی اتفاق می‌افتد که فرد از اینکه در جمعی بخواهد عملکرد و اجرایی داشته باشد، نگران می‌شود. این حالت می‌تواند آنقدر خفیف باشد که فرد نتواند در یک جمع زیاد صحبت کند، یا می‌تواند آنقدر شدید باشد که حتی فرد در یک جمع دو نفره نیز نتواند حرف زده یا غذا بخورد و شدت آن متفاوت است.

این روان‌پزشک با اشاره به گروه‌های دیگر دچار فوبیا، خاطرنشان کرد: در دانشجویان وقتی می‌خواهند مطالب درسی خود را ارائه دهند، دچار استرس می‌شوند و علائم آن شامل تپش قلب، تعریق و لرزش دست است و فرد نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید