استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد؛

نقش عوامل ژنتیکی در ابتلا به اعتیاد/سن شروع مصرف مواد

    کد خبر :596486

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، نقش عوامل ژنتیکی در گرفتار شدن به اعتیاد را مورد تاکید قرار داد و گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد علت اعتیاد، ژنتیکی است.

آفرین رحیمی موقر، در آخرین روز از برگزاری سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد، به ارائه گزارشی از برگزاری کنگره پرداخت و افزود : در کنگره امسال مباحث متنوعی در زمینه دانش اعتیاد در قالب مقالات، پانل، کارگاه و سمپوزیوم ارائه شد که شامل علوم پایه اعتیاد، علوم پایه شناختی و مغزی، علوم روانشناسی، تولید ابزارها، شناخت عوامل روان شناختی و اجتماعی مرتبط با اعتیاد، آگاهی و بررسی متقابل و نگرش و رفتار مردم و جامعه در زمینه اعتیاد، مطالعات اپیدمیولوژیک، شناخت موادی که در گروه های مصرف جامعه شایع تر است و مقالاتی در مورد روش تحقیق در اعتیاد، است.

وی با عنوان این مطلب که در حدود ۷۰۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد، گفت: از این تعداد ۵۰۰ مقاله پذیرفته شد که ۱۵۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۳۵۰ مقاله نیز در قالب پوستر ارائه خواهد شد. تاکنون ۱۶۰۰ نفر در کمگره ثبت نام کرده اند و پیش بینی می شود تعداد شرکت کنندگان از ۲۰۰۰ نفر فراتر برود.

دبیر علمی کنگره دانش اعتیاد، افزود: از آنجایی که اعتیاد یک مشکل پنهان است، افراد تمایل ندارند اطلاعات مربوط به مصرف خودشان را در پژوهش ها بروز دهند، به همین دلیل دانستن اینکه وضعیت اعتیاد فرد به چه صورت است، نیازبه روش های ویژه دارد که کارگاه ها و پنل هایی برای بررسی روش پژوهش در این زمینه برگزار شد.

وی ادامه داد: در این کنگره پنل های متعددی در خصوص پیشگیری از اعتیاد شامل بررسی اثربخشی روش های مختلف پیشگیرانه ارائه شد. همچنین پیشگیری از اعتیاد در مدارس، محیط های کار، دانشگاه ها و همچنین در گروه های آسیب پذیر، از دیگر موضوعات مورد بررسی در پنل های کنگره بود.

رحیمی موقر، به موضوع درمان اعتیاد اشاره کرد و افزود: پنل های متعددی داریم که به بررسی اثربخشی روش های مختلف درمانی و بازتوانی و بحث و بررسی کارکرد روش های مختلف درمانی در مراکز متنوع درمانی کشور می پردازد و نقاط قوت و ضعف آنها در این کنگره بررسی می شود و راهکارهای ارتقا آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت. یکی از پنل ها به بررسی پروتکل های وزارت بهداشت در درمان اعتیاد اختصاص دارد که از پنل های مهم کنگره امسال است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: علاوه بر این پنل هایی در مورد روش های کاهش آسیب برگزار شد که به بررسی شیوه های کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد مثل بیماریهای عفونی، مانند ایدز و هپاتیت و…، می پرداخت.

وی ادامه داد: هدف ما در این پنل ها این بود که بدانیم این روش ها چه تاثیری داشته و مداخلاتی که توسط وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط مانند سازمان زندان ها راه اندازی شده چه نقاط قوت و ضعفی داشته اند. علاوه براین، پنل های متعددی در مورد گروه های مختلف جامعه شامل اعتیاد در زنان، اعتیاد در کودکان و نوجوانان، اعتیاد در زندانیان ارائه خواهد شد و آخرین پژوهش ها و دستاوردهای مربوطه به بحث گذاشته شد.

دبیر علمی کنگره دانش اعتیاد، ادامه داد: پنل هایی در ارتباط با اعتیاد رفتاری داریم که به عنوان مثال بازی های کامپیوتری، اینترنت و اعتیاد به مسایل جنسی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. همچنین، پنل هایی در خصوص وابستگی و اعتیاد به سیگار و نیکوتین و الکل، و مواد خاص مانند ترامادول در کنگره امسال ارائه شد.

وی افزود: تلاش شد آخرین دستاوردها و جدیدترین یافته ها که شامل پژوهش ملی است و اخیرا انجام شده، برای اولین بار نتایج آن در کنگره امسال ارائه شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: این مطالعه شامل بررسی وضعیت اعتیاد، عوامل آن و الگوهای اعتیاد و صدمات ناشی از اعتیاد و استفاده از خدمات در معتادان است و مطالعه بزرگ ملی بوده است.

وی با عنوان این مطلب که شایع ترین سن شروع مصرف مواد بین ۲۰ تا ۲۵ سال است که عوامل زیادی در آن دخیل است، ادامه داد: در کشور ما سن شروع مصرف مواد خیلی دیرتر از جوامع دیگر اتفاق می افتد که مطالعات نشان داده در جوامع غربی سن مصرف مواد ۵ سال کمتر از ایران است و هرچقدر سن شروع مصرف بالاتر باشد پیش آگهی بهتر و شدت اعتیاد کمتر است و شانس درمان بهتر و آسیبی که فرد از اعتیاد می بیند، کمتر است.

رحیمی موقر افزود: دلایل متعددی برای این مسئله است که یکی از دلایل مهم نظارت خانواده ها است، یعنی تا وقتی که بچه ها تحت نظارت خانواده قرار دارند، بهتر از فرزندان مراقبت می شود و یک دلیل دیگر نظارت مدارس است که به سالم ماندن بچه ها کمک می کند.

دبیر علمی سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد، به دلایل مصرف مواد اشاره کرد و گفت: مهم ترین دلیل این است که فرد ممکن است دچار آسیب های روحی و مشکلاتی شود که مستعد به استفاده ازروش های نادرست برای کنترل ناراحتی ها بکند. در چنین شرایطی کسانی که از تاب آوری کمتری برخوردار بوده و مهارت حل مسئله پایین تری دارند به خصوص در صورت دسترسی آسان به مواد از طریق اطرافیان، بیشتر مستعد به مصرف مواد می شوند.

وی افزود: هرچه دسترسی افراد به مواد آسان باشد و ماده مصرفی شدت اعتیادزایی بیشتری داشته باشد، احتمال وابستگی، بیشتر بوده و فرد سریع تر به اعتیاد گرفتار می شود. به عنوان مثال هروئین ماده ای است که بسیار قابلیت سوءمصرف و اعتیاد بالا دارد و با چند بار مصرف می تواند فرد را معتاد کند.

دبیر علمی کنگره دانش اعتیاد، گفت: عوامل ژنتیکی هم در اعتیاد به مواد دخیل است و تقریبا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد علت اعتیاد، ژنتیکی است. همینطور دلایل مختلفی مثل بیماری های جسمی، و دردهای مزمن نیز ممکن است مسبب شروع مصرف مواد باشد. ممکن است در بیمارستان دارویی تجویز شده باشد که فرد بیمار آنها را خارج از دستور پزشک ادامه دهد و منجر به وابستگی طولانی مدت او شود که این از موارد شایع علت ابتلا به اعتیاد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید