اولین تصاویر رسمی از کابین پورشه تایکان منتشر شد

  • خودرو
  • یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ ۹:۴۷
    کد خبر :597141

نخستین خودروی تمام‌برقی تاریخ پورشه با انبوهی از امکانات و فناوری‌های دیجیتال در فضای داخلی همراه خواهد بود. برای داشبورد و کنسول میانی پورشه تایکان، ۴ نمایشگر رنگی در نظر شده است.

حدود ۲ هفته تا رونمایی رسمی پورشه تایکان باقی مانده؛ اما تقریبا تمام زوایای داخلی و بیرونی این خودرو، با عکس‌های منتشر شده توسط شرکت سازنده، به نمایش درآمده است. براساس ۶ تصویر منتشر شده توسط وب‌سایت رسمی پورشه، کابین تایکان سرشار از نمایشگرهای دیجیتال خواهد بود و از این نظر، علاقه‌مندان خودروهای مدرن را خوشحال خواهد کرد.

طرح کلی داشبورد در پورشه تایکان از ۹۱۱ مدرن پیروی می‌کند، با این تفاوت که نمایشگرهای بیشتری دارد. علاوه براین، تفاوت‌هایی در تجهیزات و ادوات فضای داخلی این خودروها دیده می‌شود که سبک طراحی تایکان را، آینده‌نگر و متمرکز بر آخرین فناوری‌ها نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، خریدار پورشه ۹۱۱ نمی‌تواند از پنل تمام‌ دیجیتال برای پشت فرمان استفاده کند و حتی در گران‌ترین نسخه، دور موتور عقربه‌ای با ۲ نمایشگر کوچک در طرفین دارد؛ اما نسخه‌ی پایه‌ی تایکان مجهز به نمایشگر خمیده و ۱۶.۸ اینچ پشت فرمان خواهد بود. از تصاویر منتشر شده، می‌توان دایره‌های پنج‌گانه در نمایشگر پشت فرمان تایکان را به خوبی تشخیص داد که مشابه ۹۱۱ چیده شده‌اند. این ترکیب برای طرفداران پورشه و افرادی که سابقه‌ی رانندگی با ۹۱۱ داشته باشند، کاملا آشنا است.

با تمام نوآوری‌ها، فضای داخلی تایکان به ترکیب کلی داشبورد در محصولات مدرن پورشه، پایبنده است. حالت دوگانه در بالا و پایین که از مواد نرم و هم‌رنگ صندلی تشکیل می‌شود، در تایکان هم وجود دارد. خروجی‌های هوا در طرفین داشبورد با قاب فلزی، شبیه به بال هواپیما هستند؛ ضمن اینکه خروجی‌های میانی، کمی پایین‌تر و روی کنسول جا گرفته‌اند. تایکان با انبوه فناوری‌ها و نمایشگرهای متعدد، از ساعت آنالوگ در بالاترین قسمت داشبورد بهره‌مند است تا کمی سنت‌گرا و اصیل، جلوه کند.

روی کنسول و در محل سنتی دسته‌دنده، نمایشگری لمسی شبیه به تبلت وجود دارد که ظاهرا، زیباتر و کارآمدتر از نمایشگر موجود در خودروهای تسلا است. بسیاری از تجهیزات فنی و رفاهی تایکان، شامل تنظیمات روشنایی چراغ‌ها، فنربندی و حتی تهویه مطبوع و امکانات مرتبط با سیستم سرگرمی در پورشه تایکان، با کمک این نمایشگر ۸.۴ اینچی مدیریت می‌شوند. هنگام اتصال خودرو به شارژر، اطلاعات مربوط به میزان شارژ و زمان باقی‌مانده تا تکمیل ظرفیت باتری‌ها، توسط نمایشگر کنسول میانی، اطلاع‌رسانی خواهد شد. فراتر از صفحه لمسی لکسوس که به کاربر امکان می‌دهد، مدل‌های مختلف حرکت انگشت روی پد را تعریف کرده و امکانات خاصی را مدیریت کند، راننده‌ی تایکان نیز می‌تواند چنین آپشنی در اختیار داشته باشد.

شاید مهم‌ترین نوآوری پورشه در کابین تایکان، نصب نمایشگر اختصاصی برای سرنشین کنار راننده باشد که احتمالا، یک آپشن اختیاری برای خریدار است. در مرکز داشبورد، نمایشگر لمسی ۱۱.۹ اینچ وجود دارد که نیازهای راننده به سیستم سرگرمی و ناوربری ماهواره‌ای را پاسخ می‌دهد. طبیعتا، نمایشگر دوم هم مثل نمایشگر اصلی، به‌ خواست راننده خاموش می‌شود تا نمایی چشم‌نواز با طرح یک‌نواخت و آرام‌بخش برای داشبورد تایکان فراهم شود. جدیدترین امکانات نرم‌افزاری مرتبط با خودروهای پورشه هم، روی نمایشگرهای لمسی و سیستم سرگرمی تایکان پیاده شده است. از تصاویر منتشر شده مربوط به نمایشگر سمت شاگرد می‌توان حالت موزاییکی شبیه به سیستم سرگرمی iDrive بی‌ام‌و را در تایکان تشخیص داد.

مشابه خودروهای مدرن و آپشنال مرسدس بنز و بی‌ام‌‌و، پورشه نیز در تلاش است تا دستیار صوتی قدرتمندی در محصولات خود داشته باشد. این فناوری در تایکان، قابل سفارش خواهد بود و با پیام “هی پورشه” یا هر عبارت دیگری که راننده تنظیم کند، به سرنشینان پاسخ خواهد داد. البته باید تا زمان رونمایی و آزمایش پورشه تایکان در محیط واقعی صبر کرد تا قوت و ضعف دستیار صوتی پورشه، مشخص شود.

قرار است، نمایشگری ۵.۹ اینچی هم بین صندلی‌های جلو و مقابل سرنشیان ردیف دوم نصب شود تا تهویه مطبوع مربوط به عقب تایکان، قابلیت کنترل بدون دخالت راننده داشته باشد. اولین خودروی تمام‌برقی تاریخ پورشه، مجهز به تهویه مطبوع خودکار و چهارگانه خواهد بود که البته، به انتخاب مشتری نصب خواهند شد. تایکان، می‌تواند با امکانات لوکس و آپشنال سفارش داده شود. چند نوع صندلی‌ با ظاهر نرم و راحت یا اسپرت و سبک‌وزن، قابل انتخاب هستند. مثلا صندلی‌های مدل Race-Tex از مواد بازیافتی پلیستر (Polyester) ساخته می‌شوند تا کم‌ترین گازهای گلخانه‌ای هنگام تولید آن‌ها، ایجاد شده باشد.

در مجموع، از تصاویر کابین تایکان می‌توان نتیجه گرفت که مدیران پورشه، به‌دنبال جذب عاشقان فناوری‌های مدرن و خودروهای آینده‌نگر هستند. ممکن است تایکان با فضای داخلی شبیه به هواپیماهای جنگنده، برای طرفداران سنتی پورشه ایده‌ال و چشم‌نواز جلوه نکند؛ اما تا زمانی‌که ۹۱۱ به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای اسپرت دنیا تولید شود؛ اصالت پورشه حفظ خواهد شد. تایکان در روز چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور) رونمایی می‌شود تا علاوه‌بر خودروهای بنزینی و هیبریدی، یک مدل اسپرت تمام‌برقی هم در سبد پورشه، وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید