خودروهای هیبریدی و برقی به هشدار صوتی مجهز خواهند شد

  • خودرو
  • دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۵:۳۷
    کد خبر :601725

مقام‌های استرالیایی یک گام به معرفی قوانین جدید ایمنی نزدیک شده‌اند که باعث خواهد شد خودروهای تمام‌برقی و هیبریدی به انتشار هشدار صوتی در سرعت‌های پایین مجبور شوند.

مقام‌های استرالیا قصد دارند مقررات جدیدی وضع کنند که باعث می‌شود خودروهای الکتریکی و هیبریدی در سرعت‌های کم برای هشدار به عابران پیاده کم‌بینا و بی‌توجه به جاده، صدای هشدار دهند. در جلسه‌ی وزرای حمل‌ونقل ایالت‌های فدرال استرالیا در اوایل ماه جاری، پیشنهاد شد خودروهای تمام‌برقی و پیل سوختی هیدروژنی و هیبریدی سیستم هشدار صوتی نصب كنند و بیانیه‌ی اجرای مقررات در اوایل سال ۲۰۲۰ آماده شود. قانون اخیر در استرالیا به‌دنبال قوانینی وضع می‌شود که از این ماه در اروپا اجرایی خواهند شد و قرار است از ماه آینده در ایالات متحده‌ی آمریکا ارائه شود.

قوانین جدید می‌تواند برای اکثر خودروهای برقی بی‌صدا، مشکل جدی ایجاد کند. خودروهای هیبریدی مانند تویوتا پریوس که فروش بیشتری در مقایسه با خودروهای تمام‌برقی دارند، یکی از قربانیان این قانون جدید به‌شمار می‌روند. به‌گفته‌ی کمیسیون فدرال صنایع خودرو استرالیا، خودروهای تمام‌برقی و پلاگین هیبرید کمتر از ۰.۲۵ درصد کل خودروهای صفرکیلومتر فروخته‌شده در استرالیا را در سال جاری (کمتر از ۱,۶۰۰ دستگاه از آمار کل ۶۳۷ هزار و ۶۵۰ دستگاه) تشکیل می‌دهند.

تویوتا از زمان فروش اولین دستگاه پریوس در سال ۲۰۰۱ در استرالیا، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو هیبریدی در استرالیا فروخته است؛ اما با افزودن فناوری هیبریدی این شرکت به مدل‌های بیشتر، انتظار می‌رود این تعداد در آینده به‌شدت رشد کند. پیش‌بینی می‌شود تویوتا، تنها امسال بیش از ۲۰ هزار خودرو هیبریدی بفروشد که تقریبا دوبرابر آمار کلی ۱۱ هزار و ۵۹۰ دستگاه خودرو هیبریدی فروخته‌شده در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

در‌حالی‌که پریوس در ابتدا تنها محصول هیبریدی تویوتا بود، فناوری هیبریدی موجود در آن، اکنون در محبوب‌ترین مدل‌های خودروساز ژاپنی ازجمله تویوتا کرولا هاچ‌بک و سدان کمری و شاسی‌بلند RAV4 موجود است. سایر مدل‌ها قرار است در آینده به فناوری هیبریدی مجهز شوند.

خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای تمام‌برقی هم‌اکنون به‌دلیل تعداد زیادشان، تهدید بزرگی برای عابران کم‌بینا و بی‌توجه به جاده به‌شمار می‌روند. با‌این‌حال، خودروهای هیبریدی که قبلا فروخته شده‌اند و محصولاتی که قرار است در یکی‌دو سال آینده به بازار معرفی شوند، به تجهیزات هشدار صوتی مجهز نیستند و شاید یکپارچه‌سازی مناسب این فناوری با قوانین ازنظر فنی امکان‌پذیر نباشد.

شعبه‌ی استرالیا تویوتا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

در این برهه، هیچ برنامه‌ای برای معرفی سیستم هشدار صوتی روی خودروهای هیبریدی در بازار استرالیا وجود ندارد. با‌این‌حال، به دولت فدرال و مقام‌های ایالتی و سهام‌داران اصلی برای این کار اطمینان خواهیم داد خودروهای ما در آینده الزامات قانونی را برآورده سازند.

مطالعه‌ی مشترک مرکز تحقیقات حوادث دانشگاه موناش و مؤسسه‌ی ویژن استرالیا در سال ۲۰۱۸ نشان داد ۳۵ درصد از افراد نابینا و کم‌بینای بررسی‌شده با خودرو الکتریکی یا هیبریدی تصادف کرده‌اند یا نزدیک بوده تصادف کنند. خودروهای هیبریدی هم پیشرانه‌ی بنزینی و هم موتور الکتریکی دارند؛ اما اغلب هنگام حرکت با سرعت‌های کم مانند خروج از پارکینگ یا هنگام نزدیک‌شدن به چهارراه عابرپیاده از موتور برقی استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود صدای دیگری جز صدای لاستیک‌های آن‌ها شنیده نشود.

کریس ادواردز، مدیر پشتیبانی و روابط دولتی مؤسسه ویژن استرالیا، در این زمینه گفت:

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، خودروهای الکتریکی ۹۰ درصد از کل ناوگان وسایل نقلیه‌ی استرالیا را تشکیل دهند؛ چنین نتیجه‌ای برای همه‌ی عابران پیاده، به‌ویژه برای افراد نابینا یا کم‌بینا که بیشتر به حواس دیگر مانند شنوایی و لامسه تکیه می‌کنند، درخورتوجه است. به‌نظر نمی‌رسد این مشکل یک‌‌شبه حل شود؛ با‌این‌حال، خوشحالیم اقدامات مهمی درزمینه‌ی مسئله‌ی جدی ایمنی برای همه‌ی عابران پیاده و نه‌فقط افراد نابینا و کم‌بینا انجام می‌شود.

مقررات ایمنی جدید در اروپا و ایالات متحده سازندگان خودروهای برقی و هیبریدی را وادار می‌کند محصولاتشان هنگام حرکت با سرعت ۲۰ کیلومتربرساعت، هشدار صوتی منتشر کنند. هم‌اکنون، این هشدارها شبیه صدای وزوز هستند؛ اما صنعت خودروسازی در حال تلاش برای معرفی صداهای شخصی‌سازی شده است.

به همان روشی که طراحان خودرو الزام قانونی چراغ‌های روشنایی روز را برای اضافه‌کردن اثر بصری به‌منظور ایجاد تمایز میان مدل‌های تولیدی خود پذیرفته‌اند، مهندسان خودرو در حال آماده‌سازی صداهای منحصربه‌فرد هستند که مدل خاص خودرو آن‌ها را مشخص می‌کند. به‌دلیل طولانی‌بودن زمان تبدیل ایده از حالت مفهومی به واقعیت، تاکنون هیچ صدای اختصاصی‌ای روی خودرو برقی عرضه نشده است؛ اما کارشناسان می‌گویند این امر تا چند سال آینده آغاز خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید