بورس ۳۶۵ روز بدون “صادرات”

    کد خبر :59863

معاملات بازار سرمایه امروز که به پایان برسد، ۳۶۵ روزی می‌شود که نماد معاملاتی بانک صادرات در بورس متوقف است.

معاملات بازار سرمایه امروز که به پایان برسد، 365 روزی می‌شود که نماد معاملاتی بانک صادرات در بورس متوقف است. نماد معاملاتی که همزمان با سایر بانکهای بزرگ از جمله ملت و تجارت در 29 تیرماه پارسال با قیمت پایانی 1005 ریال برای هر سهم وبصادر بسته شده است و حالا خبری از بازگشت آن به تالار شیشه‌ای شنیده نمی‌شود.

از این رو باید گفت طی سال‌های گذشته موضوع توقف‌ها در فصل مجامع شرکت‌ها بیش از پیش نمود داشته و خبرساز شده است و نمونه بازار آن را می‌توان در توقف نماد معاملاتی گروه بانکی در سال گذشته و در چنین روزهایی دید. گروهی که در زمستان سال 94 و پس از مطرح شدن موضوع اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی چشم امید به رشد و صعود قیمت نمادهای معاملاتی آنها بستند و از قضا آن قدر هم که انتظار می‌رفت نسبت به برخی گروه‌ها از جمله خودرویی‌ها، از انتشار خبر به سرانجام رسیدن و اجرایی شدن برجام تاثیر نپذیرفتند و رشد نکردند؛ تا جایی که برخی گروه بانکی را “جامانده بزرگ از قافله صعودی بازار سهام در دوران پساتحریم” لقب دادند.

با وجود این، بنا بر سنت هر ساله که به طور معمول بانکها در مجامع سالیانه خود سود تقسیم می‌کردند، بانکی‌ها و سهامدارانشان در تیرماه سال گذشته نیز با همین باور به مجمع رفتند که البته این بار با توقف طولانی مدت مواجه شدند و بازگشت آنها به تالار شیشه‌ای منوط به استانداردسازی گزارشات و صورتهای مالی‌شان مطابق استانداردهای بین‌المللی شد.

با این حال طلسم بازگشت بانکی‌ها در بورس در حالی در هفته‌های پایانی سال گذشته پس از کش و قوس‌های طولانی و پرابهام شکسته شد که بانک ملت با افت ارزش بیش از 37 درصدی سهام و از بین رفتن حدود 3600 میلیارد تومان از سرمایه‌های خود در هفته اول بهمن و بانک تجارت با افت 33.27 واحدی ارزش سهام و از بین رفتن حدود 1.5 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های خود در هفته دوم بهمن ماه به بورس بازگشتند.

از این رو سهامداران بانک صادرات نیز هفته‌ها و ماههاست که منتظرند تا با بازگشت نماد معاملاتی‌شان دستکم حبس طولانی مدت نقدینگی خود را پایان یافته ببینند.

بر این اساس تازگی‌ها رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی گفته سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازگشایی نماد بانک صادرات با توجه به الزامات آیین‌نامه افشا و همچنین پوشش نامتوازن بودجه در مقطع 9 ماهه سال 95، درخواست ارائه صورتهای مالی حسابرسی نشده سال 95 را داشته که با وجود گذشت بیش از 4 ماه از سال 95 این مهم تاکنون محقق نشده است. بعلاوه این که بازگشایی نماد بانک صادرات منوط به ارائه اطلاعات 12 ماهه سال 95 است و در صورتی که بانک صادرات قصد برگزاری مجمع سالانه را تا پایان تیرماه داشته باشد، باید صورتهای مالی حسابرسی شده را 10 روز قبل از برگزاری مجمع ارائه کند.

در این راستا مدیران بانک صادرات اعلام کردند قصد دارند در آخرین روز تیرماه امسال مجمع این بانک بزرگ اما متوقف بورسی را برگزار کنند تا شاید امیدها برای بازگشت صادرات به بورس زنده شود.

بر این اساس نیز آگهی برگزاری مجمع عمومی این بانک منتشر و در آن روز شنبه 31 تیرماه زمان برگزاری مجمع اعلام شد تا سهامداران صادرات به مجمع عمومی سالیانه بروند و طلم توقف طولانی مدت نماد این بانک شکسته شود.

از این رو در حالی که بیش از یک سال از توقف نماد معاملاتی بانک صادرات و حبس نقدینگی سهامداران در بورس می‌گذرد و قرار بود با ارائه گزاراشات و برگزاری مجمع، پس از یکسال توقف، نماد معاملاتی این بانک در بورس بازگشایی شد، هفته گذشته در پی انتشار نامه بانک مرکزی و پیش کشیدن شروطی برای برگزاری مجامع بانکها، شرکتهای این صنعت بزرگ بورسی یکی پس از دیگری لغو مجمع کردند که مجمع سالانه بانک صادرات از جمله آنها است.

بر این اساس باید گفت هر چند حساسیت بانک مرکزی نسبت به نحوه تهیه و تصویب صورت‌های مالی و مواردی چون نحوه محاسبه ذخایر و افزایش سرمایه در بلندمدت منافع بسیار مهمی برای شبکه بانکی به همراه خواهد داشت اما با انتشار بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری در هفته گذشته در حالی بار دیگر بر لزوم رعایت استانداردهای مورد نظر این بانک در تدوین صورت‌های مالی بانک ها تاکید شده است که برخی معتقدند اصلاح یک شبه نظام بانکی مسیر نیست و همانگونه که مشکلات کنونی به مرور و طی سالیان متمادی بوجود آمده، رفع آنها نیز به گذر زمان و به تدریج امکان‌پذیر است.

بعلاوه این که این روزها یکی از مشکلات اساسی بازار سرمایه کمبود نقدینگی است که بخشی از دلایل آن به توقف طولانی مدت نمادها در بازار برمی‌گردد. از این رو این توقف‌های طولانی مدت به حبس نقدینگی سهامداران در تالفار شیشه‌ای منجر شده و حالا بورس 365 روزی می‌شود که بدونِ صادرات است!

مهدی حاجی‌وند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید