ستادی برای راهبری حفظ قرآن وجود ندارد

    کد خبر :60314

برنامه افق ظهر روز شنبه به مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن اختصاص داشت و از کارشناسانی جهت بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی کشور، همچنین ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی دعوت بعمل آمده بود.

به گزارش  خبرنگاران پویا، ویژه برنامه افق در روز شنبه 31 تیرماه با محوریت پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از شبکه رادیویی قرآن پخش شد. حجت‌الاسلام شاهسونی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مدیر موسسه قرآنی بیت‌الاحزان و همچنین محمدمهدی عزیززاده مدیر کل کمیسیون تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میهمان این برنامه بودند و به بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی کشور، همچنین ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح کشور پرداختند.

در فواصل این برنامه، آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم حافظ کل قرآن و عضو مجلس خبرگان رهبری نیز به روی خط ارتباطی این برنامه آمد و مطالبی را در این رابطه بیان کرد.

حجت‌الاسلام شاهسونی در ابتدای سخنانش به مطالبات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری مطالبات متعددی در موضوعات مختلف داشته‌اند امّا در رابطه با حفظ قرآن، مطالبات جدی‌تری مطرح کردند تا جایی که عدد و رقمی را نیز برای آن در نظر گرفتند.

حافظان قرآن حمایت نمی‌شوند/ درگیر مسائل پیش پا افتاده هستیم

وی به ویژ‌گی‌های حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: هزینه‌های زیادی برای مقابله با مشکلات و بزهکاری‌های اجتماعی صرف شده است در حالیکه اگر برای انس به قرآن هزینه‌هایی در نظر گرفته شود، یقیناً از بسیاری از بزهکاری‌ها جلوگیری می‌شود امّا وقتی به موضوع حفظ قرآن می رسیم، آن را از زمره هزینه‌های مصرفی می‌خوانند، به طور مثال در روستای قرآن‌آباد شهرستان استهبان که بیش از 60 حافظ کل قرآن دارد، هیچ جرم و شکایتی مشاهده نمی‌شود و اگر این فهم از قرآن در تمام کشور فراگیر شود، از میزان انبوه جنایات و مشکلات پیشگیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام شاهسونی قانون‌های حمایت از حافظان قرآن را از نکات ضروری در توسعه میزان حضور حافظان برشمرد و گفت: تمام قانون‌های حمایتی پیش از سال 90 و پیش از مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده و هیچ قانون حمایتی پس از مطالبه تصویب نشده است. خاطرم است وقتی بحث کسری خدمت سربازی حافظان خدمت معظم‌له مطرح شد، ایشان فرمودند: اگر طرحی در این زمینه باشد، مخالف نمی‌کنم. ایشان در جایی دیگر نیز فرموده بودند: اگر می‌خواهید دامنه‌ها رویش پیدا کنند، قلّه‌ها را تقویت و تشویق کنید.

وی در این رابطه افزود: ما تا کرامت اجتماعی حافظان و قاریان قرآن را مد نظر قرار ندهیم و جایگاه اجتماعی آنان را لحاظ نکنیم، حرکت خاصی در این زمینه ملاحظه نخواهیم کرد.هنوز در خصوص مسئله پیش افتاده‌ای همچون بیمه جامعه قرآنی درگیر هستیم.

مدیر موسسه قرآنی بیت‌الاحزان در راستای اجرای تسهیلات حمایتی از حافظان گفت: چه اشکالی دارد تا مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را برای حافظان قرآن در نظر بگیرد و آنان در اولویت استخدام قرار گیرند، البته نه اینکه حافظان بدون اولویت جذب شوند، بلکه به طور مثال در میان جذب معلمان آموزش و پرورش در رشته‌های مختلف، افرادی که حافظ قرآن هستند در اولویت قرار گیرند.

حجت‌الاسلام شاهسونی اظهار کرد: موسسه بیت‌الاحزان 1700 حافظ کل قرآن را از سال 80 تاکنون تربیت کرده است. فعالیت‌های قرآنی با فعالیا‌های عترتی همچون محرم قابل قیاس نیست چراکه فعالیت‌های قرآنی، روزانه و مستمر است.

مطالبات رهبری با این رویه تا 200 سال دیگر محقق نمی شود

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم مطالبات رهبر معظم انقلاب را به حق دانست و گفت: چنانچه قرآن و فرمایشات ائمه طاهرین(ع) را مرور کنیم، خواهید دید تنها راه مقابله با شبیخون‌های فرهنگی و هجمه‌های دشمنان اسلام، انس بیش از پیش با قرآن کریم است، امّا در خصوص جهت‌گیری و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، باید گفت که تلاش قابل توجهی در این راستا صورت گرفته است که به عنوان مثال می‌توان به فعالیت‌های برخی مراکز مردمی و نهادهای بخش حاکمیتی همچون اوقاف و دارالقرآن‌ها اشاره کرد.

وی افزود: آنچه تاکنون در این زمینه اتفاق افتاده به نسبت انتظار رهبر انقلاب، هیچ است. در این وضعیت باید نهادهای فرهنگی و تصمیم‌گیر همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و غیره فعال‌تر شوند. در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به دلیل بروکراسی ادارای بررسی موضوعات متوقف می‌ماند. باید به لحاظ ساختاری، تامین هزینه و نیروی انسانی و تربیت مربیان تجدید نظر صورت گیرد و اگر برای تحقق مطالبات رهبری به همین منوال پیش رویم، تا 200 سال آینده مطالبات محقق نخواهد شد.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین گفت: باید فعالیت‌های قرآنی به سمت فعالیت‌های مردمی سوق پیدا کند و همانند اقدامات خودجوش در ماه محرم به صورت مردمی هدایت شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید اجرای آن بر عهده بگیرند؟ گفت: افراد و نهادهای تصمیم‌گیر کشور، مسئولیت آن را برعهده گیرند. در عرصه مدرسه‌سازی اقدامات خوبی دنبال شد و تا حدودی معضل فضای آموزشی حل شد و باید برای فعالیت‌های قرانی نیز نقشه جامع طراحی شود؛ مراکز یکی پس از دیگری ساخته شود و تمام ظرفیت‌های مردمی برای اجرای هر چه سریع‌تر آن در نظر گرفته شود.

ستاد مرجعی برای راهبری حفظ قرآن وجود ندارد

در ادامه عزیززاده با بیان اینکه حفظ قرآن، جامع‌ترین بخش در آموزش‌های قرآنی است، اظهار کرد: حافظ در طول دوران حفظ، با قرآن مانوس می‌شود در حالیکه در دیگر رشته‌ها بدین شکل نیست. رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن تاکید داشتند امّا غیر از طرح‌هایی همچون طرح ملی حفظ و اقداماتی مشابه، موارد قابل ذکری برای تحقق مطالبات رهبری صورت نگرفته است و شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز چند سالی است که درگیر طرح جامع حفظ قرآن است.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ نهادی آمار قطعی در این خصوص ارائه نداده و آمارها به صورت تقریبی اعلام شده است، گفت: طرح اعطای مدرک به حافظان یازده سال است که اجرا می‌شود و تاکنون حدود 17 هزارو 962 حافظ کل قرآن متقاضی و داوطلب این آزمون بوده‌اند و فقط حدود 2هزار نفر مدرک این دوره را کسب کرده‌اند و چنانچه همان رقم متقاضیان حفظ کل را در نظر بگیریم تعداد مدعیان حفظ، حدود 18 هزار نفر خواهند بود که فاصله زیادی با میزان مطالبات رهبر انقلاب داریم.

مدیر کل کمیسیون تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اینکه چرا تاکنون به میزان قابل توجهی در این زمینه دست نیافته‌ایم؟ اظهار کرد: ستاد راهبری حفظ قرآن با مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با توسعه و تعمیم مطالبات رهبر معظم انقلاب راه اندازی شد و تعدادی از دستگاه‌ها و نهادها همچون آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و غیره اقداماتی را در این زمینه اجرایی کردند امّا چون ستاد مرجعی برای آن وجود نداشت، رشد قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشد.

عزیززاده پیشنهاد کرد: تا زمانیکه انس با قرآن به عنوان فرهنگ در میان جامعه گسترش نیابد و مردم متقاضی آن نباشند، این کار میسر نخواهد شد. باید تمام فرهنگ هنری رسانه‌ای کشور بسیج شوند. پدرها، مادرها و اساتید توجیح شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید