1540 کارشناس سلامت روان خدمات رایگان در مراکز جامع سلامت ارائه می کنند

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۹:۲۰

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، یک هزار و 540 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در حوزه سلامت روان در مراکز جامع سلامت خدمات رایگان ارائه می کنند.

وزارت بهداشت برای آنکه بتواند تا حدود زیادی نیاز به کارشناس سلامت روان را مدیریت کند 90 درصد هزینه درمان و بستری بیماران دارای دفترچه خدمات درمانی را پرداخت می کند.
وی یادآورشد: افراد دارای دفترچه های خدمات درمانی در صورت مراجعه به مراکز زیر مجموعه وزارت بهداشت می توانند خدمات سلامت روان را با تعرفه دولتی دریافت کنند.
حاجبی اظهار کرد: برای کاهش نیاز مردم به مراجعه به کلینیک ها، این وزارتخانه کارشناسان سلامت روان را وارد حوزه بهداشت کرده است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام خدمات سلامت روانی که در مراکز جامع سلامت ارائه می شود، رایگان است.
وی تاکید کرد: بحث سلامت روان به دلیل مشکلاتی که ما در سطح جامعه با میزان آگاهی جامعه با این مقوله داریم، نیازمند تلاش بسیاری است.
حاجبی اضافه کرد: در خصوص بسیاری از بیماری ها، بسیاری مردم جامعه اطلاعات خوبی دارند و به متخصصان مربوطه مراجعه می کنند اما در حوزه سلامت روان اینگونه نیست چرا که سواد سلامت روان در عموم جامعه ما پایین است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اغلب این بیماری های سلامت روان به راحتی این تشخیص داده نمی شود و بسیاری با مشکلات سلامت روان زندگی می کنند بدون آنکه متوجه باشند مشکلی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: تمام دستگاه هایی که می توانند در افزایش آگاهی مردم و اصلاح باورهای نادرست مردم کاری انجام دهند، باید سواد سلامت مردم را افزایش دهند و این یک کار ریشه ای و بنیادین است.

** همه در برابر سلامت روان جامعه مسئول هستند
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه در برابر سلامت روان جامعه مسئول هستند و باید آگاهی خود نسبت به شناخت و درمان آن را افزایش دهند.
احمد حاجبی همچنین در مراسم افتتاحیه نمایشگاه جشنواره عکس سلامت روان در زنجان افزود: سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن هر فرد ظرفیت های خود را می شناسد، می تواند با استرس های معمول کنار بیاید و بطور موثر و ثمربخش در فعالیت های اجتماعی مشارکت کند.
وی با بیان اینکه سلامت روان در سنین مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است، یادآورشد: آمار نشان می دهد که 23.6 درصد از افراد 15 تا 64 سال به نوعی ابتلا به یکی از اختلالات روانی را تجربه کرده اند و یا مبتلا به آنها هستند.
حاجبی اظهار کرد: سلامت روان از همان زمانی که والدین تصمیم می گیرند فرزندی را به دنیا بیاورند، شکل می گیرد و تولد یک فرزند سالم نیازمند، برخورداری پدران و مادران از سلامت روان است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شکل گیری رفتارهای هنجار و تنظیم هیجانات مقوله هایی هستند که سنگ بنای آنها از همان دوران کودکی شکل می گیرد و در این زمینه هم محیط رشد کودک و هم رعایت اصول فرزندپروری توسط والدین نقش دارد.
وی خاطر نشان کرد: دوران نوجوانی بستر تغییرات بیولوژیک و رفتاری قابل توجهی است که می تواند زمینه ساز بروز انواع اختلالات اضطرابی، خلق، سوء مصرف مواد و سایر رفتارهای پرخطر باشد و در این دوره سلامت روان نوجوان مغفول می ماند در حالی که والدین و اولیای مدارس باید از پدیده های روانشناختی در دوران نوجوانی و نحوه مواجهه با آنها آگاهی کافی داشته باشند.
حاجبی ادامه داد: براساس شواهد موجود دوران جوانی می تواند دوره شروع بسیاری از اختلالات روانپزشکی باشد که باید آنها را شناخت، پذیرفت و برای درمان آنها، جوان را حمایت کرد ولی همزمان مسئولیت پذیری را در وی افزایش داد.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرداختن به مسائل مرتبط با سلامت روان جوانان در بسیاری از دستگاه ها باید مورد توجه باشد، از جمله دانشگاه ها، پادگان های سربازی و محل های کسب و کار؛ وقتی یک مشکل بروز می کند، باید با یک رویکرد علمی به آن پرداخت.
وی اضافه کرد: دوران میانسالی همراه با تغییرات مهم رشدی در زمینه های فکری، عاطفی، اجتماعی و زیستی مانند تحولاتی در بینایی، شنوایی، پوست، استخوان بندی، مو و توانایی جنسی است.
حاجبی ابراز کرد: علاوه بر تغییرات متنوع در این مقطع از زندگی، فرد میانسال دل مشغولی های زیادی دارد که می توان به پرورش فرزندان، حفظ رابطه با همسر، حفظ کارآمدی حرفه ای خود، حفاظت از والدین سالخورده خود یا تحمل فقدان آنها و پذیرش مسئولیت های سنگین اجتماعی اشاره کرد.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افسردگی را یکی از مهمترین مشکلات روانی شایع در جامعه برای گروه های مختلف سنی اعلام کرد و گفت: برآوردها نشان می دهد که بیش از 350 میلیون نفر در جهان مبتلا به افسردگی هستند.
وی با بیان اینکه در برخی از کشورها، از هر 10 نفر مبتلا به افسردگی، فقط یک نفر درمان مناسب دریافت می کند، افزود: افسردگی، سهم قابل توجهی از بار ناشی از بیماری ها را به خود اختصاص می دهد و تمامی جوامع را در سرتاسر جهان تحت تاثیر خود قرار می دهد.
حاجبی یادآورشد: اختلال افسردگی اغلب در سنین جوانی شروع می شود، عملکرد افراد را کاهش می دهد و عود کننده است و با عوارض و پیامدهای خانوادگی، شغلی و اجتماعی منفی قابل توجهی همراه است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به راهکارهای مقابله با افسردگی اشاره کرد و گفت: علائم و نشانه های اختلال افسردگی را بشناسیم، وجود آن را مثل هر بیماری دیگری بپذیریم، انگ ناشی از اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی را کاهش دهیم، جایگاه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، سهم خود را در کاهش استرس های جامعه به خوبی ایفا کنند و با علم به تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر افسردگی، از جنبه بیولوژیک آن غافل نباشیم.
وی برای حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه جشنواره بین المللی عکس سلامت روان به زنجان سفر کرده بود.
در پایان این مراسم عکاسان برتر و برگزیده این جشنواره معرفی شدند و نمایشگاه عکس سلامت روان در محل کارخانه کبریت زنجان گشایش یافت.
این نمایشگاه از پنجم تا هشتم اردیبهشت در همین محل دایر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید