با اعلام پوشش ۴۴ درصدی دختران دبیرستانی در سیستان و بلوچستان عنوان شد

شناسایی ۲۰۰ نقطه فاقد مدرسه و فوق اورژانسی در سیستان و بلوچستان

    کد خبر :591633

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: نیازهای بسیار حاد فضای آموزشی استان سیستان و بلوچستان را استخراج کردیم که بر اساس آن ۲۰۰ نقطه که دانش آموزان در آنجا فاقد مدرسه و دسترسی هستند احصاء شده که وضعیت شان فوق اورژانسی است.

محمدرضا واعظ مهدوی در شورای اداری استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امر آموزش ساختن آینده کشور و نسل جوان و اهمیت آن از جهت مسائل توسعه‌ای فوق العاده است گفت: با همت مدیران ملی و استانی مطالعه‌ای تحت عنوان طرح جامع توسعه تحصیلی سیستان و بلوچستان انجام دادیم. در این طرح با توجه به وضعیت موالید، آمار ثبت احوال، آمار ثبت نام مدارس و فضای موجود به نقشه راهی دست یافتیم که نیازهای آموزش و پرورش را تعیین می‌کند. بر اساس آمار موالید و فضای آموزشی موجود، فضای آموزشی مورد نیاز احصاء شد.

وی با بیان اینکه ما به هفت برنامه و حدود ۳۰ پروژه رسیدیم که شامل برنامه مدارس ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و شبانه روزی از این جمله است اظهار کرد: ۴۸ مدرسه شبانه روزی دخترانه و ۲۷ مدرسه شبانه روزی پسرانه مکان یابی شده و نیازها بر اساس جمعیت مشخص شده است.

واعظ مهدوی با بیان اینکه نیازهای بسیار حاد را استخراج کردیم که بر اساس آن در حدود ۲۰۰ نقطه که دانش آموزان در آنجا فاقد مدرسه و دسترسی هستند احصا شده که وضعیت فوق اورژانسی است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: جلسات مختلفی با نهادهایی داشته ایم که بنیاد مستضعفان و همچنین بنیاد برکت مایل به کمک و بسیج امکانات بودند. خیرین نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. اعتبارات استانی و… نیز باید بسیج شود تا نقشه راه بتواند در دستورکار قرار بگیرد و وزیر دستور دهد یک زمانبندی برای حل مشکلات تعیین شود. حجم برآورد ما از توان دولت بالاتر است و نیازمند بسیج همه ظرفیت ها هستیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم حمیدرضا شاه حسینی، خیر ملی مدرسه ساز برای ساخت مدرسه در ۲۰۰ نقطه بدون مدرسه استان اعلام آمادگی و برای ساخت آن از سوی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور متعهد شد.

همچنین محمدرضا جعفری، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز گفت: آمادگی داریم با اطلاع رسانی که به خیرین می کنیم قدم مثبتی در این راه برداریم.

به گزارش ایسنا، همچنین حسن معزی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان در این جلسه با بیان اینکه در شهر زاهدان کلاس ۴۸ دانش آموزی داریم که ریشه آن کمبود فضا و نیروی انسانی است و امیدواریم خیرین هم مساعدت بهتری داشته باشند گفت: در حاشیه شهر زاهدان با افزایش زاد و ولد و تراکم بالای دانش آموزی روبروییم. لازم است در بحث سرویس ایاب و ذهاب از حاشیه به مرکز شهر نیز مساعدت شود.

وی افزود: در زاهدان با بالا بودن سن خدمتی همکاران مواجهیم و میانگین سنی بالاست که نیاز داریم از محل دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ برای شهر زاهدان ردیف‌هایی دیده شود تا شاهد تزریق نیروی جوان باشیم.

معزی به عدم پیش بینی و احداث فضای آموزشی در محدوده‌های شهری با ساختمان‌های جدیدالاحداث اشاره کرد و گفت: امید است زمین و فضا برای ساخت مدرسه دیده شود. همچنین کودکان ما دو زبانه‌اند که مساعدت و حمایت از پیش دبستانی‌ها را می طلبد. مدارس غیردولتی هم که بازوی ما هستند انتظاراتی دارند و امید است مورد توجه قرار بگیرند و تسهیلاتی برایشان فراهم شود.

وی ادامه داد: پرداخت پاداش پایان خدمت به تعویق افتاده و نارضایتی‌هایی را در پی دارد. برای تبدیل وضعیت نیروهای خدمتی به دبیری و… نیز انتظار تدبیر داریم. به علت شرایط خاص آب و هوایی استان، درصد بیماری‌های شایع بالاست و انتظار تجدید و تقویت بیمه طلایی را داریم تا مشکل همکاران ما که گرفتار بیماری می‌شوند، برطرف شوند.

رضا سرحدی نیا، سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان در شورای اداری استان سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه متوسط رشد دانش‌آموزی در کشور ۶ درصد اما در سیستان و بلوچستان ۴ درصد است گفت: ۴۷ درصد فضاهای آموزشی این استان مستحکم، ۲۷ درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و ۲۷ درصد نیز نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

وی درباره نرخ پوشش تحصیلی در سیستان و بلوچستان نیز گفت: نرخ پوشش در دوره متوسطه اول پسران ۹۵ درصد، در دختران ۶۳.۷ درصد و میانگین استان ۸۰ درصد است. نرخ پوشش در متوسطه دوم پسران ۶۲ درصد و در متوسطه دوم دختران ۴۴ درصد است. نرخ پوشش دوره ابتدایی پسران ۹۲ درصد و در دختران ۹۰ درصد است.

وی افزود: از سال ۹۰ تا کنون ۱۴۰۲ مدرسه مشتمل بر ۵۳۹۶ کلاس درس با ۴۵۹ هزار متر مربع زیربنا تحویل شده است که از این تعداد ۷۶۰ پروژه مشارکتی بوده است. در سال ۹۷، ۲۵۶ مدرسه تحویل دادیم که ۲۲۷ مدرسه با ۶۲۹ کلاس درس مردمی و مشارکتی بودند.

وی درباره پروژه‌های آموزشی در دست اجرا که عملیاتی شده است، گفت: ۳۴۰ پروژه با ۱۵۹۰ کلاس درس را در دست اجرا داریم که ۱۸۳ مدرسه با ۸۱۱ کلاس مردمی و مشارکتی است.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح در مهر ۹۸ اظهار کرد: ۹۹ پروژه را تحویل می دهیم که ۷۶ مورد مشارکتی و ۲۳ مورد دولتی است.

سرپرست اداره‌کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان به تخصیص اعتبارات در این استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶، ۱۰۲ میلیارد تومان و در سال ۹۷ حدود ۲۱۲ میلیارد تومان اعتبار به اداره‌کل نوسازی مدارس استان اختصاص یافت. در سال۹۸ نیز تا کنون از محل ملی ۲۳۷ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

سرحدی نیا درباره مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان نیز عنوان کرد: تا کنون ۱۶۸ مدرسه خشت و گلی با ۱۸۶ کلاس درس را در استان جمع‌آوری کرده‌ایم و ۱۸۴ کلاس درس مانده که امید است هرچه سریعتر آنها را نیز جمع کنیم.

سرحدی‌نیا درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس نیز گفت: تا کنون ۳۱۱۳ کلاس درس را مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد کردیم و تا مهرماه سال جاری نیز هر مدرسه که علمک گاز به آنجا رسیده و گازرسانی انجام شده را حتما به سیستم حرارت مرکزی مجهز می‌کنیم و در برنامه داریم این کار تداوم داشته باشد.

سرحدی نیا درباره مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان نیز عنوان کرد: تا کنون ۱۱۴ مدرسه خشت و گلی با ۱۸۶ کلاس درس را در استان جمع‌آوری کرده‌ایم و ۱۶۸ کلاس درس مانده که امید است هرچه سریعتر آنها را نیز جمع کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید