مقام مسئول: شهرداری تهران استفاده از خدمات مهندسان تاسیسات را الزامی نمی داند

    کد خبر :60117

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به ضرورت استفاده از فناورهای نوین در طراحی تاسیسات سرمایش و گرمایش ساختمان ها، گفت: شهرداری تهران وجود مهندسان مکانیک را در ساختمان های زیر یک هزار و 500 مترمربع الزامی نمی داند.

به گزارش ایرنا، «رامین کرمی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: استفاده از فناورهای جدید تاسیسات یک حلقه مفقوده در حوزه ساخت و ساز است و شهرداری تهران از نظارت قانونی مهندسان برق و مکانیک در ساختمانهای کمتر از 1500 مترمربع تمکین نمی کند.
کرمی با بیان اینکه شهرداری‌ها همواره اجرای بخشی از مقررات ملی ساختمان را در حوزه ساخت و ساز نادیده می‌گیرند، گفت: براساس ضوابط و مقررات قانونی در حوزه ساخت وساز شهری باید یک مهندس نسبت به تاسیسات ساختمان های نظارت داشته باشد، اما شهرداری‌ها تمام مسئولیت را در این حوزه بر روی دوش مهندس عمران گذاشته اند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست در ساختمان ها برای آرامش و آسایش شهروندان بسیار تاثیرگذار است و نظارت مهندسان مکانیک می تواند در تحقق این دو مساله مهم در ساختمان ها، آثار مثبتی داشته باشد.
دبیر کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری یادآور شد: 40 درصد انرژی کشور در ساختمان ها به مصرف می رسد و دولت و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به علت راندمان پایین این موتورخانه ها، اصلاح 600 هزار موتورخانه تاسیساتی را در کشور در دستور کار خود قرار داده اند. 100 هزار واحد موتورخانه مربوط به دستگاه های دولتی و مابقی به ساختمان های بیش از 1500 مترمربع اختصاص دارد.
وی از برگزاری کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری در روزهای 3و 4 مرداد ماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت با حضور مهندسان مکانیک خبرداد و گفت: در این کنفرانس با 20 کارگاه آموزشی در حوزه تاسیسات درصددیم با استفاده از دانش و تخصص مهندسان عضو نتایج آن به صورت کاربردی در حوزه ساخت و ساز کشور استفاده شود.
وی بیان کرد: استفاده از تاسیسات مناسب در ساختمان ها با آسایش و ایمنی ساکنان آن ارتباط مستقیمی دارد و در سال های 1385 تا 1395 به علت ارتقای کیفیت خدمات مهندسی در ساختمان ها به ویژه در حوزه لوله کشی گاز شهری، سوانح ما 50 درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا ، کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری در روزهای 3و 4 مرداد ماه امسال با حضور اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی کشور، اساتید، متخصصان و دست اندرکاران ساختمانی در حوزه ساخت وساز برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید