قیمت تخم مرغ همچنان زیر نرخ مصوب

    کد خبر :591602

بیش از ۱۱ هزارتن تخم مرغ در ۲.۵ ماه گذشته به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است و این روند ادامه دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، «رضا ترکاشوند» با بیان اینکه تخم مرغ مورد نیاز کشور تامین است اظهارداشت: با وجود اینکه رفع ممنوعیت صادرات تخم مرغ مربوط به اردیبهشت ماه امسال بوده اما تجار به دلیل از دست دادن بازارهای صادراتی، از خردادماه این تجارت را از سر گرفته اند.

وی کیفیت تخم مرغ ایران را با دیگر کشورهای همسایه از جمله ترکیه قابل رقابت دانست و افزود: اکنون روند صادرات این محصول به عراق به دلیل ورود ترکیه اندکی کاهش یافته زیرا پیش از این نیز عراق تخم مرغ مورد نیاز خود را از ترکیه تامین می کرد.

قیمت تخم مرغ همچنان زیر نرخ مصوب

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم گذار درباره قیمت این محصول تصریح کرد: براساس مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار که مربوط به یک ماه گذشته است، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری ها هفت هزار و ۷۴۰ تومان تعیین شده است اما در این مقطع هنوز به این مبلغ مصوب هم نرسیده ایم.

وی علت کاهش قیمت را افزایش تولید و عرضه و کاهش تقاضا دانست و افزود: امروز نرخ هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای مرغداری بین ۶ هزارو ۵۰۰ تا ۶ هزارو ۶۰۰ تومان بود که البته در زمان ممنوعیت صادرات قیمت تخم مرغ چهار هزارو ۵۰۰ تومان نیز در مرغداری ها به فروش می رسید که ضرر هنگفتی را به این صنعت وارد کرد.

ترکاشوند براین باور است که اگر قیمت مصوب این محصول در طول سال عملیاتی شود به طور حتم می‌توانیم شاهد تولید پایدار این محصول باشیم.

به گفته وی، اکنون قیمت مصوب کنجاله سویا ۲۷۰۰ تومان و ذرت ۱۶۰۰ تومان است و تولیدکنندگان مشکلی در تامین نهاده های مورد نیاز این صنعت ندارند.

معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهارم اردیبهشت ماه امسال صادرات تخم مرغ را آزاد کرد.

ایران به دلیل تولید سالانه بیش از ۹۰۰ هزارتن تخم مرغ در تولید و تامین این محصول خودکفا است و توان صادرات سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتن مازاد تولید به کشورهای همسایه را دارد.

هم اکنون سرانه مصرف این محصول در کشور ما نزدیک ۱۲ کیلوگرم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید