با حذف قبوض کاغذی؛ قبوض تلفن ثابت را چطور پرداخت کنیم؟

    کد خبر :598682

با توجه به حذف قبوض تلفن ثابت از مهرماه، لازم است مشترکان به دریافت اطلاعاتشان از روش‌های جایگزین اقدام کنند که بتوانند در زمان مناسب قبوض خود را پرداخت کنند.

محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- سال گذشته با اشاره به صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی، گفته بود: یکی از خدماتی که می‌توان در آن صرفه‌جویی کرد، بحث قبوض است. مخابرات ایران ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت دارد که دوره‌ای برایشان قبض صادر می‌کند و هزینه تمام‌شده هر قبض دو هزار تومان است که سالانه ۳۶۰ میلیارد تومان می‌شود.

او هم‌چنین ابراز امیدواری کرده بود که از مدتی پس از این اظهارات، مخابرات به سمتی برود که با استفاده از ظرفیت پلت‌فرم دولت الکترونیکی قبوض خدماتی را حذف کند و اظهار کرده بود: می‌توان این قبوض را به گوشی همراه شهروندان ارسال کنیم که در کارپوشه ایرانیان نسخه دیجیتالی آن قرار بگیرد، یا به صورت پیامکی یا اپلیکیشن‌های دولت همراه یا اپلیکیشن که خدمات پرداخت را انجام می‌دهند و به مشترک اطلاع بدهیم، قبض‌شان آمده است. این فرایند اطلاع‌رسانی آنلاین به مشترک و به‌روز بودن این مدل اطلاع‌رسانی در برگشت درآمد آنها هم هزینه دارد.

پس از آن سیدمجید صدری – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران – با تاکید بر استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: با تاکید وزیر ارتباطات و با توجه به ایفای مسوولیت‌های اجتماعی، شرکت مخابرات ایران قبوض کاغذی کارکرد هزینه تلفن ثابت مشترکین را در تمام استان‌ها و مناطق مخابراتی حذف می‌کند. تمام مشتریان تلفن ثابت در سراسر کشور از این پس می‌توانند علاوه بر تماس با سامانه ۲۰۰۰ و به صورت شبانه‌روزی از خدمات پرداخت قبوض خود استفاده کنند.

۹۹ درصد قبوض به صورت غیرحضوری پرداخت می‌شود

البته حتی همین حالا هم بیشتر قبض‌ها به صورت غیرحضوری پرداخت می‌شوند. تاکنون در هشت استان به صورت کامل قبوض کارکرد تلفن ثابت حذف شده و حذف قبوض کاغذی در استان‌های باقی‌مانده با توجه به سیاست‌های مبتنی بر تحقق دولت الکترونیک در برنامه آتی شرکت قرار دارد. صدری سال گذشته با اشاره به اهمیت پرداخت‌های غیرحضوری در کاهش تردد و آلایندگی محیط زیست و همچنین سرعت در پرداخت و تحقق ارتباطی فراگیر اعلام کرده بود: هم‌اکنون با استقبال گسترده مشتریان از این پرداخت‌ها، نزدیک ۹۹ درصد از تمام قبض‌های تلفن ثابت در سراسر ایران به‌صورت غیرحضوری پرداخت می‌شود.

در این راستا مقرر شده قبوض کاغذی کارکرد تلفن ثابت در مخابرات استان تهران از مهر امسال (سیکل سوم) چاپ و توزیع نشود. بر همین اساس مشتریان مخابرات منطقه تهران از این پس برای اطلاع از مبلغ صورتحساب پایان دوره و به روز تلفن خود می‌توانند با شماره (۲۰۰۰) تماس بگیرند و از همان طریق نیز بدهی خود را پرداخت کنند.

هم‌چنین وب‌سایت شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir و کد ussd ستاره ۲۰۲۰ مربع نیز در اختیار تمام مشتریان قرار دارد و مخاطبان در سراسر کشور می‌توانند ضمن دریافت کارکرد تلفن ثابت خود به صورت لحظه‌ای، از همان طریق نسبت به پرداخت اقدام کنند.

البته با توجه تمایل افراد برای دریافت قبوض کاغذی ممکن است حذف این قبوض منجر به نارضایتی‌هایی شود و یا برخی از افراد نتوانند در زمان مناسب اقدام به پرداخت قبوض خود کنند که منجر به قطعی‌ تلفن آن‌ها شود. به همین دلیل لازم است مشترکان در روزهای ابتدایی ماه نسبت به دریافت اطلاعات خود اقدام تا در صورت صدور قبوض،‌ آن را پرداخت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید