یونان درخواست آمریکا برای مشارکت در ائتلاف دریایی خلیج فارس را رد کرد

    کد خبر :591780

تارنمای خبری”پرونیوز” یونان روز پنجشنبه گزارش داد که امریکا از طریق رسمی و دیپلماتیک از دولت یونان خواسته که برای حفاظت کشتیرانی خلیج فارس در ائتلاف تحت رهبری آمریکا شرکت کند اما به نظر می رسد که یونان از اعزام کشتی و هواپیما به منطقه خلیج فارس در دو نشستی که با آمریکایی ها داشته، جواب مثبتی نداده است.

در سرمقاله این تارنما به قلم” تئوفرستوس اندرئوپولوس ” نوشته شده: این درخواست از طریق مجاری رسمی صورت گرفته است و یونان باید کاملاً مواظب باشد زیرا تشکیل ائتلاف به رهبری آمریکا برای حفاظت کشتیرانی درمنطقه خلیج فارس، به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت نگرفته و تنها تلاش آمریکا برای تشکیل چنین ائتلافی می باشد که جنبه قانونی ندارد و یونان نباید خود را وارد درگیری و مخالفت و یا رویارویی با ایران قرار دهد.

خبرنگار این تارنمای خبری در ادامه می نویسد: در حالیکه کشورهای بزرگ اروپایی همچون فرانسه و آلمان بطور روشن مخالفت خود را با تشکیل ائتلاف نیروی دریایی در منطقه خلیج فارس اعلام داشته اند و اکثر کشورهای اروپایی با تشکیل چنین ائتلافی مخالف هستند، یونان نباید با آمریکاییان در این ائتلاف غیرقانونی همراهی و شرکت نماید.

این تحلیل گر بونانی می افزاید: در حالیکه فرانسه و آلمان یعنی قدرت های بزرگ اروپایی تاکیده کرده اند که وارد تنش ها در خلیج فارس نخواهند شد و آمریکا کشوری است که توافقنامه برنامه هسته ای ایران با کشورهای بزرگ جهان که حاوی امضای خود آمریکا بوده را نقض کرده است، بنابراین دلیل قانونی برای حضور و همراهی با آمریکا وجود ندارد و یونان بایستی خیلی با احتیاط رفتار و تصمیم درستی اتخاذ نماید تا کشور را وارد این تنش ها نکند

این تارنمای خبری پربازدید یونانی همچنین با استناد به گزارش روزنامه یونانی زبان “کاتی مرینی” می نویسد: آمریکایی ها خواستار حضور یونان و اعزام نیروی دریایی یا بکار گیری نیروی هوایی و جنگنده های نیروی هوایی یونان با وظیفه جمع آوری اطلاعات و گشت زنی هوایی در این ائتلاف هستند.

این تارنمای خبری در ادامه گزارش خود نوشت: باتوجه به اینکه ترکیه در مدیترانه تنش آفرینی می کند و براساس اطلاعات دریافتی قصد دارد، ظرف یک ماه آینده در سواحل جزیره ” کاستولورزه” یونان به اکتشافات نفت و گاز دست بزند، و نیروهای مسلح یونان در آماده باش کامل بسر می برند، نباید هیچگونه هواپیمایی از مسیر آماده باش خارج و در ائتلاف آمریکایی حضور یابد و کشتی های جنگی یونان نیز باید مواظب تحرکات ترکیه باشند، بنابراین یونان بایستی تحت هیچ شرایطی در ائتلاف آمریکا در خلیج فارس شرکت نکند و آن را به زمانی نامعلوم واگذار نماید.

نویسنده این مقاله در ادامه می نویسد: به نظر می رسد که یونان از اعزام کشتی و هواپیما به منطقه خلیج فارس در دو نشستی که با آمریکایی ها داشته، جواب مثبتی نداده ولی احتمال دارد که اجازه دهد از نیروهای انسانی یونانی مستقر در کشور امارات متحد در پایگاه نظامی آمریکا استفاده نماید و این هم درست نیست چون تمام کشورهای اروپایی که یونان در جمع این کشورهاست با تشکیل ائتلاف آمریکایی مخالفت کرده اند و یونان نبایستی در جهت عکس تصمیم کشورهای اروپایی گام بردارد.

آمریکا پیشنهاد کرده است، ائتلافی برای محافظت از مسیر انتقال نفت در تنگه هرمز تشکیل شود و کشورهای اروپایی در آن مشارکت داشته باشند.

تاکنون بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن، آلمان و اسپانیا با درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی مخالفت کرده اند.

تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز با اقبال چندانی روبه رو نشده است، ‌ به طوری که تنها انگلیس و رژیم صهیونیستی برای مشارکت در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده اند.

به گفته ناظران سیاسی، اعلام آمادگی تنها از طرف انگلیس و رژیم صهیونیستی نشان از انزوای دیپلماتیک آمریکا در عرصه بین المللی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید