حسین کیانی: زدودن درام جدی از صحنه، زنگ خطری برای تئاتر ایرانی است

    کد خبر :60129

نویسنده و کارگردان نمایش «روز عقیم» با بیان اینکه درام جدی در حال زدوده شدن از صحنه و کمرنگ شدن در نمایش است، تصریح کرد: این موضوع زنگ خطری برای تئاتر ایرانی، بومی و ملی است که باید گوش شنوایی برای بهبود شرایط وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین کیانی روز شنبه در نشست خبری نمایش «روز عقیم» که با حضور بازیگران آن در تماشاخانه باران برگزار شد، با بیان اینکه عده ای با اقتباس، کولاژ و بدون درام جدی سعی در به هیجان آوردن مخاطب داشته تا تماشاگران را به سالن نمایش بکشانند، خاطر نشان کرد: این نوع درام وصف حال زندگی ایرانی ها نیست و نمی تواند نماینده به حقی برای این فرهنگ باشد.
وی با بیان اینکه این نوع نمایش نمی تواند درون مایه های زندگی ایرانی را به عنوان شناسنامه ای برای ایرانیان باقی بگذارد، اظهار کرد: نمایشنامه ایرانی باید با صداقت همراه باشد و با نمایش کولاژ که چندین داستان را کنار هم می چیند، شاهد شناسنامه برای تئاتر نخواهیم بود.
کارگردان و نویسنده نمایش «بیداری خانه نسوان» با بیان اینکه تنها هنری که می تواند تاریخ نویسی را از ابتذال دور کند نگارش به سبک ایرانی است، افزود: نگارش ها در سطح ملی به نحو نامناسب و هولناکی به سمت ملودرام و شبه تاریخ نویسی در محتوا، گویش، پوشش و زبان می رود و در حال جعل تاریخ هستیم.
به گفته وی، مناسبات امروزی را برای فرار از سانسور و مشکلات پوششی در قالب تاریخ به مخاطب نشان می دهیم و تماشاگر بدون مطالعه دقیق تاریخ آن را باور می کند.
کیانی با بیان اینکه این نوع نگارش تاریخ انگاری محسوب می شود نه تاریخ نویسی تاکید کرد: اکنون تنها نوع نگارش برای تاریخ نویسی در نمایشنامه است و همواره تلاش می کنم نمایشنامه ای به دور از سرگرمی، ابتذال و جعل به رشته تحریر در آورم.
نویسنده و کارگردان نمایش «اهل قبور» افزود: در نمایشنامه «روز عقیم» تاریخ واقعی را به جای جعل آن به مخاطب عرضه می کنم و به بخشی از گذشته پرداخته ام که تاریخی چهل ساله از آن می گذرد.
کیانی با بیان اینکه این نام را پیش از این برای نمایشنامه دیگری در مورد زنان گورخوابی که در مراکز درمانی عقیم می شوند در نظر گرفته بودم، گفت: امروز این نام را به نمایشنامه ای با موضوع سه زن که به دلیل شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در رژیم گذشته ناچار به تن فروشی هستند، اختصاص دادم.
وی تاکید کرد: روز عقیم در قرآن با عنوان روز العقیم در سوره حج برای روز حساب آمده است که در آن دعا مستجاب نمی شود و فرصت توبه برای بشر تمام شده است.
به گفته کیانی، این روز بی برکت و بی خیر برای بشر است و این نام برای داستان نمایش بسیار مناسب بود و با معنای چند پهلوی خود، مخاطب را به تفکر وا می دارد.
نویسنده و کارگردان نمایش «مضحکه شبیه قتل» با بیان اینکه داستان نمایش «روز عقیم» جدای از دغدغه هایم نبوده، اظهار کرد: داستان این نمایش به زندگی سه زن پس از فرار از یکی از محل های بدنام می پردازد که پس از هجوم و تخریب عده ای به جایگاهی پناه می برند و اتفاقات عجیبی برای آنان روی می دهد.
وی گفت: به چگونگی شکل گیری تن فروشی به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در گذشته و حال پرداخته ام زیرا این موضوع قابل پنهان کردن نبوده و نمی توانیم با زور و اجرای حکم از آن جلوگیری کنیم و تا رسانه ها و هنرمندان به آن نپردازند ریشه یابی نخواهد شد.
کیانی با تاکید بر اینکه این موضوع ریشه های عمیقی دارد، افزود: در رژیم پیشین به صورت آشکار تن فروشی زنان در جامعه رخ می داد اما امروزه به صورت پنهان و زیر پوست شهر اتفاقات در جریان است.
وی با بیان اینکه تحقیقات و آمارها نشان می دهد نه تنها تن فروشی زنان کم نشده بلکه به صورت وحشت آوری افزایش یافته و مسئولان باید به آن رسیدگی کنند، تاکید کرد: نشان دادن زندگی این افراد با پرداختن به زندگی شخصی همین افراد می تواند به رفع مشکلات کمک کند.
این مدرس تئاتر با بیان اینکه نمایشنامه، فیلمنامه، تحقیقات و رمان هایی در این زمینه مربوط به پیش از دو دهه گذشته وجود دارد که از این منابع برای نمایشنامه «روز عقیم» استفاده کرده ام، تصریح کرد: در دو دهه اخیر به موضوع تن فروشی زنان پرداخته نشده و جای خالی آن به شکل محسوسی حس می شود.
نویسنده و کارگردان نمایش «مشروطه بانو» با بیان اینکه این موضوع تاریخی است، گفت: نمی توان ریشه های آن را به رژیم قبل نسبت دهیم زیرا از آن دوران حدود 40 سال می گذرد.
وی با بیان اینکه اصل در اجرای نمایش، صداقت است، تاکید کرد: نمی توانستیم آیینه تمام نمای زندگی زنان تن فروش رژیم گذشته باشیم اما می توانیم بدون منافات با صداقت خطوط قرمز را رعایت کنیم.
به گفته نویسنده و کارگردان نمایش «همسایه آقا» در صورتی که بخواهیم همه واقعیت را به شکل مرسوم بیان کنیم مجبور به سکوت خواهیم شد و این کار به رفع مشکلات کمکی نخواهد کرد.
نمایش «روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی و بازی فهیمه امن زاده، شایسته ایرانی، الهه شه پرست و رویا میرعلمی از اول مرداد ماه در تماشاخانه باران به صحنه می رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید