ترامپ مصمم به لغو اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا است

    کد خبر :595943

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دولتش مصمم است قانون اعطای شهروندی به کودکان متولد در خاک آمریکا از والدینی غیرآمریکایی یا از والدینی که بطور غیرقانونی به این کشور مهاجرت کرده اند لغو کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، با بیانی انی مطلب خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: از نظر ما اعطای شهروندی به دلیل تولد، مسأله‌ای بسیار جدی است… شما از مرز عبور می‌کنید، یک نوزاد [در خاک آمریکا] به دنیا می‌آورید و مبارکه، کودک شهروند آمریکا می‌شود… این واقعا مسخره است.

موضوع مهاجران پیش از این در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز از محورهای تبلیغاتی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بود و به نظر می‌رسد قرار است از عمده موضوعات تبلیغاتی برای انتخابات دوبارۀ او نیز باشد.

ترامپ همچنین در اکتبر ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ای اعلام کرد که قصد دارد از قدرت خود در صدور «فرمان اجرایی» استفاده و قانون اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا را لغو کند. در آن زمان بسیاری از کارشناسان اعلام کردند صدور چنین فرمانی غیرممکن است زیرا خلاف قانون اساسی ایالات متحده آمریکاست.

پس از جنگهای داخلیِ این کشور در سال ۱۸۶۸ میلادی، متمم ۱۴ قانون اساسی ایالات متحده که حق اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکا را به‌رسمیت می‌شناسد، تصویب شد. این قانون که به اصل خاک «jus soli» نیز معروف است از جمله به سیاهپوستان آمریکا اجازه داد تا به حقوق کامل شهروندی دست یابند.

منتقدان می‌گویند اکنون این قانون مهاجران را تشویق می‌کند که به ایالات متحده مهاجرت کرده و بلافاصله صاحب فرزند شوند؛ فرزندانی که اصطلاحا «کودک قلاب» یا «کودک لنگر» (anchor babies) خوانده می‌شوند. یا افرادی که صرفا بدلیل متنفع شدن از مزایای شهروندی آمریکا طی سفرزایمان (زادگری) تلاش می‌کنند در خاک آمریکا زایمان کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید