جوادی‌حصار: کارگزاران با همراهی راست میانه می‌خواهد جریان سوم کشور باشد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۵۰
    کد خبر :591422

محمد صادق جوادی‌حصار گفت: انتقاد به آقای خاتمی هیچ ایرادی ندارد و در منظومه اصلاح‌طلبی امر ناپسندی نیست. ما که سال‌هاست به دیگران می‌گوییم باید قدرت نقدپذیری‌تان بالا باشد و با معترضان برخوردهای قهری و سلبی صورت نگیرد، شایسته است در حوزه درون‌جناحی هم نقدپذیر باشیم.

گفت‌وگوی اخیر غلامحسین کرباسچی و انتقادهای تند و تیزش به محمد خاتمی باعث شد تا فعالان سیاسی نسبت به او واکنش نشان دهند. کرباسچی گفته بود که «اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته که اکنون بگوییم نیازمند رهبری جدید است. آقای خاتمی مورد احترام همه بوده و هستند، اما آیا به‌واقع آقای خاتمی اصلاحات را رهبری می‌کنند؟ اینکه زمانی در جریان انتخابات یا در مسئله‌‌ای در حوزه دیگری ایشان اظهارنظری کنند و همه به نظر ایشان احترام بگذارند، به‌ معنی رهبری نیست… نه آقای خاتمی هرگز چنین ادعایی داشته‌اند که رهبر مجموعه جریان اصلاحات هستند و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری جریان اصلاحات توافق کرده‌اند».

اعضای حزب کارگزاران باور دارند این سخنان منحصرا مربوط به آقای خاتمی نیست و کرباسچی انتقاد به سازوکار رهبری در جبهه اصلاحات کرده است؛ این درحالی است که برخی نیز چنین سخنانی را زمزمه‌های عبور کارگزاران از خاتمی می‌دانند.

محمدصادق جوادی‌حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به گفت‌وگوی اخیر کرباسچی به نامه‌نیوز گفت: «ممکن است برخی از اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده باشند که باید اصلاحاتی در ساختار رهبری جریان اصلاحات انجام شود. چنین گزاره‌ای هیچ ایرادی ندارد. گفت‌وگوی اخیر آقای کرباسچی هم در این راستاست؛ درواقع بحث درباره رهبری اصلاحات مربوط به اشخاص نیست بلکه به سیستم موجود در جبهه اصلاحات بازمی‌گردد؛ مثلا پیشتر شورایی مشورتی وجود داشت که مطالبی را مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می‌داد و سپس نتیجه را به آقای خاتمی اعلام می‌کرد؛ او نیز با همان شورای مشورتی به شور می‌پرداخت تا آنکه یک تصمیم جامع گرفته می‌شد مانند تصمیماتی که در سال‌های 92، 94 و 96 اخذ و باعث پیروزی اصلاحات شد».

او درباره فضای موجود بر جبهه اصلاحات تصریح کرد: «مسئله مهم این است که به قول آقای حجاریان اصلاحات بین‌العباسین است و از عباس عبدی تا عباس دوزدوزانی را شامل می‌شود؛ یعنی از راست میانه و تکنوکرات‌های حزب کارگزاران تا بخشی از ملی‌مذهبی‌ها و تا چپ‌های سنتی دوره میرحسین موسوی که بعدها در جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تقسیم شدند، همه خود را اصلاح‌طلب می‌دانند. من تصور می‌کنم اکنون یک نقطه عطفِ اعتراضی در متن جامعه اصلاح‌طلب ایجاد شده است و آن تقاضای ساماندهی رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان است. در گذشته هم شاهد بودیم که هشت حزب در اعتراض رویکرد شورای سیاست‌گزاری از این جمع خارج شدند. امروز هم شکل اعتراضات درون‌جناحی تغییر کرده که امری طبیعی است».

جوادی‌حصار در پاسخ به این پرسش که آیا کارگزاران بنای جدایی از جریان اصلاحات را دارد، ادامه داد: «حزب کارگزاران در مقطعی توانست از متن دولت آقای هاشمی سربرآورد و در کنار اصلاح‌طلبان مسیر دستیابی به قدرت سیاسی این جبهه را تسریع کند. اکنون هم برای خود این نقش را متصور است شاید اگر قرار باشد جریان سومی شکل بگیرد، تلفیقی از کارگزاران با راست میانه و بخشی از اصلاح‌طلبان است که مجموعه این جریان جدید با هدایت حزب کارگزاران خواهد بود. به‌نظر من چنین شرایطی اجتناب‌ناپذیر است و نباید از تحققش پروا داشته باشیم و نباید از ایده‌های جدید بترسیم زیرا ایده‌های نوظهور ممکن است بعد از طرح و آزمایش قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشند».

او درباره اینکه آیا بخشی از اصلاح‌طلبان بنای کنار گذاشتن خاتمی را در سر دارد، گفت: «تأثیر آقای خاتمی انکارناپذیر است و کسی نمی‌تواند بگوید که در جبهه اصلاحات اتفاقی بدون نظر آقای خاتمی می‌افتد اما انتقاد به او هیچ ایرادی ندارد و در منظومه اصلاح‌طلبی امر ناپسندی نیست. ما که سال‌هاست به دیگران می‌گوییم باید قدرت نقدپذیری‌تان بالا باشد و با معترضان برخوردهای قهری و سلبی صورت نگیرد، شایسته است در حوزه درون‌جناحی هم نقدپذیر باشیم».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نقدهایی که لیست امید و شورای سیاست‌گذاری با محوریت محمدرضا عارف می‌شود، اظهار کرد: «آقای عارف در مجموع نمره قبولی می‌گیرد زیرا او رهبر یک جریان منسجم نبوده است و در یک جریان ائتلافی به مجلس رفت؛ مجلسی که در آن لیست امید با ریزش‌های زیادی همراه بود و نفرات باقی‌مانده هم نیروهای کارآزموده و تشکیلاتی نبودند. آقای عارف با یک تیم قوی به مجلس راه نیافت که بتواند تأثیر شگرفی بر تصمیم‌گیریهای این قوه بگذرد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید