«کلیه» 50 درصد افراد مرگ مغزی اهدا می‌شود

    کد خبر :596494

جراح و فوق تخصص کلیه گفت: درحال حاضر تقریبا حدود ۵0 درصد پیوندهای کلیه از طریق اهدای افراد مرگ مغزی صورت می‌گیرد.

ناصر سیم‌فروش جراح و فوق تخصص کلیه درباره وضعیت پیوند کلیه در کشور توضیح داد: پیوند کلیه یکی از کارهای مهمی است در مرکز شهید لبافی نژاد صورت گرفت و تاکنون در این مرکز بیش از ۵ هزار پیوند کلیه انجام شده است و باید گفت این مرکز درمانی بیشترین اهدا را در جهان را دارد.

وی افزود: برای اولین بار پیوند کلیه غیرخویشاوندی حدود ۲۵ سال پیش در این مرکز صورت گرفت، وقتی قانون مرگ مغزی هم تصویب شد در اینجا بیشترین اهدای عضو از سوی بیماران مرگ مغزی را داشتیم.

سیم فروش با بیان اینکه در زمان جنگ فقط پیوند از فرد زنده انجام می‌شد و این کار به صورت بسیار محدود صورت می‌گرفت گفت: اهدای کلیه از فرد زنده غیرفامیل که ژنتیک آن‌ها باهم یکی نیست برای اولین بار از یک زن به شوهر آغاز شد و سپس این اقدام برای سایر افرادی ادامه یافت.

وی گفت: از این طریق توانستیم لیست انتظار را کوتاه کنیم، درحال حاضر تقریبا حدود 50 درصد پیوندهای کلیه از طریق اهدای افراد مرگ مغزی صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس ،سیم‌فروش با بیان اینکه کشور ما یکی از کشورهای پیشتاز پیوند کلیه درجهان است گفت: تنها در شهرستان کوچکی مانند بابل تاکنون هزار پیوند کلیه انجام شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید