زیانی به حجم کل پول‌های در دست مردم / ۹ بانکی که زیان‌‌دهی وحشتناکی دارند

    کد خبر :597404

زیان انباشته 9 بانک به تنهایی حدود 56 هزار میلیارد تومان بوده که مبلغی معادل کل اسکناس و مسکوک در دست مردم است. اگر تمام مردم پول‌های در دست خود را جمع کنند، بازهم توانایی پرداخت زیان انباشته این ۹ بانک را ندارند.

زیان انباشته ۹ بانک به تنهایی حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده که مبلغی معادل کل اسکناس و مسکوک در دست مردم است.

سود و زیان انباشته از عوامل موثر در بررسی عملکرد یک بنگاه اقتصادی به شمار می‌رود که سرمایه‌گذاران همواره به آن توجه ویژه‌ای دارند.

عملکرد بانک‌های حاضر در بورسی که اطلاعات آنها در دسترس بوده نشان می‌دهد در بین آن‌ها، ۱۱ بانک کشور سود انباشته و ۹ بانک زیان انباشته دارند؛ مجموع زیان انباشته این بانک‌ها بیش از پنج برابر سود انباشته آن‌ها است.

زیان انباشته بانک سرمایه در پایان خرداد ماه سال جاری به ۱۸٫۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۴۶ برابر میزان سرمایه این بانک است.

بانک‌ها که توان پرداخت سود به سپرده گذاران ندارند هرساله بر میزان زیان انباشته آن‌ها افزوده می‌شود.

در میان بانک‌های بورسی زیان انباشته پنج بانک از حجم سرمایه آنها فراتر رفته که در میان آنها بانک سرمایه وضعیت وخیم‌تری دارد.

بر اساس آخرین صورت مالی منتشره، زیان انباشته بانک سرمایه در پایان خرداد ماه سال جاری به ۱۸٫۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۴۶ برابر میزان سرمایه این بانک است.

بانک دی، ایران زمین، پست بانک ایران و گردشگری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بانک دی در گزارش خرداد ماه سال جاری معادل ۹ هزار ۴۹۷ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده در حالی که سرمایه این بانک ۶۴۰ میلیارد تومان است. به عبارت دیگر زیان این بانک معادل ۱۴۸۳ درصد سرمایه است.

با اعمال فشار از سوی دولت برای کاهش زیان‌ انباشته بانک‌ها، این نهادها اقدام به فروش اموال مازاد خود کرده‌اند.

بانک صادرات از جمله بانک‌های زیان‌دهی بوده که معادل ۴۳ درصد سرمایه خود، یعنی ۷٫۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدیر عامل این بانک اخیرا اعلام کرده که به سمتی پیش خواهد رفت که زیان به صفر برسد. طبق اظهارات وی، اموال به فروش رفته بانک صادرات از ابتدای سال گذشته ۸۸۰ میلیارد تومان بوده و تعداد ۱۸۱۷ رقبه مانده که کل آن دو هزار میلیارد تومان بوده و در حال حاضر ۳۳۴ رقبه اموال آ‌ماده فروش دارند.

در هر صورت زیان‌ده بودن بانک‌ها معظلی بوده که اقتصاد کشور را دچار بحران کرده است.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم در پایان سال گذشته حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده که کمتر از میزان زیان انباشته ۹ بانک ذکر شده کشور است. به این ترتیب می‌توان گفت اگر تمام مردم اسکناس‌های در دست خود جمع کنند بازهم توانایی پرداخت زیان انباشته این ۹ بانک را ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید